HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byggkvalitet på CD-spelare förr och nu
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/23 :  09:59:20  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Såg precis en Copland-spelare som är till salu. I beskrivningen stod det att ägaren hade satt i ny laser OCH ny display. Maskinen kan inte vara mer än max fem år gammal. Och den kostar massor att köpa.

Det fick mig att fundera på en sak. Håller verkligen dagens CD-spelare samma klass som gamla när det gäller byggkvalitet? Jag kör en gammal JVC-växlare från 1991. Den har använts i princip dagligen sedn jag köpte den och har aldrig krånglat, någonsin. Ingen laser som behöver bytas. Ingen display som går sönder. Den bara tuffar på, år efter år, och då var det ändå en rätt billig spelare.

En gång råkade jag lägga i en CD på sniskan vilket gjorde att den fastnade i släden. Det gick inte att vare sig öppna eller stänga släden. Jag fick då öppna locket och bokstavligen slita ut skivan för hand. Jag utgick från att jag aldrig skulle kunna använda spelare igen, men icke då, den funkade lika bra även efter den behandlingen.

Till saken hör också att jag i höstas köpte en CD-spelare. Nypris 15 000 kr. Den låter visserligen jättebra men ger inte samma robusta och pålitiliga känsla som min gamla hederliga nittiotalsspelare!

Vad har ni andra för erfarenheter?

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/03/23 :  11:31:33  Show Profile Send svanbo a Private Message
Lustigt, JVC och CD-växlare är annars inte det jag tänker på om jag tänker "byggkvalitet". Du fick kanske tag på ett bra ex å andra sidan är ju inte "upplevd kvalitet" (som säkert är bra i coplanden) inte samma sak som kvalitet.

Kan tyvärr inte bidra i övrigt med något konstruktivt i tråden annat än att konstatera att alla cd-växlare jag har ägt har havererat efter ett tag. Är det för övrigt någon vits att fixa en cd-växlare i en annars väl fungerande ministereo från Philips..? Nån som vet vart man ska vända sig i Göteborgsregionen i så fall? Ursäkta OT
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/03/23 :  12:02:03  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag har en gammal Teac ZD 6000 hemma den är en bra bit över tjugo år gammal, den har aldrig krånglat förutom att jag fått smörja upp slädmekanismen ett par gånger, den tar till och med brända skivor, jag har också en H/K 970, ca 1,5 år gammal, den har börjat skramla ibland när jag spelar CD så nu använder bara jag den inbygga dac:en till min SB.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/24 :  12:27:06  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag kör med en gammal Ur-rega.
Den tjallade med nåt i strömförsöjningen något halvår efter köpet. Därefter har den inte strulat alls.

Jag vet inte vad folk lägger i begreppet byggkvalitet.
Är det att pryttlarna inte strular?
Är det att det ser ut och känns solitt?
Det finns väl inget som garanterar att tex en fladdrig släde skulle paja tidigare än en som är mekaniskt stabil?

Just släden är väl en grej som vissa tillverkare lägger lite extra krut på. Känns den sjysst så imponerar det på många.
Samtidigt är ju släden mer eller mindre irrelevant för maskinens funktion och prestanda.
Man kan ju betrakta den lite som en såndär spade som pizzabagarn använder.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/24 :  15:06:35  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har en Marantz i 9000-kronorsklassen från -07 som funkat problemfritt i tre år. Hoppas den håller i minst 17 år till... ;)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/03/24 :  15:25:51  Show Profile Send modernman a Private Message
Är det så att trenden är; sämre kvalle för mer pengar även i HiFi-branschen så är det ju väldigt viktigt att vi konsumenter agerar. Tex genom att vi, som nu, diskuterar och ifrågasätter prisvärdheten hos olika märken.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/03/24 :  16:32:26  Show Profile Send Eref a Private Message
Köpte nyss en toppmatad Original Leonardo från Kina som väger bly. Den låter mycket bra, den är väldigt fin och den andas kvalitet. Den är ganska ny. Hela maskinen har dock noll inriktning på bekvämlighet utan kräver tid och omsorg för att användas. Trevligt.
Har också en enkel och fin Sony från 80talet som fungerar klanderfritt och kanske står för kvalitet från förr.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/03/24 :  19:32:34  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Jag vet inte vad folk lägger i begreppet byggkvalitet.
Är det att pryttlarna inte strular?
Är det att det ser ut och känns solitt?
Det finns väl inget som garanterar att tex en fladdrig släde skulle paja tidigare än en som är mekaniskt stabil?


