HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Velodyne Spl-1000i nya frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/04/10 :  18:56:14  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag har nyligen lånat hem en ny spl-1000i för att se om den ger något trevligt i basväg.

Måste dock säga att jag är ganska missnöjd. Den spelar inget vidare högt och inte så djupt.

Mitt rum är på ca 25m2 och ganska kvadratiskt i betong. Huvudanläggningen är en Denon-reciver som driver toppen i Mina Qrs Cirrus och sen ett slutsteg på 2x200w som driver basen aktivt (har ej delningsfilter där ännu det ska fixas). Kör delningen i Denonen på 150hz åså med y-koppling till slutsteget åså vidare till Velodynen som jag kör delad vid 80hz med dess interna filter.

Redan Qrsen med sin 8tums bas per låda kan spela högt med rejäl baspondus. Dock inte så djupt som jag önskar. Tänkte mig att denna Velodyne skulle rätta till detta men jag verkar ha fel?

Just nu känns det som att den börjar droppa av redan vid 35hz någonstans. Vad gör jag för fel?

Edited by - dwain on 2010/04/26 11:40:16

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/04/11 :  11:20:24  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Prova att ändra lite på fasjusteringen för basen, det är väl steglöst 0-180 grader ?
Annars får du testa lite med placeringen, ett tips är att ställa subben där du tänkt sitta och lyssna, sen gå runt i rummet och lyssna vart det låter bäst. Prova också att sänka delningen lite, själv kör jag min sub delad vid 60Hz.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/04/11 :  12:10:16  Show Profile Send huzze a Private Message
Varför kör du inte med Velodynes inbyggda slutsteg?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/11 :  12:57:46  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag tror att han gör det men att han plockar signalen från slutsteget. Man KAN nämligen inte driva SPL-1000i med ett externt slutsteg.

Svaret på din fråga är PLACERING. Du bör testa lite olika positioner, helst i ett av rummets främre hörn. Jag är sjukt nöjd med min SPL-1000R (samma som i men med rumskorr och fjärr).

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/04/11 12:58:15
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/04/11 :  20:21:18  Show Profile Send dwain a Private Message
Här trillar det in lite svar vad trevligt

Tror jag uttryckte mig lite oklart. I cirrusen sitter där en 8tums bas sidoriktad. Det är denna bas som köres aktivt. Mao en bas per låda.

Velodynen kör jag precis som den är

Har provat att sätta Velodynen i soffan där jag lyssnar åså stängde jag av basarna i cirrusen och gick runt och lyssnade var där var mest bas. Sen placerade jag Velodynen där.

Där lät den helt okej men flyttade verkligen inte mycket luft. Sen blev det att jag testade att ställa den framför stereobänken och med basen riktad åt samma håll som vänster högtalare som den stog närmst och vips fick jag ut ganska bra med bastryck. Dock fortfarande inte speciellt djup bas.

Jag har provat hörnplacering det funkar sådär. Har provat att ställa den en bit in i rummet och det funkar bättre hur djupbas perspektiv men med sämre tryck.

Har provat att ändra delningen neråt men det blev inte mycket bättre.

Kan det vara så enkelt att jag bara behöver spela in den rejält eller har jag för höga krav?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/04/11 :  20:59:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
jadu, jag gjorde som du när jag flyttade in min sub, ställde den i soffan och letade efter vart det var mest bas å där ställde jag subben.
Inte smart, där du har mest bas har du sonika mest akustisk påverkan, leta istället efter stället där basen låter fastast, torrast, där den integrerar bäst med övriga systemet, där ska den stå.
Sen tycker jag att du ska ha 8" igång när du provar, för dom ska väl ändå vara med sen ?
Prova också att ändra fasen, det kan göra stor skillnad.

Inspelning är ett måste i min värld iaf.
Då jag fick hem min sub slog jag igång den, lyssnade en snabbis sedan åkte jag hemifrån en hel dag med stereon igång, då jag kom hem var det påtagligt mycket mer bas.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/04/12 :  19:53:23  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Eller så är du ute efter trycket, bom bom, och en sådan bas ger Velodyne verkligen inte. Byt omedelbart om du vill att basen skall få rummet att vibrera och explodera...

Velodyne passar bra för att fylla ut bra högtalare vid musiklyssning...

S
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/04/26 :  11:48:33  Show Profile Send dwain a Private Message
Har nu två st hemma. Har inte direkt ställt in dem så noga. Utan bara placerat en bakom varje högtalare med basen riktad motsatt håll qrsens bas. Så qrsens basar pekar utåt å velodynarnas spelar inåt.

Det spelar på bra. Det spelar djupt nu också med två st.

Det enda jag saknar är det sista trycket i bottnen när jag vrider på.

De verkar tappa lite andrum då.

Dock är basarna nästan hela nya. Den ena är spelad max 3-4 timmar på halv hög nivå och den andra är spelad kanske 6-7 timmar på ganska hög nivå.

Frågan är om man ska satsa på dessa eller om man ska försöka få plats med 2 st av xtzas stora passiva bas?

Tror ni xtzan kommer lira trevligare till musik eller ej?

Jag kommer få ge 8kkr för dessa Velodynes om jag tar dem.

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/26 :  12:13:42  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
8000 kr= Extremt bra pris! Velodyne är rappa och väldigt musikaliska!

Jag har haft en XTZ W12 och den funkar till film men inte till musik enligt mig. För slö och bumlig!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/04/27 :  00:49:56  Show Profile Send dwain a Private Message
Har nu kört lite mer ikväll. Blir att jag lämnar igen dem och funderar lite.

Det är trots allt mkt pengar. Och jag känner att jag hade verkligen haft nytta av modellen nyare med rumskompenseringen då jag har ett rum som är sådär i basen.

Det är dock med en liten tår. Spelade lite nu utan basarna och det fattas rätt mycket djupbas.

En grej som dock jag aldrig lyckades få väck med basarna till var att basen inte riktigt hängde med.

Kompenseras även tidsfördröjningen mellan frontar och basar i R modellen av Velodyne?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/28 :  19:00:51  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Nej tyvärr! Man behöver en förstärkare som tidsmässigt kan hålla igen på frontarnas signal för att kompensera denna slöhet. Velodyne-subben kan ju inte trolla, den kan ju inte snabba på förloppet om du förstår vad jag menar. Den behöver ju få signalen ett antal millisekunder innan frontarna får sin signal. Min Onkyo-reciever fixar detta, och har lagt på 30 cm på subbens avstånd med Audysseys hjälp.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/04/28 :  19:10:51  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har provat Velodyne spl-800i och måste säga att den integrerar bättre med mina högtalare än sin storebror spl-1000i i fråga om snabbhet. Vidare fick jag rådet att köra på högnivåingångarna från förstärkaren vilket fungerade mycket bättre. Det blev inen subwoofer tillsvidare för mig, högtalarne presterar såpass bra utan men framtiden får utvisa vad som händer.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/28 :  21:31:46  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Man bör ju välja sub efter högtalare, subben ska ju fylla på med bas som högtalaren saknar, men det får inte skilja för mycket eller för lite om ni förstår vad jag menar. Om man har stativare rekommenderar jag 800:an. Har man normala golvare är 1000:an mest lämplig. Har man stora golvare bör man kika på 1200:an!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000