HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varierar tonkurvan beroende på var du är i rummet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/04/10 :  16:03:52  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag är förvånad över hur lika klangen upplevs oavsett var i rummet jag befinner mej.
Förvisso så förändras klangen en del när jag ställer mej upp. Men i mitt fall kopplar jag det till panelelementens dimensioner.

Ja, jo ställer jag mej mellan panelerna så blir det naturligtvis en mycket påtaglig förändring. Men i övrigt är som sagt förändringen mycket liten.
Det gäller inte miinst basdomänen.

Hur är det hos er?

Ber om att inte börja snacka om baskapaciteten hos dipoler nu, ety det är redan avklarat/kan snackas vidare kring annorstädes.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/04/10 19:52:39

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/04/10 :  19:55:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vet inte riktigt faktiskt, jag sitter ju bara i min lyssningsfotölj när jag lyssnar. Hur det låter på andra platser i rummet är inte intressant eller viktigt för mig.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/04/10 :  20:04:27  Show Profile Send Eriksson a Private Message
God kväll Strmbg.

Jag tror du blandar ihop klang och fas lite här.

Klangen har inte så mycket med fasläget att göra. En högtalare med stora fasfel, har oftast fortfarnde bra klang. Men däremot, om den akustiska fasen är ( ur spel ) kan det påverka nämvärt, ljudet, så som vi hör det.

Eriksson.


Edited by - Eriksson on 2010/04/10 20:06:24
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/04/10 :  20:04:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Basen borde ändra sig en del.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/10 :  23:10:13  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Klart det ändras. Konstigt vore annars Ingen högtalare är perfekt rundstrålande och få rum är akustiskt fulländade.
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/04/10 :  23:17:33  Show Profile Send Forsman a Private Message
Subjektivt så kunde mina 2m bandbyggen tidigare prestera kuslig jämnhet i rummet oberoende på var man befann sig så länge man inte låg på golvet eller stod på en stol.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/04/12 :  19:55:42  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Jag har också Magneplanar och jag måste säga att det bara är på ett ställe (sötpricken) som det låter helt "rätt" (fast det låter jäkligt bra i det angränsande köket också!)

S
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/04/12 :  20:11:52  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Jag har också Magneplanar och jag måste säga att det bara är på ett ställe (sötpricken) som det låter helt "rätt" (fast det låter jäkligt bra i det angränsande köket också!)

S


Visst är det så!
Det låter helt klart bäst i och strax intill sötpricken.
Det jag avser är att det på övriga platser i rummet låter väldigt enhetligt.
Inte minst basen är väldigt jämn i hela rummet.

En annan intressant iakttagelse är att stereobilden inte rasar samman ens då jag sitter mitt för ena högtalaren.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2010/04/12 :  22:42:21  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Detta ar intressant eftersom jag har kopplat in mina Genelec. Har kort med bredbandare ett par ar och var nyfiken hur mina Genelec later i detta rum. Satt forst stilla och var valdigt nojd tills jag vred pa huvudet. Kandes som trumhinnan pa ena orat bottnade
Nar jag lutar mig 10-15cm at hoger, flyttas ljudbilden till vanster o vice versa.

Denna helg har jag flyttat runt dem och det blir battre om de star en meter fran frontvagg men tendensen ar fortfarande dar. Med bredbandarna fanns inga tendenser alls. Naja, diskanten rullade av som brukligt forstas. Med Genelec sker detta i mellanregistret, marks tydligast pa roster. Ar inte hemma just nu, men ska prova att placera dem langsledes i rummet.

Peter
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/04/13 :  09:10:49  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Forsman: lateralt strålande band har den störtsköna egenskapen!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/04/13 :  09:20:23  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Strömberg,

vad du säger om basen har inget med Magnetostaterna att göra utan beror på rummet. Basen är som sagt - för mig - rätt bara i sötpricken, vilket beror på att rummet i övrigt består av hörn, nollpunkter och öppningar till andra rum...

