HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Påverkan av andras åsikter om din rigg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/04/20 :  07:43:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ponera att du har en uppställning som du är mycket tillfreds med.
Du kanske har känt denna tillfredsställelese under en hyfsat lång tid, dessutom.

Sedan kommer det hem någon till dig som sätter sej att lyssna.
Vederbörande fäller en omedelbar kommentar om ljudet. Eller kanske efter en stunds tyst lyssnande.

Kanske en eller flera ur nedanstående exempel:
"Det låter lite tjockt..."
"Du har resonanser i basen."
"Jag tycker nog att det låter lite hårt."
"Inte mycket till djup..."
"Jättefint mellanregister, men var är basen?.."
"Ganska klen dynamik."

Hur reagerar du?
Alltså inte huruvida du slänger ut personen eller börjar käfta.

Utan, hur påverkas din egen uppfattning om din anläggning efter en ärligt menad, men negativ kommentar?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/04/20 :  08:14:11  Show Profile Send Klingan a Private Message

Men, men...ljud är ju subjektivt




Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/04/20 :  08:25:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hela min värld rasar ihop.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/04/20 :  08:34:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Inte ett dugg

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/04/20 :  08:52:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hälsosam kritik kan ibland få en att höra saker som man kanske har missat.
En regelrätt sågning bry jag mig inte det minsta om :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/04/20 :  09:53:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Va hur kan de andra höra så fel det måste vara fel på deras hörsel min stereo är ju bäst.

Vi har olika referenser och nivå på vad vår hörsel klarar av att höra men visst finns det de som går efter vad andra säger om det beror på osäkerhet eller annat får någon annan utreda.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tompa-T
Member

301 Posts

Posted - 2010/04/20 :  10:13:05  Show Profile Send Tompa-T a Private Message
Jag håller med Björklund....

"" Hälsosam kritik kan ibland få en att höra saker som man kanske har missat.
En regelrätt sågning bry jag mig inte det minsta om :-)""

Jag tycker att det är väldigt kul, givande och intressant att sitta och diskutera både min och andras anläggning/ar, det kan som sagt dyka upp något man missat, man blir ju ibland lite "hemma blind"
Men min anläggning är ihopsatt efter min smak och mitt tycke till mig.
Så summas summarum, tycker jag att det lirar gött så är jag både glad och nöjd, som Björklund säger, en ren sågning baserad på någon annans smak å tycke stör mig inte det minsta
Det är ju med hifi å musik som så mycket annat, inredning, bilar, damer, osv, det är i allra högsta grad individuellt och personligt.

//-- Tompa --


HIFI & Musik nörd :-)
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/04/20 :  16:14:16  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Hej Strmbg.

Som högtalarkonstruktör har man som regel en mycket klar uppfattning om hur ljudet man vill åstadkomma skall låta. Men det här skiljer sig beroende på vad en högtalare mest förväntas återge för slags musik. I all slags akustisk musik, där en rak ljudkurva är en självklarhet. Där är nog ett bra basreflexsystem den bästa lösningen. Är det däremot mera fråga om den moderna underhållningsmusiken, såsom rock, och hårdrock, är den bästa kompromissen oftast, ett rätt så hårt dämpat slutet system. Här finns det heller inga krav på raka ljudkurvor, då musiken till sin karaktär oftast behöver förstärkningar både i basen, och diskanten. Så det finns igentligen inget fel eller rätt, i de här sammanhangen. Skall man hårdra det här, så är en högtalare gjord för den musiken den är konstruerad för, Olika musik behöver helt enkelt olika konstruktionslösningar, för att komma helt till sin rätt. Låter det inte bra ändå, är det fråga om rena felkonstruktioner.


Eriksson
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/04/20 :  16:18:29  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag skulle hellre se att högtalare i största möjliga grad bara för vidare til lrummet vad som finns inspelat och att inspelningsteknikerna istället såg till att inspelningarna var av god karaktär. Fram tills dess nöjer jag mig med att mediokert inspelad musik låter just medioker hemma hos mig. Jag vill kunna skilja agnarna från vetet och när man prickar rätt så skall man känna det med hela kroppen.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/20 :  16:34:00  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
I all slags akustisk musik, där en rak ljudkurva är en självklarhet. Där är nog ett bra basreflexsystem den bästa lösningen.


Har du aldrig lyssnat på en hornhögtalare?

Det är väl alltid med positiv/negativ kritik, en del tar man åt sig och tycker man den
är obefogad så slåss den selektiva hörseln på per automatik.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/04/20 :  17:08:27  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag förklarar så pedagogiskt som möjligt att hans/hennes omdöme är totalförstört av för mycket MP3lyssnande.
Om det är en person som jag verkligen respekterar i musik/hifisammanhang så slås min värld i spillror.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/04/20 :  17:11:10  Show Profile Send huzze a Private Message
Om min anläggning blir totalsågad, så sågar jag säkert den personens anläggning pga att våra ljudideal är olika. Så varför bry sig? Jag är nöjd och han är förhoppningsvis nöjd. Är det däremot en mindre påpekan, så kan det mycket väl vara att jag blivit hemmablind eller helt enkelt vant mig vid t ex rummets påverkan (vilket i mitt tycke är väldigt litet just nu, men jag kan ju ha fel).
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/04/20 :  17:22:36  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Här håller jag helt med dig Mangs. Mixningen av skivorna är av högsta betydelse. Tyvärr felmixas skivorna allt för oftast. De mixas helt enkelt med på tok för mycket bas. Det här kan nog skulle jag tro "tillskrivas" unga ljudtekniker, som inte blivit riktigt torra bakom öronen ännu. När man är mycket ung tycker man om bas, basen är den viktigaste komponenten. När man blir äldre är ett mer välbalanserat ljud viktigare.

