HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SB ljudkort med DVD-A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/18 :  14:00:35  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag såg i senaste HiFi Choice att Sound Blaster Audidgy 2 kan spela DVD-A och supportar Meridian MLP (loseless packing) en teknik som reducerar datamängden utan att förlora data som MP3. Det kanske är dags att PCn kliver in i finrummet för High End audio. Tänk hela skivsamlingen lagrad på en Ljud server och man kan göra sina egna spel listor efter humör

Rundgång & Omgång

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/18 :  15:05:07  Show Profile Send copland a Private Message
Köp en Apple istället!
Med nya Powerbooken, med s.k. "Superdrive", har man sedan ett par månader tillbaka kunnat läsa och bränna DVD-A och även SACD (det senare enligt rykte).
/Manne

Mann
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/18 :  15:40:27  Show Profile Send trolleri a Private Message
Det är just vad jag gör.
Visserligen är analogutljudkvaliteten inte någon match mot riktiga cdspelare (kör med ett audiophile 2496 kort btw).
Men sett från ett längre perspektiv så vetifasen. CDskivorna läses endast en gång - då de kopieras - därefter stoppas skivorna undan för arkivering.
Vilket ger att musik kvaliteten inte degenererar på längre sikt, det betyder något, för mig i alla fall. Man kan ju även kopiera ens samling till en potentiel ny hårddisk när den gamla kan tänkas bli, just gammal.
En till fördel är att man har tillgång till alla sina hundratals album (om man har så stor hårddisk dvs) med några enkla manövrer.
Dessutom är datorn flexibel när det gäller presentationen av cdsamlingen, allt går att anpassa till sitt eget tycke.

Obs: Det finns dugliga kort med spdif, alt. etc.

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/18 :  15:58:17  Show Profile Send KC a Private Message
Apples "superdrive" inget annat än en Pioneer, som lika gärna kan sitta i en PC :)
Att den skulle kunna bränna SACD är omöjligt, eftersom det kräver fysisk vattenmärkning som bara Sony levererar hårdvara för och de kommer aldrig att hamna hos konsumenten eftersom den inte säljs utan bara hyrs ut av Sony (och dessutom kostar multum att hyra).

Angående DVD-A så är jag inte så säker att det stämmer heller. Att bränna audio på DVD-R är inte samma sak som DVD-A. Men jag vet faktiskt inte, det kan kanske stämma. Har letat själv på nätet utan att hitta en trovärdig källa som kan verifiera det.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/18 :  17:26:41  Show Profile Send norman a Private Message
En stor nackdel med datorer är ju att de väsnas så mycket, finns ju iof dem som är ganska tysta men man skulle haft en som var helt tyst (d.v.s. att den ligger under det normala bakgrunsbruset).
Go to Top of Page

HAHA
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/18 :  17:54:57  Show Profile Send HAHA a Private Message
Helt tysta datorer finns.
Grundaren, Michael Barnes, av nOrh som är känt för sina prisvärda hifi-produkter har startat en firma, nOhrTec som tillverkar tysta datorer som även är tänkta att användas till audio. De kan tex. spela CD direkt från BIOS utan att boota up. Maskinerna är så energisnåla att de utan problem kan drivas av små solceller.
Surfa till: http://www.norh.com/ och klicka på länken till nOhrtec.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/18 :  18:30:07  Show Profile Send d_kay a Private Message
Håller just på och funderar på att bygga en HTPC (Home Theater PC) själv. 500$ för Panda PC'n verkar dock lockande. Den bygger på Via EDEN platformen plus förmodligen en optimerad låda ur värmesynpunkt, samt en ljudlös PSU (nätdel). Tyvärr ingen TV-in, annars så hade man kunnat använda den som video också. Bara 20GB HD var dock lite snålt. Det går att bygga in Seagat IV HD'n så att den blir ljudlös. Frågan är bara hur bra PSU'n är, dvs hur många Watt den kan producera. PSU'n är den absolut intressantaste delen, så vitt jag vet kostar den billigast fläktlösa PSU'n 1800kr, och den klara bara av 80 ynka Watt.

/Per

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  12:50:47  Show Profile Send n/a a Private Message
För HiFi duger endast ett fåtal ljudkort ett av dom heter Card DeLuxe från Digital Audio Lab och möjligen ett tyskt kort från RME men jag tror att Atkinson hos Stereophile föredrog Card DeLuxe utnämnt till årets produkt 2000 i denna tidskrift.

Jag äger ett Card DeLuxe och måste påstå att bättre finns nog inte låter mycket bra bättre än många High End så kallade SOTA cd spelare.

Musiker föredrar nog andra kort dom brukar ju MIDI och det tror jag inte är HiFi.

Finns det andra kort som matchar DAL's kort hör av er.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:01:21  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by filament

Musiker föredrar nog andra kort dom brukar ju MIDI och det tror jag inte är HiFi.




Men MIDI har ju inget att göra med ljudkortet (förutom på billiga kort typ SB)(dock vill man ofta ha låg latency). Tror nog att ljudkorten dom har i (bättre) studios för att spela in musiken med också duger mer än väl att spela av den med.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:07:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag menade att man kanske inte sätter dit MIDI D-sub kontakten på ett ljudkort som Card DeLuxe, kortet utstrålar High End HiFi status läs testet i Stereophile dessutom är det suveränt som FFT analyzer.

Men min fråga är om någon vet om det finns kort som matchar detta kort fast till lägre pris.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:20:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Datorer väsnas rätt mycket, även elektroniskt skräp kommer ur dessa bestar jag vet folk som kört sönder sina stereoförstärkare pga högfrekvent skräp som kommit med signalen från billiga ljudkort.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000