HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 prisvärt tweak?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:26:36  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Någon som testat att rengöra öronen med tops?
Resultat med min erfarenhet efter flera tester rengjorda öron v/s smutsiga öron. med rengjorda öron var det mycket renare, klarare och mera högupplöst diskant ja hela registret blir bättre och det är inte lite bättre utan mycket man kan väl säga att det är som att dra bort ett par dimmridåer. en motsvarande uppdatering skulle vara mycket dyr i hårdvara/rumsakustik. Med smutsiga öron var musiken otydlig det var som en slöja låg över hela inspelningen ungefär som en mycket dålig inspelning alternativt för lågverkningsgrad på diskanterna och slö bas och mellanregister.


MVH

Mikael

www.selleri.de

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:32:46  Show Profile Send lars a Private Message
Nu skall man väl inte rekommendera tops i örat pga att man kan fumla och sticka hål på trumhinnan. Det är ingen hit. Varken ljudmässigt eller hälsosamt.

Säkrare är en liten gummiblåsa som man kan spola öronen med. Proffsen inom sjukvården gör så.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:40:52  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Inget tweak som inte har ett ännu bättre tweak lurandes bakom hörnet.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:15:46  Show Profile Send MartinN a Private Message
Precis min åsikt.
Det är verkligen underbart att höra förbättringen med rena öron. Diskanten framför allt blir
tydligare och i bland kan det gå så långt att jag kan dra ner på volymen efter putsningen. Varför
allt detta vax i öronen ? Skulle vara intressant att höra en medicinsk förklaring. Åtm. för
HIFI lyssning är det inte önskvärt med vax och nästa gång jag skall testa en ny apparat skall
jag se till att jag har rena öron, varför inte dagligen.

Martin
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:28:54  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by MartinN

Precis min åsikt.
Det är verkligen underbart att höra förbättringen med rena öron. Diskanten framför allt blir
tydligare och i bland kan det gå så långt att jag kan dra ner på volymen efter putsningen. Varför
allt detta vax i öronen ? Skulle vara intressant att höra en medicinsk förklaring. Åtm. för
HIFI lyssning är det inte önskvärt med vax och nästa gång jag skall testa en ny apparat skall
jag se till att jag har rena öron, varför inte dagligen.

Martin



Vax är väl någon slags skyddsmekanism som örat har. Fungerar som fett kanske, smörjer in vitala delar, nja jag vet inte...
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:49:41  Show Profile Send Viktor a Private Message
Om man inte vill rengöra med topps, som desutom inte kommer åt ända in, prova med en öronvaxlösar-vätska, finns på apoteket.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=2050&t=2240
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/01/15 :  11:35:28  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Har för mej att vaxet är menat att föra ut skräp från hörselgången. När skräp kommer in fastnar det i vaxet och matas sakta utåt allteftersom nytt vax produceras (eller nåt sånt).

lazyboy
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/15 :  12:12:12  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Helt klart !

Rena ! rama ! dunder vätskan ! ! !

Håller med Lars ! Det med toppsen verkar lite farligt

Daniel


Daniel

Edited by - Daniel II on 2003/01/18 16:45:32
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/15 :  12:19:34  Show Profile Send norman a Private Message
Nu återstår bara att se hur lång tid det tar innan det kommer ut en vaxlösare i "superdeluxe-audio"-variant med guldpläterad förpackning i hifibutikerna.. uppstramad bas och luftigare diskant utlovas..
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/15 :  12:21:44  Show Profile Send JoelH a Private Message
Pratade med en trumpetare som hade problem med att han blåste så starkt att han "tryckte ut" trumhinnan!
Jag tror att hans läkare menade att han överproducerade vax för att trycka tillbaka trumhinnan igen. Han hade uppenbarligen mycket vax i öronen.
Skyddar garanterat mot otäcka ljud! Vi snackar bra öronproppar!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/15 :  12:29:05  Show Profile Send marens a Private Message
Den nya vaxöronproppen "Vaxör" har en helt ny formula av kroppsvaxer, kroppens egna försvar mot oljud. Kan köpas receptfritt hos Apoteket.
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/01/15 :  12:40:52  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Är det någon som har absorbtionskoeficienten för öronvax? Vilka frekvenser talar vi om?


K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/15 :  18:26:35  Show Profile Send Johansson a Private Message
Långt bak i tiden då min ärade far var en liten knodd så var det vanligt att man rensade öronen med väteperoxid. Han berättade att det fräste och bubblade i örat under "behandlingen", men att han sedan hörde suveränt. Han försökte få mig att prova en gång, men som tur var så blånekade jag.

Någon som provat?

//Johansson - Öronvaxproducent

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/01/15 :  18:35:39  Show Profile Send lindvall a Private Message
Själv brukar jag använda mig av en hårnål, ni vet en sån där böjd grej som håller luggen på plats. Dunderbra att kratsa ur öronen med, den trycker inte in vaxet som tops gör. Dock når man inte längst in i hörselgången utan fara för bestående men. Men som halvvägslösning funkar det suveränt...

