HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 värme
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/04/15 :  21:17:08  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
skulle vilja be om lite tips på hifi (stärkare+cd-spelare) som låter varmt, mycket bas, snäll och mjuk diskant, mycket kropp i rösterna, lite åt det mörka och dova hållet.

kan någon eller några på forumet hjälpa mig med detta.?

kostnad 10.000-25.000/del

läktarörnen

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/04/15 :  21:27:45  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Vincent apparaterna har den karaktären du är ute efter.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/04/15 :  21:33:54  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
okej, vincent, lo det är det jag spelar på i dag, försteg vincent sa-31mk, vincent slutsteg sp-t100, cd-spelare marantz cd17 mKIII ki. vad finns det mer än vincent och marantz?????????????
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/04/15 :  22:57:28  Show Profile Send OcA a Private Message
NAD S300 tänkte jag på direkt! En sån kan du få för runt 5000 spänn om du har lite tur.

Passar väl in på din beskrivning tycker jag. Hade en själv i ett par år och trivdes bra med den.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/04/15 :  23:33:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Åh sen kommer jag och ställer till det.

Elektroniken påverkan klangen marginellt och har du problem med för ljusa högtalare är risken stor att du blir besviken. Du får mycket större ljudpåverkan med att leka med högtalarplacering och akustikåtgärder. I Kokboken finns massor med tips.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/04/16 :  00:37:53  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Åh sen kommer jag och ställer till det.

Elektroniken påverkan klangen marginellt och har du problem med för ljusa högtalare är risken stor att du blir besviken. Du får mycket större ljudpåverkan med att leka med högtalarplacering och akustikåtgärder. I Kokboken finns massor med tips.


Fast det är ju olika saker, det ena handlar om direktljud och det andra om reflekterat ljud, att ha kontroll på det reflekterade ljudet är alltid en förutsättning i alla lägen oavsett vilken tonkurva man föredrar i direktljudet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/04/16 :  07:51:39  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
högtalarna står bra, (tycker jag) och har inga problem med akustiken.

högtalarna ja spelar på är ett par dynaudio focus 140.

men skulle önska mer bas och ett lite mörkare ljud eller kanske skall säga direktljud, så det inte blir en massa tips på hur jag skall ställa alla grejer

man kan säga att ljudet får gärna vara romantiskt, har inga problem med att det kan vara lite färgat.

problemet är ju att, tex någon tycker marantz låter varmt och någon tycker tvärt,om.

stjälv tycker jag inte tex marantz låter varmt, möjligen mjukt, men det är la inte samma sak, eller???

med risk för att någon tycker jag byter ämne, men vad är igentligen värme i hifi?? eller hur låter värme??
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/04/16 :  08:03:50  Show Profile Send Klingan a Private Message

Focus 140 med Primare A30.1 gav mig både värme och tyngd i basen.

Annars tycker jag att just 140 har mer av värme än många andra högtalare, även bland Dynaudio.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2010/04/16 :  10:26:08  Show Profile Send alpinist a Private Message
Har hört Focus 140 och gillar det varma soundet, men
som Klingan skriver så behöver högtalarna en förstärkare som kan leverera rejält med ström för att riktigt spela ut, och då bör basen också bli bättre. Rotel brukar ofta nämnas i samband med Dynaudio.

Rotel-stärkare i sig anses väl rätt neutrala (tror jag) men om högtalarna och CD-spelaren står för värmen så bör det kunna bli bra ändå.

Provlyssna gärna med olika förstärkare i butik.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/04/16 :  10:32:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
med risk för att någon tycker jag byter ämne, men vad är igentligen värme i hifi?? eller hur låter värme??


Just det här är ju ett ständigt problem när man diskuterar ljud rent subjektivt, ett varmt ljud kan betyda så mycket, och förslagen kommer garanterat att spreta både hit och dit, men som du beskriver det skulle jag personligen tänka mig att Copland vore något att prova, de har vad jag erfarit en betoning i nedre mellanregistret viket ger tex mansröster en extra tyngd, uppåt är det lite avrundat, känns som att det dippar lite i övre mellanregistret vilket gör de behagliga (om än inte fullt korrekta) att lyssna på, området kring 2-3khz är känsligt för hörseln och det finns tillverkare som medvetet rundar av i den trakten för att det skall bli just lättlyssnat även på de mest råa av inspelningar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/04/16 :  10:35:51  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Skulle nog titta på Ken Ishiwatas "Pearl" komponenter. De lät faktiskt riktigt bra och var aldrig ansträngande.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/04/16 :  10:38:18  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Unison Research ?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/04/16 :  10:48:05  Show Profile Send Harry_up a Private Message
CD-spelare är det ju ingen jätteskillnad på så frågan är hur stora förändringar du jagar.
Mitt råd, låna hem och lyssna. Är det nyanser du jagar, då finns det en hel del att hämta. Men finns problemen bara då du spelar av CD?

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/04/16 :  16:48:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag är inte säker på om jag förknippar värme med mörkt ljud.
Jag har upplevt ljust ljud som också känns varmt och mörkt ljud som jag tycker saknat värme.
Ljud med värme är lite krämigare och fetare och mjukare.
Kallt ljud upplever jag lite tunnare och mer skarpskuret.
Som sagt, vi kan mena olika saker när vi pratar om värme i ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000