HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Extremt dyra högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2010/04/13 :  00:27:01  Show Profile Send NewMount a Private Message
Man undrar om de menar allvar med prislappen:

http://www.ljudupplevelser.se/ShowProduct.aspx?prodid=604

Finns det fler exempel på sådana vansinnespriser?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2010/04/13 00:30:18

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/04/13 :  00:30:05  Show Profile Send huzze a Private Message
Vad är det för högtalare du försöker länka till?

Vansinnespriser? Kolla in tråden High-End-nyheter

EDIT: Nu funkar länken. 2 mille är väl inte så farligt

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/04/13 00:31:52
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2010/04/13 :  00:31:30  Show Profile Send NewMount a Private Message
Ursäkta felaktig länk. Nu borde den stämma.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/13 :  08:23:06  Show Profile Send modernman a Private Message
Jag hade köpt dem direkt om de inte hade varit så fula ;-)

Skämt och sido...I den prisklassen finns väl Coltrane Supreme från Marten, om jag inte minns fel? Hade nog valt denne i den här prisklassen.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/04/13 :  09:08:51  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Undrar just om det här kunde bli det första forumet att ta fram en bra klon på dessa.. Är väldigt nyfiken på materialparametrar för Wilson#180;s "material X"...

Tror att Rockport#180;s stora, Arrakis, kostar i närheten av den här prisklassen: http://www.rockporttechnologies.com/ - här får man dessutom 2 element till

Nola Grand Reference, men här ska ingå två bastorn också:http://www.nolaspeakers.com/

Sen finns ju den mest utskällda högtalaren på malmö mässan 2008, som jag gillade för övrigt: http://www.cabasse.com/us/range/artis/la-sphere

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2010/04/13 20:00:20
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2010/04/13 :  09:37:58  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Tyckar man inte om priset så är det bara ge fan i att köpa.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/13 :  10:19:53  Show Profile Send modernman a Private Message
quote:

Tyckar man inte om priset så är det bara ge fan i att köpa.


Eftersom detta är ett forum så borde det ju rimligtvis vara rätt ställe att diskutera saker. Kanske ta upp ämnen i samtal o.s.v. T.ex. skriva om man tycker ett pris är för högt eller för lågt.

Vad tycker du själv om prislappen, Kanhow? Jag själv har ingen aning, eftersom jag varken hört, eller känt på dem.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/13 :  11:02:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det man inte vill köpa för att det är dåligt, dyrt eller fult, det behöver man inte köpa; helt rätt.
Sedan kan man ju ta diskussionen om pris/prestanda. Det skickas ut varning om en espressobryggare för 350 spänn medan ingen ingen skulle varna för 2-miljonershögtalare. Dels för att de signerade Wilson och dels för att dyra (= mycket pengar) produkter "ALLTID låter bra".
Det skulle vara intressant att få vettiga och balanserade viktningar av just pris/prestanda-biten för dyra prylar. Låter de här högtalarna 1000 gånger bättre än mina små Tangband-lådor????
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/13 :  11:14:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Givetvis är det så att man betalar oerhört mycket pengar för de sista procenten välljud,
sen om priset är rimligt är upp till köparen. Det är bara att kolla på bilar, för varje 50 extra
hästkrafter så flyger priserna iväg, kanske en dålig jämförelse men ni förstår nog vad jag
menar.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/04/13 :  11:17:49  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Skönt att man får välja själv i det här landet.
Vi skulle ju kunna ha det som i Sovjet, samma som alla andra om det nu fanns något alls.

Att kalla något vansinnespriser är vanskligt. Vansinne för min plånbok, men kanske inte för någon annan.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/04/13 :  11:19:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Låter de här högtalarna 1000 gånger bättre än mina små Tangband-lådor????

Det gäller alla dyra lågvolymprodukter, och det kundsegment dessa högtalare riktar sig till bryr sig knappast om ett par hemmabyggen ger mer prestanda per krona. Jag ser faktiskt inte problemet och tycker nog att det är ganska fånigt att hålla på och ondgöra sig över detta. Är det inte bättre att konstatera att varje sålt par bidrar till flera personers försörjning istället för att hålla på att gnälla över hur dyrt det är?

Det blir ungefär lika knäppt att gnälla på det här som en säljare som jobbade på BMW där jag bodde förut. På frågan var den säljaren tagit vägen var svaret att hon slutat för att hon inte stod ut med att folk beställde så dyra bilar...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2010/04/13 :  12:13:13  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag tycker bara att det är kul med dessa extrema produkter.
Här har konstruktörerna fått fria tyglar och kunnat dra på utan att tänka för mycket på kost. Kul

Hur det sedan låter är ju helt upp till var och en att bedömma och det gäller prisvärdheten också.

Kul med mässor eller butiker som har dessa hemma så att man kan få lyssna och bedömma själv. Jag är glad att jag kan göra det och inte bara ha valet att handla på nätet eller i någon källare hos någon DYI:are hur duktig denne än må vara. Tur att det finns såpass många high-end butiker i Sverige fortfarande

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/04/13 :  12:55:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det är ju tack vare dessa extravaganser som vi mera mänskliga nyttjare får chansen att köpa 80% av prestandan till 20% av priset. Tack vare att vissa tillverkare lägger utvecklingskostnader och byggkostnader på dessa monster.
Vore jag ekonomiskt oberoende skulle jag nog mysa till det med ett par såna eller ett par Focal Grande Utopia eller liknande.

