HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 BASE Technologies vs Black Diamond Racing
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:58:23  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Har någon jämfört BASE plattformar mot BDR koner med puck?
Är den ena eller andra bättre eller uppnår man samma mål med två olika lösningar? Är den ena bättre till CD, medan den andra bättre till högtalare? Jag vet att bästa sättet är att prova själv, men nu vill jag åka snålskjuts på er som testat. Det är inte lätt att hinna med allt som småbarnsförälder och det gäller att prioritera. Vill inte ha svar från tvivlare till vibrationsdämpare.

/Janne

PS Bland det bästa med HiFi är att när familjen sover, då kan man njuta av musik. Många andra intressen är lagda på is. DS

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:22:59  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag har använt BDR koner under CD spelaren tidigare men har beställt en Base platta istället. Jag kan bara uttala mig om BDR konerna eftersom jag inte fått min Baseplatta än. Konerna fungerar ur vibrationsdämpnings synpunkt väldigt bra, ger ett mer uppstramat och mera tight ljud. Enda nackdelen som jag upplevde var att CD spelaren har 4 fötter medans det är att föredra att använda 3 koner så att den inte står och tippar. Vilket gjorde att jag inte kunde skruva dit dom utan CD spelaren stod löst på konerna med spetsen nedåt. Jag använder ett rack med 20mm glasskivor och friktionen mellan koner och glas blev väldigt liten vilket ledde till att CD spelaren åkte omkring om man manövrerade den manuellt. Så nu är det upp till bevis om Baseplattan fungerar bättre. Konerne kostar väl bara ca 900/ 3st så det blir givetvis betydligt billigare. // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:36:23  Show Profile Send drgreen a Private Message
BDR koner under cdspelare_ lite bättre
Base under cd´n -mycket bättre :-)
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:39:42  Show Profile Send Peder B a Private Message
Så bra att man beställt en Baseplatta då!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:43:13  Show Profile Send Timbre a Private Message
"BDR koner under cdspelare_ lite bättre
Base under cd´n -mycket bättre :-)"

På vilket sätt är det bättre...

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:45:16  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

"BDR koner under cdspelare_ lite bättre
Base under cd´n -mycket bättre :-)"

På vilket sätt är det bättre...




rockar hårdare helt enkelt med base´n-roligare att lyssna
ingen sån effekt med bdr men lite bättre ljudbild samt mer detaljer än utan-jag vet vad jag föredrar
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/17 :  16:02:43  Show Profile Send Timbre a Private Message


Okey...
Dubbla puckar plus koner är heller inte fel.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  16:03:44  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Okey...
Dubbla puckar plus koner är heller inte fel.


säkert inte heller the shelf +koner

Edited by - drgreen on 2003/01/17 16:20:28
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/17 :  16:16:18  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Det här läste jag om THE SELF "isolationsplattform har en dämpfaktor som är 4ggr högre än 5cm MDF och har ett resonans motstånd (Q-värde) som är 25ggr högre än 20cm granit" Och att pucken ger 80% av The Self's prestanda. Kan det stämma?

/Janne
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/17 :  16:58:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har köpte en Shelf hösten 2001 och testade denna mot en uppsättning med koner och puckar. 3 koner och 6 puckar under cdspelaren. Och kunde inte höra någon skillnad mellan dom och Shelfen med 3 koner under och 3 koner över. Jag provade detta hos några andra också. Samma sak då. Ingen hörbar skillnad.
Shelfen vattensågades till 30 st plattor 70x70 mmm/st och jag hade BDR till hela anläggningen inkl. högtalarna och hyllan.
I somras kom Miles på besök. Han hade med sig en Base som vi provade under min Advantage S1, och jämförde mot BDR.
Ljudbilden klarnade upp en bit till med Basen, så jag har bytt ut BDR mot Base. Och det ska bli Base under slutstegen också.
BDR levereras med Coltranehögtalarna, så det blir BDR i anläggningen också.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:27:10  Show Profile Send Timbre a Private Message


"BDR levereras med Coltranehögtalarna, så det blir BDR i anläggningen också."

Ja, då finns det hopp...
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  18:09:09  Show Profile Send drgreen a Private Message
jag ska skaffa en uppsättning koner till å testa under högtalarna, gillar inte vanliga spikes men bdr kan ev bli bättre
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000