Eriksson.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/04/20 :  20:41:57  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Men, men...ljud är ju subjektivt


Kan ju vara subversivt också.

Vilket kan hända när man/jag får input från andra, och kanske använder mina sinnesintryck på ett annat sätt.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Edited by - Rolf-san on 2010/04/20 20:43:39
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/20 :  21:27:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Själv påverkas jag inget alls, men är säker på att majoriteten "övriga" gör det.

Så kanske nån tänker?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/04/22 :  10:04:14  Show Profile Send Passerati a Private Message
Risk för sandlåda mentalitet, min pappa är starkare än din pappa osv.

Jag lyssnar gärna på vad folk tycker och funderar sedan kring detta, mot vad jag själv uppfattar. Tror man kan riskera att missa något som kunde berika sitt eget lyssnande hemma än mer om man bara direkt sågar kommentaren (inuti huvudet, men med god min i ansiktet) när den kommer och ej istället funderar på om det faktiskt ligger något av värde i kommentaren.

Tror man på riktigt att man lagar bäst mat, har bäst ljudåtergivning osv... kan man egentligen lära sig något mer då? Jag upplever det som viktigt att fortsätta tänka själv och väga orden som dyker upp kring mitt livs passion. Man blir inte racerförare över en dag utan får öva att köra bil, och konsten är att vara nöjd men nyfiken.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/04/22 :  13:19:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Håller med Passerati.
Jag vill väldigt gärna ha saklig input men också konkret...tycker nån att de låter sk-t så ska de ju klämma ur sig det också inte bara småle och säga att det låter bra, bara för at vara snälla.

Jag tror man väldigt snabbt blir hemmablind dvs. man anpassar sig till ljudet som man lyssnar på mest, och sedan blir det referens. Då kan det vara bra när någon påpekar signifikanta eller in-signifikanta fenomen i ljudet. Som man kan ta ställning till...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/04/22 :  13:58:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag tycker att jag fått bra hjälp av en del som lyssnat att höra saker jag kanske varit döv för, å andra sidan så blir det ofta tydligt att smaken är som baken också... Jag skulle nog dessutom kunna erkänna att jag inte direkt skulle bli glad till mods om någon sågade anläggningen helt, på något sätt är det ju inte bara prylar utan en symbol för något man lägger viss själ, möda och intresse i... Nu har jag ju inte de absoluta topp-high-end-prylarna så visst finns det saker att anmärka på... :-)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/22 :  14:27:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag blir vansinnig när någon kommer och sågar min anläggning. Då brukar jag kasta ut hela skiten och köper nytt.
Go to Top of Page

amon
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/04/22 :  22:30:50  Show Profile Send amon a Private Message
Om det ar en yngre eller oerfaren lyssnare tar jag latt pa kritiken och konstaterar att vi har olika ljudideal. Kritik fran en erfaren lyssnare ar mer intressant, aven om den ar plump som i exemplen. I det fallet ber jag personen utveckla sina synpunkter. Jag kan ju antingen vant mej vid nagot som skulle kunna vara battre, alternativt gjort nagot byte av delar i anlaggningen och inte hunnit reflektera over att nagot ar fel.

Arne

Ljud ingen tyst hobby!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/04/22 :  23:50:02  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag börjar med att såga personerna innan dom lyssnar.
Detta är byggt för mig å ingen annan å folk har alltid en massa att kommentera när man kör med horn

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/04/23 :  07:13:21  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Vi hör ju alla lite olika och då blir ju det så kallat lite olika smak på hur det skall låta säger jag och ler till honom/henne

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2010/04/23 :  08:21:38  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Den jäveln som klagar på min anläggning får köpa en ny till mig

I mitt audiofil-kompisgäng så ger vi varann konstruktiv kritik hela tiden. Jag tror nog att vi också vet vilka plus och minus våra anläggningar/rum har. Vi har mycket trevligt ihop när vi testar prylar och inte ens när single malten är slut är det några sura miner

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/04/23 :  09:17:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag skulle inte bry mig ett skvatt om någon sågade min anläggning.

Den vanligaste negativa kommentarerna är i stil med "Öh, har du inge surround?" eller "Har du grejor från olika tillverkare och i olika färger - fult!"
Det är såklart personer som helt saknar musikintresse som häver ur sig sånt, hemmabio och design är ju inget för riktiga musiknördar

Och eftersom jag själv inte är helt 100% nöjd med ljudet och mina grejor själv så skulle jag bli förvånad om en insatt audiofil och musikintresserad människa inte hittar något att anmärka på.
Jag är dock mer nöjd än någonsin och har äntligen hittat rätt när det gäller karaktären på ljudet, vissa delar är kanske i mer behov av uppgradering än andra (skivspelare, RIAA, kablar)
Det som jag är mest stolt över är prisvärdheten på anläggningen, och för mig så sätter ekonomin stora hinder för nämnda uppgraderingar.
Men det är klart, tips i stil med "satsa pengarna på en bra PU istället för högtalarkablar" eller så är ju alltid välkomna.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/04/23 :  16:15:57  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag låter aldrig audiofiler lyssna på min rigg - jag tycker den låter så bra <;-)
/Shaft
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/04/23 :  17:12:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Får se om jag låter mig påverkas av hoktuna och Bubbel i kväll .

Konstruktiva omdömmen är aldrig fel.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000