Så var istället glad att det finns en marknad som är beredd att betala för utvecklingskostnaderna för DINA högtalare
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/13 :  13:21:14  Show Profile Send modernman a Private Message
Måste också tillägga att jag gillar dessa extremprodukter jag med! Hur många gånger har man inte suttit på High-End-nyheter-tråden och fantiserat om hur vissa prylar skulle se ut på min IKEAbänk
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/04/13 :  13:41:43  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det man inte vill köpa för att det är dåligt, dyrt eller fult, det behöver man inte köpa; helt rätt.
Sedan kan man ju ta diskussionen om pris/prestanda. Det skickas ut varning om en espressobryggare för 350 spänn medan ingen ingen skulle varna för 2-miljonershögtalare. Dels för att de signerade Wilson och dels för att dyra (= mycket pengar) produkter "ALLTID låter bra".


Lite grand så är det nog, trots att det finns ett flertal svindyra pjäser som bevisligen är riktigt dåliga konstruktioner ljudmässigt, det syns ju om inte annat på en del mätningar att man krånglat till det ordentligt i jakten på att bygga avancerat, tex inte ovanligt att billigare högtalare inom samma märke faktiskt mäter bättre.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/13 :  15:22:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Vi skulle ju kunna ha det som i Sovjet, samma som alla andra om det nu fanns något alls.

Tänk om jag finge med mig hustrun till DIY-träffen, då kunde ni ju samtala om val- och hajfrihet i gamla Sovjet ...


Visst fasen är det kul att det finns möjlighet att välja. Jag tror inte att vi som rynkar på näsan åt dessa ohemult dyra sakerna gör det för att vi tvivlar på att de verkligen är så bra prislappen antyder, inte av avundsjuka (kunglig svensk). Själv skulle jag velat ha ett par sådana här, men mest för att de har, i motsats till Wilson-låddorna, en elegant design och inte ser ut som ett arkadspel från 70-talet....

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/04/13 :  15:28:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Jamo Oriel - har jag oxå drömt om, fast de kostade väl aldrig över 100k?
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2010/04/13 :  17:30:06  Show Profile Send NewMount a Private Message
Vill bara tillägga att jag också tycker det är kul med dessa extremprodukter. Precis som i exempelvis bilvärden, kommer ju nya tekniska finesser oftast i de dyraste produkterna för att sedan återfinnas i mer överkomliga konsumentprodukter.

Två miljoner är dock lite magstarkt...
Sannolikt handlar det mer om att visa att man har råd än strävan efter det perfekta ljudet, när man köper produkter av detta slag.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/04/13 :  18:27:25  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Finns det fler exempel på sådana vansinnespriser?

Visst, kommer på Avalon Sentinel, MBL X-treme, några fler här; http://www.ultraaudio.com/opinion/20090801.htm
Tycker den exakta prisuppgiften på Alexandriorna är aningen komisk; Pris: 1.891.990,00 kr


Edited by - Sceptic on 2010/04/13 18:55:51
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/13 :  21:19:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lite inom () och lite OT, men den kuliga tyska högtalarbyggtidningen Klang&Ton hade ett bygge av en kopia på den där Wilson-konstruktionen, för något år sedan.
Gjorde bara en mental notering, har inga data eller priser men eftersom man på tidningen inte snålat på komponentkostnaderna lär deras bygge knappast varit speciellt billigt heller. Jag skulle dock tro att K&Ts variant kostade runt 1/100 av originalet.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2010/04/13 :  21:37:03  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag tycker att det är kul med dessa produkter och för två år sedan besökte jag MBL i Berlin



och i somras var denna anläggningen en upplevelse



Skall vi prata om kostsamma högtalare så bör vi nämna Acapella Sphäron Excalibur (kostade $380'000 för några år sedan)



Jag skulle gärna lyssna på "Lillebror" Acapella Triolon Excalibur som finns beskriven här

Listan på de dyraste högtalarna leds faktiskt av en svensk högtalare, se länk

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/04/13 :  21:41:28  Show Profile Send ekman a Private Message
Jag tror de flesta härinne skulle bli förvånade över vad en wilson alexandria kostar i rena material, bara frakten på ett ton högtalare är nog lagom rolig.

Sen kostar dom väl strax över miljonen i USA också.

Har man hört dom så vet man att det nästan är billigt för skillnaden man får mot diverse dussinhögtalare i 300-400krs klassen
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/04/13 :  22:31:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
Med tanke på att jag köpte ett par ESL-63 för 10' och ändå inte spelar så högt längre, fnissar jag för mig själv när människor köper så dyrt till knappat någon nytta...pengarna kunde ju användas till något bättre...tycker man.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2010/04/13 :  22:31:55  Show Profile Send PärR a Private Message
Lite OT möjligen, men det skulle vara kul att veta om det står några Alexandria x2 uppställda i Sverige i någons set-up? Jag känner inte till det. Däremot vet jag vem som hade beställt de svarta x2-orna som demades på Arken 2008. Tyvärr hamnade dom inte i Sverige, men väl i ett av våra nära grannländer

/PärR
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/04/13 :  22:44:15  Show Profile Send ekman a Private Message
PärR: Jodå det paret du nämner står i Sverige just nu, även om dom var på vift i Danmark ett tag.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/14 :  08:59:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Visst är det skoj med extremiteter!!! Jag gick och sneglade lustfyllt på Infinity IRS under 80talet... Det var grejor det.




Idag har jag en väldigt annan kunskap och syn på hifi, så mina drömmar ser mer ut som Danleys Imax-installationer. Dyrt det med, men inte dessa hutlösa priser.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000