HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lock för öronen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2010/04/05 :  18:16:35  Show Profile Send PärR a Private Message
Hej alla,

Just hemkommen från påskfirande och skulle som vanligt sätta mig för lite koncentrerad lyssning nu innan helgen är helt över. Skillnaden denna gång är att jag fick lock för vänsterörat för 2 dagar sedan, och det har ännu inte har gett med sig.

Herregud säger jag, känns som att lyssna på en monoradio. Väldigt speciell och ny upplevelse... Fasa den dagen man skulle få permanent hörselfel på den ena eller båda sidorna...

Detta är faktiskt min första erferenhet av detta efter att i ca 30 års tid ha lyssnat på musik mycket koncentrerat (i de flesta fall)

Någon annan?

/PärR

Edited by - PärR on 2010/04/05 18:56:47

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/04/05 :  18:50:04  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
japp, har hänt mig också.

Mycket skönt när det släpper!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2010/04/05 :  19:17:30  Show Profile Send PärR a Private Message
Mao, köp aldrig HiFi eller lyssna på musik då du är förkyld . Svullna hörselgångar kan försämra upplevelsen eller utvärderingen avsevärt eller t.o.m dramatiskt

/PärR
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/04/05 :  23:13:27  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
I 1,5 år har jag haft problem med lock på vänsterörat från och till.
När jag kollade hörseln för några veckor sedan var det dock en bra dag, och det visade sig att jag hör normalt på båda öronen.
Locket kommer och går under en dag och skulle jag låta bli att lyssna på musik, människor och andra ljud då, skulle det inte bli mycket lyssnat.
Jag behöver ju inte uttala mig om hur det låter vid just sådana tillfällen ...
Är ju inte tillförlitlig med bara ett piggt öra.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/04/05 :  23:17:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag har själv ingen hörsel på ena örat (har haft det så sedan jag var 9 år) - det är inte alls något som går att jämföra med "lock för örat".

Det som är lite jobbigt är att stereoperspektivet och riktningshörseln är kass, inte noll - men kass.
Och så vill man ju vara lite rädd om den hörsel man har kvar så att man njuta av musik hela livet.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/04/05 :  23:29:30  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Mao, köp aldrig HiFi eller lyssna på musik då du är förkyld


Jag skulle inte tro att förkylningen blir värre, snarare mår man nog bättre.

Klart att man ska lyssna på music och hifi även om hörseln inte är 100%.
Vad ska man annars göra? Lägga sig platt ner och dö?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/04/06 :  07:04:48  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Vad ska man annars göra? Lägga sig platt ner och dö?

Ja, det kan man (fl)undra?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/04/06 :  09:35:39  Show Profile Send classe a Private Message
lider med dig,själv har jag psoriasis i öronen, så jag får stop tre gånger om året ca,revaxör o skölja ur.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/04/06 :  15:15:43  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Jag fick också detta problem under ett trumpass i mycket hög volym. För mig är det högerörat som spökar. Men det är så för mig också, som för Marina. Det kommer och går. Vissa dagar är det helt borta, medans det nästa dag kan göra sig påmint igen. Det här är mycket iriterande. Man undrar ju om det kommer att gå över helt, eller om man kommer att få ha det så här. Så även om det är störtskönt med hög hifi, var rädd om era öron.

Eriksson.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/06 :  17:21:48  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Barnen har gett mig lite tinnitus tyvärr...
Numera har jag ett litet svagt men ständigt pipande ...

Jag har ändock ett litet hopp om framtida förbättring, för jag märker att det försvinner nästan helt om jag fått vila hörseln ordentligt en dag eller två.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/04/06 :  17:53:58  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Ja, jag tror också på det. Att vila öronen ibland.

Eriksson.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2010/04/09 :  21:20:08  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Varför inte vila lite varje dag? I med ett par proppar när du inte måste LYSSNA på något, kan bara göra gott!
Annars vill jag tipsa om "dykartricket" att lägga huvudet på sned åt andra hållet det lockade örat (så att lockat öra kommer uppåt) och gäspa, försök att vara så avspänd som det går...
Ibland släpper det bättre!

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Nenni
Starting Member

18 Posts

Posted - 2010/04/10 :  09:26:45  Show Profile  Visit Nenni's Homepage Send Nenni a Private Message
Just att "tryckutjämna" är något som jag måste göra varje dag. Kniper ihop näsborrarna och "blåser" ut luften genom öronen typ. Se länk:http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckutj%C3%A4mning
Att tryckutjämna går på automatik kanske hundra gånger per dag. Annars har jag lock för öronen och hör sämre. Detta har jag alltså för jämnan men blir värre om jag är förkyld.
Gjorde en hörseltest för nån månad sedan och hörseln var perfekt på vänster öra (hörde så bra det gick). Höger några dippar vid vissa frekvenser (inget som jag upplevt har stört eller märk av och var tydligen inget att anmärka på som hörselnedsättande). MEN då hade jag "tryckutjämnat" bort locket för öronen.
Blir det sämre får jag väl ta och besöka nån läkare men hittills stör det inte speciellt mycket.

Någon som har lika? Alltså inte bara vid förkylning. Har tänkt ställt frågan på forumet tidigare då jag upplever att det inte är speciellt vanligt. Prova att tryckutjämna och lyssna om ni hör bättre;-)

/Nenni
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/04/10 :  10:36:10  Show Profile Send Snutten a Private Message
När jag tryckutjämnar "läcker" det luft ut genom tårkanalen i höger höga, känner hur det blåse lite där, är detta vanligt? Ska jag tryckutjämna gär det lättare om jag trycker på tårkanalen så det blir täppt.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/04/11 :  14:10:26  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Till er som får återkommande lock för örat. Gå till en öronläkare som kan få titta er i öronen och vid behov suga eller plocka ut överflödigt vax. Även om man kör Revaxör så får man oftast inte ut allt vax.
/Shaft
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2010/04/16 :  16:46:41  Show Profile Send lortopalt a Private Message
SNUTTEN! Efter en operation i näsan så fick jag samma fenomen. Inte alls kul att snyta sig , då det bubblar i ögat. Men vafan, dålig hörsel o syn, slut i knäna och bråck i jumsken igen....förkyld. Det är ett ganska litet problem.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/04/16 :  19:09:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Jag fick också detta problem under ett trumpass i mycket hög volym.




quote:
I med ett par proppar när du inte måste LYSSNA på något, kan bara göra gott!

Jo, det kan vara rätt skönt ibland faktiskt... Formgjutna är förresten mänsklighetens gåva till sig själv, fast det lär väl du som musiker redan veta.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000