För min del handlar byggkvalitet till 100% om känslan grejerna inger. "Kassaskåpskänslan". Känslan man får när man smäller igen dörren på en Audi. När jag smäller igen dörren på min gamla Volvo 945 låter det "schmaskcchdunk" ungefär. Men den verkliga kvaliteten på den bilen är fantastisk, den är från -95 och har inte en rostfläck och strular aldrig. Men det är 0 byggkvaliet.

Edit: Stavfel.

Edited by - svanbo on 2010/03/24 19:33:08
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/25 :  08:47:46  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Ja, vad är egentligen byggkvalitet? Det är nog en kombination av kassaskåpskänsla och funktionalitet på apparaten i fråga. EGENTLIGEN spelar det kanske ingen roll om släden skramlar, men det sabbar åtminstone känslan och ägarglädjen hos undertecknad. Det är inte roligt att lägga 10 000 kr på en CD-spelare och sedan upptäcka att de snålat på sådana saker. Att en CD-spelare man kan få för 250 kr på Blocket har mer rejäla delar och motorer. Jag skulle gladeligen hosta upp 2000 kr extra för att få en apparat som inte bara låter bra utan KÄNNS bra!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/25 :  09:22:23  Show Profile Send 24U a Private Message
Intressant fråga. Handlar ju för egen del om psyko-intryck och inte egentliga prestanda. Man om jag tycker min CD är välbyggd och det är en sann fröjd jucka några extra ggr med släden för att den ger samma känsla som en Merca-dörr från en svunnen tid, tycker jag säkert att ljudet är lite bättre också... Har knappt hört något bättre än min Michi-CD. Möjligen polarns Audio Research CD3 mkII. Att dom sedan kan extraknäcka som skyddsrum i händelse av krig, har säkert gjort sitt till. Har egentligen slutat bekymra mig om saker som psykoakustik med mera och bejakar numera alla storheter som kan påverka min uppfattning åt "rätt" håll. Mekanisk stabilitet är ju för en HD-rider ett måste. Känner man sig lite som en maskinist när man manövrerar den blir säkert den raka frekvensgången ännu lite rakare... *FLINAR*

Edit: Lyssnade på en Cd-spelare som hade en lövtunn cd-släde, som i sin vekhet böjde neråt efter man lagt på skivan. Den lät göörbra, men jag kunde aldrig sluta reta mig på den jämrans släden, då jag vart nästan rädd att lägga på skivan. I övrigt ett mycket solitt kinabygge med alla övriga måsten på plats. Den gick fetbort...

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2010/03/25 09:25:51
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/25 :  11:03:22  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Extraknäcka som skyddsrum i händelse av krig... haha, det var det roligaste jag har läst på länge!

Edited by - Jerry Garcia on 2010/03/25 11:03:45
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/03/25 :  12:39:59  Show Profile Send ninja a Private Message
OFF: Eref, vart köpte du Leonardo?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/03/25 :  13:11:26  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag köpte den begagnad av en kille i Stockholm som nog tyckte den tog för mycket plats. Jag tror han hade köpt den direkt från Kina.
Göteborgsfirman som tidigare sålde Original tror jag tyvärr gick i konkurs. Men det borde finnas några ex kvar i Sverige. Det finns en recension på nätet där den inte får nåt vidare omdöme. I mina öron låter den dock väldigt bra, möjligen är den något modifierad från ursprungsmodellen jag tror min är mkII.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/03/25 :  22:26:06  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tycker man saknar "stridsvagnskonstruktioner" som Krell´s och Levinson´s transporter från 90-talet. Känns lite smäckigare idag men det finns ju undantag från exempelvis Esoteric.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000