HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fylla rummet med välljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ART
Member

145 Posts

Posted - 2010/03/22 :  15:09:34  Show Profile Send ART a Private Message
Efter en lång hiatus är jag tillbaka. Jag har nämligen en fundering som kräver detta forums skarpa hjärnor och samlade långa erfarenhet och...

Eller klartext: Jag är alltför ignorant och velig.

Saken är den att jag har en "andrastereo", byggd kring en i mitt tycke enormt trevlig liten Yarlandförstärkare (vackra glimmande rör, in alles 11W).

Uppgiften är att fylla ett stort rum med välljud. Det rör sig om bortåt 100 kvadrat. Väggarna är av sten, golvet är laminat, taket är knöfyllt med jättelika träbalkar. Dessutom är det ett stort hål upp till ytterligare ungefär 40 kvadrat (trappa, skorsten ... ja, stort hål).

Rummet är inte ens rektangulärt, utan vinkligt med prång. Trots det vill jag kunna lyssna "överallt".

Att det inte finns en chans att det blir hifi begriper jag. Även något som egentligen kan kallas stereobild blir rätt kört, misstänker jag.

Men mysigt och musik, kanske? :)

Så. Jag tänkte vintage. Jag tänkte rundstrålande.

Men nu undrar jag. Vad? Och ... tänker jag fel? Är det helt kört med denna stärkare?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/22 :  15:27:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Släng in ett par Klipschhorn!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2010/03/22 :  15:38:20  Show Profile Send ART a Private Message
Ååååh, ja. Jättelika vackra bestar!

Men; Jag borde ha tagit med även prisparametern. Jag har ju alla de där takbjälkarna, väggarna, kvadtratmetrarna och inte minst sjöutsikten att betala för. Alltså får jag hålla mig på fyrsiffrigt i svenska nödmynt för högtalarna i denna anläggning. :(

((...fastomnågonharfungerandeKlipschhornidenprisklassensåköperjagdemjättejättefort?... :) )
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/22 :  15:46:39  Show Profile Send Lech a Private Message
Det låter som klippt och skuret för ett par Khorn

Urtypen av rum till dessa små juveler
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/03/22 :  15:47:08  Show Profile Send Eref a Private Message
Rundstrålande, snygga, inte alltför dyra. Varför inte prova att hänga ett par Grundigs audiorama i takbjälkarna?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2010/03/22 :  16:13:34  Show Profile Send ART a Private Message
Audiorama. De såg ju onekligen rysligt trevliga ut. Skulle passa finfint, och dessutom är de inom budget (även om min bättre hälft knappast skulle hålla med om att en tia under maxbudget är optimalt :) ).

Rekommenderad effekt per boll verkar dock börja på 40 W. Jag har 5,5. Å andra sidan har jag ju drivit ett par Proson SA666 med Yarlanden så...
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2010/03/25 :  21:28:24  Show Profile Send ART a Private Message
Jag är en usel, usel, usel audiofil.

Högtalarproblemet är (åtminstone för tillfället) löst. Efter att ha tittat alltför mycket på Sonabhögtalare så stod jag i förrådet och stuvade efter flytt. Muttrande, som man alltid gör i det läget.

Gamla högtalare var såklart med i bråten. Bland annat ett par små slutna tvåvägare av märke Yamaha. Mer går inte att utläsa eftersom det sitter halva väggfästen på dem, de har nämligen ett förflutet som aktersnurror i en av mina surrounduppsättningar. Då, för länge sedan ... innan jag tröttnade på multikanal.

Lång historia kort. Nu står de lutade i 50 graders vinkel, lätt vinklade i rummets längsriktning ... stödda på ett par konservburkar innehållande gröna ärtor. De har plötsligt bas. De låter förbl uffande bra med improviserad dämpning i hörnen (samlade ihop alla små runda IKEA-mattor vi har och direktreflexdämpade med dem -- inte hög WAF på den lösningen :) ).

Får se hur det blir med dämpning, men så långt låter det ... udda. Ingen sweetspot alls. Mer som att ha små, små musiker spelande i rummet (det GÅR inte att spela högt...). Knappast hifi. Men mysigt. Väldigt loungemässigt. Och det sprider sig som fanken, ljudet.

Mission accomplished. For now.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000