HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vintage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/02/25 :  18:32:48  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Hejsan! Undrar om det finns en flik/mapp som handlar om enbart äldre elektronik, högtalare från förr?
Jag tillhör de som tycker att vintage är ruggigt skoj, men jag är för ung att kunna något från den tiden. Men vet att det finns väldigt kunniga människor som kan om prylarna som såldes förr.

Mvh/Magnus

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/02/25 :  19:28:22  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Kanske vore något att öppna en avdelning för? Det finns faktiskt i ett annat forum, men jag minns inte vilket.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2010/02/25 :  22:07:27  Show Profile Send adhoc a Private Message
Tja, du nämnde det faktiskt nästan. Faktiskt.se har en bra Vintage-avdelning tycker jag.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2010/02/25 :  22:30:20  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tycker det är en bra idè att öppna en avdeling för Vinage Hi-Fi.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/02/26 :  08:10:28  Show Profile Send Vox a Private Message
Vad är definitionen för vintage? Ålder? Ej i produktion? Firman har gjort kk? Skick?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2010/02/26 :  08:18:41  Show Profile Send Guru a Private Message
Kanske läge att göra om Tannoyforumet till ett Vintageforum och lägga Tannoydelen som ett subforum ?

Edited by - Guru on 2010/02/26 08:19:02
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/02/26 :  08:46:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
jag håller med, vill gärna se 85-95 onkyo, hk, marantz, technics, kenwood, mission, infinity, jpw mm. jag har inga problem att bli nostalgisk över sånt och önskar innerligt att jag hade sparat brochyrerna...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2010/02/26 08:47:53
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/02/26 :  09:00:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
Vintage är kul.
http://www.thevintageknob.org/

Jag har en del av det som finns på den sidan, bl.a:
http://www.thevintageknob.org/LUXMAN/CL360/CL360.html

Priset på vintagegrejor gör att de har en tendens att samla sig i hyllorna.
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/03/04 :  18:08:17  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Jag hittade faktiskt.se, riktigt trevligt! Skall man bli medlem där kanske, eller skall vi skaffa oss ett eget fora för vintage här!?
Det kanske inte finns så många intresserade av vintage här? Kanske därför de har en väldigt bra avdelning,för de som är intresserade söker sig dit?
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/03/04 :  18:15:38  Show Profile Send Mey a Private Message
Jag tycker att en vintage-avdelning skulle vara trevligt här eftersom att jag själv har en hel del gamla apparater som har en charm som kompenserar bristen på moderniteter.
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2010/03/04 :  21:47:15  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Tycker också att det är kul med vintageprylar. Saknar verkligen en vintageavdelning här på forumet. Måste erkänna att jag är och läser på faktiskt.se enbart för just vintageavdelningen
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/05 :  07:02:24  Show Profile Send Lech a Private Message
En Vintage avdelning skulle bli en "hit" , vad säger PAC ??
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/05 :  08:27:58  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Jag håller med, vintage är riktigt kul! Framför allt handlar det om estetiken. Det var mer rejäla grejer på den gamla goda tiden. Reglagen och rattarna vägde bly. Det var upplysta VU-mätare på varje förstärkare av klass. Ofta trähöljen på apparaterna. Det märktes att de var "built to last". En av mina förstärkare, nu minst 30 år gammal, låter fortfarande kalas. Den har överlevt och konkurrerat ut inte mindre än två nya, moderna förstärkare.

Visst kan du fortfarande hitta bra ljud, självklart, men känslan är inte densamma, det är mer plastiga grejer nuförtiden. Till och med på riktigt dyra grejer. Fjärrkontrollen till en av mina CD-spelare (nypris 15 000 kr) väger mindre än drömmarna i en fjäril. Den funkar lika bra som en fjärr med tegelstenstyngd men KÄNSLAN är inte densamma, och för mig handlar hifi nästan lika mycket om känsla som om ljudkvalitet. Man får gå upp till total lyxklass för att få saker med samma pondus och byggkvalitet som vintageapparaterna och ibland räcker inte ens det!

Givetvis finns undantag. Men jag tycker det är förbaskat svårt att tex hitta en CD-spelare för under 10 000 kr som ger ett riktigt gediget intryck. Det är alltid nåt som inte stämmer.

