HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad motiverar er att göra det ni gör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/04/19 :  20:52:33  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Ok. Stanna upp ett tag. Och tänk efter. Vad är det som vi håller på med? Vad motiverar att vi gör som vi gör?

Att lägga ner SÅ MYCKET TID, PENGAR och KÄRLEK. Vad är det som driver oss? Är det något religiöst?

Är det det perfekta ljudet som vi vill åt? Och VARFÖR vill vi det? Sedan då? vad händer efter vi uppnått Nirvana?

Jakten är roligast. Vägen är viktigare än målet. Eller.

Är det rastlöshet? Är det besatthet?

Är det nyttigt?


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/04/19 20:53:13

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/04/19 :  21:14:40  Show Profile Send Passerati a Private Message
Orkar varken dra upp eller posta några tumregler. Så därför helt kort, jag gillar att lyssna på musik och sjunka in i musikens tredimensionella värld!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/04/19 :  21:24:50  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
I second that Passerati!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/04/19 :  21:34:44  Show Profile Send bearwik a Private Message
Ingen besatthet är väl nyttig, för mig handlar det mer om avslappning än jakten på det perfekta ljudet.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/04/19 :  23:09:00  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Nyttigt, absolut!

Början till slutet är väl när man sitter nöjd och inte orkar upptäcka längre.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2010/04/20 :  00:19:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag gör det jag gör för att jag måste...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/04/20 :  08:01:06  Show Profile Send Sundström a Private Message
En del snyggar upp och trimmar sin sommarbil eller motorcykel hela vintern. Det är nog samma känsla att vara nöjd vid lyssnandet som att köra runt i något blänkande och polerat på sommaren. Det finns passager att känna accelerationen i även i musiken.

En apelsin är godare om man skalar den själv.

Det är roligare att lyssna på ett musikinstrumet som man själv provat på.

En del tänker på sex hela dagarna....det måste ju vara riktigt enformigt i jämförelse med att fundera på hur finrummet ska akustikbehandlas.

Om mina öron trillar av måste jag tyvärr ut i den riktiga världen...jag har hört att det är mycket aska från Eyjafjallajökul där ute. Hur ska man klä sej?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/20 :  08:09:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag håller på med Hifi för att det är skoj. Det är hejdlöst roligt att lösa problem och skapa saker. Musik är min favorit-konstform. Musik är ett koncentrat av känslor och stämningar som man kan njuta av när man vill.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/04/20 :  08:18:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
För min del handlar musiklyssning om att må bra. Det är roligt att det framkommit forskningsresultat som fastlägger att musiklyssnandet har positiva effekter.

http://svtplay.se/v/1958399/all_musik_minskar_stress


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/04/20 :  08:19:27  Show Profile Send Klingan a Private Message

Musik är roligt!!!

Sen är det få och väldigt dyra pryttlar som har lyft musiken till en ytterliggare nivå. Dit kommer jag aldrig att komma med en min hifi budget (två av alla anläggningar som man har lyssnat till har haft den kvalitén), därför går de flesta "hifi" pengar till musiken
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/04/20 :  17:03:23  Show Profile Send mangs a Private Message
Som teknik-nörd, prylgalen och musikintresserad är inte steget långt. :)

Bara vetskapen av att man har en fin anläggning väntades där hemma som kan ge mig fina upplevelser med diverse musik gör mig glad.

Att se min anläggning gör att jag blir entusiastisk. Ibland kan jag bara går och titta eller klämma på den.

Att undersöka och köpa nya delar till anläggningen ger mig en kick och får mig ibaldn att känna mig som ett barn på julafton.

Att mäta och optimera för det perfekta ljudet får fram min kreativa sida.

Att slutligen lyssna på den gör mig avslappnad och välmående.

etc. etc.

Kort sagt. Det är en hobby och tidsfördriv som skänker mig lycka.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/20 :  17:30:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Ok. Stanna upp ett tag. Och tänk efter. Vad är det som vi håller på med? Vad motiverar att vi gör som vi gör?

Ehhh, vilken del tänker du på ...?


Lyssnar på musik gör jag för att det är skönt.
För att det kan hjälpa mig till den stämning jag önskar.
För att jag (för det mesta) blir glad av det.
För att ... ja det är svårt att ringa in alla anledningar på något trovärdigt vis, men en massa anledningar finns det.

Bygger högtalare gör jag för att:
Jag vill ha bättre ljud.
Jag är fattig.
Hobbyverksamhet.
Jag är lite teknikfreak.

Jag kan inte direkt påstå att jag jagar efter andra (dyra) komponenter i ljudkedjan eller bygger sådana, så där har jag inget att stå till svars för.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/04/20 17:30:53
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2010/04/20 :  18:39:28  Show Profile Send adi6606 a Private Message
För mig är det ren eskapism, med positiva konnotationer bara. Tiden går så fort när jag pysslar med mina apparater eller när jag lyssnar på musik. Ibland kan det hända att tidsuppfattningen blir helt förvriden: "Har jag verkligen lyssnat på Ricki Lee Jones i 3 timmar nu!?" När man ska bedöma djupet på hypnotiska tillståndet hos terapipatienter är just tidsuppfattningen en av viktiga varibler.

Sedan finns det en social aspekt. Jag har träffat så många trevliga människor genom min hobby. Med några av dem har jag regelbundet kontakt.

Sedan måste jag erkänna att mina häftigaste musikupplevelser har väldigt lite med ljudkvalité att göra. Snarare är det många andra faktorer som tillsammans gjorde vissa upplevelser mer häftiga än andra. Så min slutsats är att bra ljud är viktig men knappast avgjorande för upplevelsen.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/04/20 :  18:55:11  Show Profile Send Eriksson a Private Message
För mig började det med ett genuint intresse för ljud. Hur man nu kan vara intresserad av ljud, enbart såsom ljud betraktat, ja det är ju rätt konstigt, men det är en sak för sig. Det här med högtalare är ju ett ganska stort, och allomfattande område. Det är för mig fråga om: först o främst ljudet förstås, men också om rent snickeri samt designarbete, om det är fråga om något riktigt fint. Jag tror att just detta i mitt fall gav uttryck för min egen lust att vilja göra något med händerna. Kanske blir det så om man inte får utlopp för sådant via ordinarie arbete tex. I början, när man hade ringa erfarenhet av i stort sätt allting, gav det många sömnlösa nätter. Att vara sömnlös är ju inget att eftersträva i sig, men hjärnan triggades igång på problemlösningar, och just nätterna var den mest lämpade tiden för detta, när det var tyst och lugnt i huset. När sedan natten åter övergått till morgon, var det dags att gå ut i verkstan och se om hjärnan hade klarat av nattens uppgift, att lösa problemet. Om nu hjärnan haft rätt, då blev det ju bra direkt. Om inte återstod ännu en sömnlös natt. I dag 20 år senare, sover jag gott ändå, för jag vet att det löser sig till sist i alla fall. Även utan sömnlösa nätter.


Det roligaste är själva konstruktionsarbetet. När allt är klart, då är det ju klart. Det man kan göra med det då, förutom att lyssna. Är om det blev tillräckligt bra, erbjuda sina alster till försäljning.


Eriksson.

Edited by - Eriksson on 2010/04/20 19:02:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000