HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med brus!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:08:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag har börjat uppleva ett högt brus sedan jag köpte nya och bättre hörlurar.
Vet att det alltid är ett brus när man lyssnar men när jag lyssnar i mina lurar blir det för mycket! Vad kan jag göra åt det? Är det cd-spelaren?

Tack!

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:15:03  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Använder du din Creek?
Hur har du kopplat?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:03:59  Show Profile Send n/a a Private Message

"Vet att det alltid är ett brus när man lyssnar"

Menar du från skivan eller? Annars håller jag inte med, brusa ska det inte göra!
Och jag vet att med lurar blir bruset väldigt jobbigt.
Du skulle ha köpt en Gradoklon istället

Har du testat att köra förstärkaren bortkopplad från CD:n?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:21:31  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag använder min creek o har kopplat så här: cd-spelare-hörlursförstärkare och sedan hörlursförstärkare-förstärkare. Kopplar så här eftersom jag prioriterar hörlurslyssnandet..
Vet inte om de e brus från skivan men det kan det knappast vara.
Har inte testat att köra förstärkaren kortkopplad från cd:n..ska testa det. Ska höra om de brusar lika mycket om jag lyssnar direkt från cd-spelaren åsså...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:04:08  Show Profile Send marbrink a Private Message
Har försökt på alla möjliga sätt nu och märker ingen förändring. Har till och med lyssnat i annan cd-spelare och förstärkare...antar väl att brus blir mycket påtagligare när man lyssnar i ett par bra hörlurar. Lyssnade på Miles Davis-Kind of blue och där brusar det ju mycket=) det gör ju den skivan men tycker bara det blir lite för mycket ibland. Har lyssnat på marvin gaye också och där brusade det också men det är bara hörbart där det är tyst på skivan..
Jag får väl försöka och vänja mig nu=)..
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/17 :  19:00:45  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det rör sig om bandbrus från masterbandet, samt naturligtvis allsköns brus från resten av inspelningsutrustningen. Du vet, det är en gammal skiva. [;]
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/17 :  23:51:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Lyssna på Glenn Gould gamla rca upptagningar från -59 som verkar vara live. Där kan vi snacka om brus. Men bra musik!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/18 :  10:38:32  Show Profile Send marens a Private Message
Upplever samma sak med min Rotel RA02. Det brusar konstant i hörlursuttaget, det är väldigt irriterande. Jag har aldrig tidigare hört brus i hörlursuttaget på någon av mina apparater, CD:n och MD:ns uttag är helt brusfria. Ska bygga en separat hörlursdrivenhet och koppla från pre out. När garantin går ut så tänker jag bygga in den i stärkaren.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/18 :  12:34:23  Show Profile Send marbrink a Private Message
Förstår mig inte på bruset men det blir ganska störigt med lurar...men det är som sagt bara på vissa inspelningar...kan det ha nåt med störningar i elnätet att göra förresten?
Jag lyssnade också direkt från cd-uttaget och det brusade då också...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/18 :  12:43:35  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by marbrink

Förstår mig inte på bruset men det blir ganska störigt med lurar...men det är som sagt bara på vissa inspelningar...kan det ha nåt med störningar i elnätet att göra förresten?
Jag lyssnade också direkt från cd-uttaget och det brusade då också...



Om det inte brusar när du tryckt på stop så är det inte samma problem som jag har. Det är helt klart inspelningarna i så fall.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/18 :  12:49:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det är inspelningarna...men de blir för tydligt tycker jag bara...ska testa och trycka på stop..
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/18 :  13:05:23  Show Profile Send HPW a Private Message
Titta på CDn står det A som första bokstav i serie av tre bokstäver typ ADD. Första bokstaven anger att mastern är analog så dvs troligen bandbrus. Sen kanske dina ny hörlurar går högre upp i frekvens då hörs bruset mer där dina gammla fungerade som filter.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/18 :  13:09:33  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Bruset blir säkert störande om man misstänker att det är något fel på anläggningen. Det skall inte höras något brus när CDn står på stopp. Men bandbruset är hörbart på många skivor och hörs tydligare i hörlur än med högtalare. Det vänjer man sig vid, men första spåret på Kind of Blue är väl brusigt.
Sedan kan bruset accentueras mer eller mindre beroende på hörlur. Frekvenskurvorna i diskanten skiljer sig en hel del mellan olika lurar.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/18 :  13:20:45  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag var tvungen o kolla min Japanska SACD Kind of Blue första spåret är väldigt brusigt och hörs tydligt på min anläggning med högtalarna. Jag har inga hörlurar som e bra men jag kan tänka mig att det upfattas som ännu brusigare med hörlurar eftersom det blir så inpå.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/18 :  18:15:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det brusade inte när jag tryckte på stop..så det är inspelningarna!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000