Edited by - Jerry Garcia on 2010/03/05 08:40:47
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/05 :  09:06:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jepp, mycket var bättre förr! Är själv väldigt svag för svarvade volymkontroller och feta VU-mätare... och är innerligt trött på skarpt lysnade blå lysdioder samt plastiga fjärrar!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/05 :  09:29:35  Show Profile Send Lech a Private Message
Som det här ....
http://www.thevintageknob.org/AJW/PARAGON/PARAGON.html
Mvh
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2010/03/05 :  10:10:37  Show Profile Send iMac a Private Message
Om PAC nappar på en Vintage avdelning hur ska den se ut? Vi kan ju spåna på det så blir det (kanske) lättare för PAC att lägga upp det..

En avdelning som allt ligger under, blir kanske rörigt...

Eller en uppdelning som:
SemiVintage
Vintage
PreVintage

Undra vad min Philips 720 skulle hamna..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/05 :  10:17:17  Show Profile Send Lech a Private Message
Jag föreslår att vi kopierar något erkänt bra upplägg
Och så lägger vi in denna där



Modereringen torde bli moderat och inte kräva speciellt stor insats.
Finns frivilliga tror jag.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/03/05 :  10:34:45  Show Profile Send Eref a Private Message
I takt med att sladdlösa, datoriserade etc. musikförmedlingar blir allt bättre och mer betydelsefulla och desto större kanske vårt intresse för vintage blir. CDskivan som musikförmedlare verkar vara på utdöende och vinylskivans uppsving är väl trots allt positivt ingen riktig framtidsgrej. Möjligheten finns väl nu att sätta ihop ett härligt hifisystem som tar mycket mindre plats och ändå rymmer en massa musik och möjligheter som aldrig förr och dessutom knappast syns. Själv älskar jag snygga och stora och tunga apparater och fina kontakter och sladdar. På nåt sätt har betydelsen av ljudkvaliten över en viss gräns minskat för min del. Jag kan bli fruktansvärt förtjust i snygga och tunga apparater. Vinylskivspelare är otroligt fantasieggande, bandspelare och kassettdäck förstås, rörförstärkare och originella högtalare. Och nyligen blev jag nästan kär i den kinesiska CDspelaren Original Leonardo mkII. Tung, toppmatad snygg och en stor originellt formad fjärrkontroll. Skulle vara roligt med en vintageavdelning hursomhelst!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/03/05 :  11:11:16  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Vintageforum är OK för min del. Inledningsvis tycker jag vi kan börja med en vintage-avdelning för allt. Vid eventuellt behov kan avdelningen senare delas upp ytterligare.

Anser däremot inte att Tannoy-forumet skall göras om till Vintage. Tannoy är alltjämt en verksam och livaktig högtalarleverantör.

Huruvida diskussioner om äldre Tannoy-utrustningar hör hemma i en Vintage eller Tannoy-avdelning tycker jag trådskaparen kan få avgöra. Likaså spörsmål om äldre vinylspelare hör hemma i Vinyl-avdelningen eller är Vintage.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/03/05 11:12:06
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/05 :  11:16:49  Show Profile Send Lech a Private Message
En Vintage avdelning skulle kanske kombineras med Hifi/Musik Historia
för att inte bli en "copy paste". Det finns några rävar kvar i livet och som borde bli dokumenterade här.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2010/03/05 11:34:31
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/03/05 :  12:17:40  Show Profile Send Thzar a Private Message
Väck den här tråden till liv igen

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39873&SearchTerms=öppen för alla

Edited by - Thzar on 2010/03/05 12:18:25
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/05 :  15:05:42  Show Profile Send Lech a Private Message
Ja varför inte, vad som göms i snö ....

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/06 :  12:25:29  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Jag klarar knappt att titta på länken som Thzar postade. Ha-begäret blir rent övermäktigt!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/07 :  09:58:03  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag hittade en ny site på nätet idag
http://www.vintages.se/

Vintage Hi-Fi i Kungälv och enligt bilderna finns där en del godis (godisbutik?).
Butiken öppnar visst nu vecka 10 och då ska jag ta mig dit och dregla


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/03/07 :  10:55:04  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Trist att jag bor i sthlm. Hade gärna kikat in i den butiken. Gissar att det är hyggliga priser på prylarna, ser ut att vara mest i det övre skiktet från den tiden. iof det som de flesta är intresserade av oxå.
Hittar inga priser på nätet dock, det kan vara lite irro. Skulle vilja veta mellan tummen å pekfingret vad saker kostar.
Men en mycket lovande butik iaf. :)
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/07 :  13:17:44  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Trevlig tråd det här

Är det någon som känner till Philips 22AH270 (förförstärkare tillverkad 1979-81)

http://www.hifi-wiki.de/index.php/Philips_22_AH_270

Klass eller kass - vad tror ni?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000