Jag vet ett ställe där du inte har jämn bas: bredvid högtalarna! (där sker nämligen en utsläckning)

Att du kan sitta framför ena högtalaren och ha en stereobild är konstigt. På ett sätt håller jag med, jag kan ligga i soffan och ändå höra stereo, men å andra sidan är det ingen riktig stereobild, det finns ingen utsträckt scen framför mig, ingen balans. Så allt beror på vad du lägger i "inte rasa samman"...

mvh

S
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/04/13 :  13:28:14  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag tror att Linkwitz förklarar det jag menar lite bättre:

http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm

The conventional closed or vented box design, that is used for the majority of loudspeakers on the market, contributes significantly to the room problems below 200 Hz. These designs are omni-directional radiators and they tend to excite a maximum number of room resonances, particularly when located in room corners. While this adds to the perceived bass output at certain frequencies, it can lead to a falsification of the recorded material, namely when the room resonance decays more slowly than the original sound. In general, the low frequency response of omni-directional speakers in small rooms is quite non-uniform. Attempts to treat the room with absorbers will make only marginal differences unless very many absorbers or large absorbing surfaces are used. It is best to attenuate peaks in the bass response with parametric equalization. Holes in the response cannot be filled in (Ref. 1).

By far the perceptually most uniform response in the range below 200 Hz is obtained with an open-baffle, dipole or figure-of-eight radiating source. Because of its directionality, the dipole excites far fewer room resonances than an omni-directional source. The measured room response is not necessarily any smoother than that for an omni-directional source. But the perceived difference in bass reproduction is startling at first, because we are so used to hearing the irregular and booming bass of the typical box speaker in acoustically small rooms. Quickly one learns to recognize the distortion of this combination and it becomes intolerable.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/04/14 :  15:10:19  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Jag är helt med - men med tillägget att basen ändå varierar även för dipoler och planarer i alla rum, då även dessa högtalare har nollpunkter och hörn involverade i återgivningen...

Fast visst sjutton är problemen mindre! :-)

S

P.S. Ett lysande skivtips: spring genast och köp Sarah Riedels nya skiva! Torde låta fantastiskt på de flesta högtalare...

http://www.myspace.com/iamsarahriedel





Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/04/14 :  15:25:49  Show Profile Send mangs a Private Message
Framför allt är det väl rummet med allt vad det innebär som ställer till detta. Självklart kommer högtalarnas placering, utformning samt filterdesign påverka men till största del kommer ju rummet påverka vilka basfrekvenser som kommer dåna var. Jag har märkt att en öppen planlösning fär inte väggarna är räta i många fall ger en någorlunda jämn spridning även om man alltid får mer bastungt ljud närmre väggar och hörn. jag ahr däremot i hemmet lokaliserat punkter där jag alltid upplever mycket djupbas oavsett högtlare och placering i vardagsrummet. :)
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/04/14 :  15:44:37  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
En annan aspekt är att diploler inte bygger upp ett tryck på samma sätt som monopoler gör i rummet. Jämför en sten som släpps i vatten med att dra en åra fram och tillbaka.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2010/04/16 :  11:54:54  Show Profile Send nikwal a Private Message
Det var lite meningen på nåt vis att det inte skulle bli så när jag byggde mina högtalare. hela soffan är lagom lyssnings ställe.(tror det är 30graders spridning ca osv osv.) jag minns ett par andra element jag hade om det var gamma vld12 eller nåt sånt man fick sitta sätta huvet i ett skruvstäd för att det skulle bli bra eller rikta dom helt och hållet bredvid. jag hoppas tagliatellerna får lagom bra ljudbild om/när jag nu får dom klara, men det är iofs dipoler och hur 17 jag ska kunna möblera dom kan man ju fundera ett par ggr på..

Edited by - nikwal on 2010/04/16 11:56:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000