Fråga: Får man inte lock för örat när man pumpar det fullt med vatten med gummitutan?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/15 :  18:48:55  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Har en bestämd känsla av att ju mer man petar i örat, desto mer vax produceras. Därför är det kanske bra att vara något restriktiv med propprensningar som inbegriper petning.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/15 :  19:01:31  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag brukar gå till hälsocentralen och få öronen urblåsta. De brukar knorra om "Har du provat med revaxör?", men jag står på mig och de brukar skölja öronen då. Kostar iofs en besöksavgift, men det är det värt.

Tillägg: Min husläkare brukar säga att det enda man skall peta öronen med är ärmbågen. Hoppas att det ger en vink om olämpligheten att använda tops, hårnålar osv...

Edited by - joakim on 2003/01/15 19:03:12
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/15 :  19:25:46  Show Profile Send Brosk a Private Message
Som öronläkare kliar det i fingrarna =)
Öronvax produceras endast i den yttre, håriga 1/3-delen av hörselgången. Det som finns längre in är ditpetat med tops. Öronvax har en skyddande funktion. Det fångar partiklar som transporteras ut med huden på "löpande band". Huden i hörselgången (och på trumhinnan) vandrar alltså utåt och tar med sig vaxet. Ytterligare en anledning att inte peta in det med tops och samla upp till en vaxpropp. Dessutom har öronvaxet lågt pH (surt) vilket gör att bakterier inte trivs.
Vad gäller vaxets påverkan på hörseln så är den mätmässigt försumbar så länge som det inte blir helt eller nästintill tätt. Variationen i hörselgångsdiameter är stor (knappnålshuvud - kamel) men påverkar inte hörseln. En trång hörselgång ger lättare vaxproppar dock. En del producerar en hel del vax men såvitt jag vet är det inte pga yttre faktorer utan helt enkelt en bred normalfördelning.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/15 :  19:33:04  Show Profile Send Saro a Private Message
så allt är bara bog då?
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/15 :  20:08:26  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Tja det var lite kul att läsa reaktionerna. det var mest ett ironiskt inlägg vilket jag tror de flesta som läst det har förstått.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/16 :  23:36:03  Show Profile Send Brosk a Private Message
Och jag som brakade sta och föreläste...
Det är dock intressant att tänka på att folk hör olika bra. Även här finns en normalfördelning. Ljudkänsligheten varierar också, dvs att en frekvens vid ett visst ljudtryck upplevs obehaglig. Och mycket av hörseln ligger centralt i hjärnan. Påverkar musikalitet hur vi "lyssnar" på musik? Behöver omusikaliska lyssnare tydligare taktkänsla för att kunna stampa takten
Questions, questions but no answers....
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/16 :  23:57:57  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Man kunde ju misstänka att det var ironiskt men det var inte glasklart och jag tycker att Brosks klargörande var bra. Ledde också till litet nyttig kunskap om örat.
Go to Top of Page

Cliff Barnes
Member

72 Posts

Posted - 2003/01/17 :  00:21:12  Show Profile Send Cliff Barnes a Private Message
quote:
Originally posted by Johansson

Långt bak i tiden då min ärade far var en liten knodd så var det vanligt att man rensade öronen med väteperoxid. Han berättade att det fräste och bubblade i örat under "behandlingen", men att han sedan hörde suveränt. Han försökte få mig att prova en gång, men som tur var så blånekade jag.

Någon som provat?

//Johansson - Öronvaxproducent



Tror iofs inte att det är så farligt. Funkar det i sår funkar det nog även i örat. Om det inte skulle funka och det blir ett sår i örat så är ju redan väteperoxiden där och rengör!

Im not a loser
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:48:53  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag vill inte rekommendera att man använder revaxör och andra grejor utan att reflektera en smula. Ofta händer följande:
"Hmm, jag har för mycket vax i öronen, jag hämtar flaskan med revaxör".

Stopp ett tag, vad beror den utökade utsöndringen av vax på? Att du helt plötsligt börja glida in i de yttre percentilerna av en normalfördelning? Nej. Att du har utsatt din kropp för något slags stimuli vilket leder till en ökad vaxproduktion? Ja.

Fråga dig vad detta "stimuli" kan vara för något innan du hämtar den där flaskan med läkemedel. The truth is out there. Det kan vara psykiskt och/eller fysiskt stimuli.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:54:11  Show Profile Send Hepcat a Private Message
det är ju alltid trevligt med stimuli så länge det inte är droger så vad är problemet? LOL

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/17 :  12:32:36  Show Profile Send MartinN a Private Message
Ironiskt påstående & fråga eller ej,
men för mig så funkar det verkligen. När jag inte har putsat öronen på en längre tid så blir
verkligen ljudet bättre i mitt system efter putsning. Bättre hörbart än t.ex. kabeltweaks.

Själv använder jag en bit toapapper som jag rullar till en spets och det kommer jag att
fortsätta med. Mycket billigare för mig än att uppgradera anläggningen.

Martin
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:18:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Brosk

Som öronläkare kliar det i fingrarna =)
Öronvax produceras endast i den yttre, håriga 1/3-delen av hörselgången. Det som finns längre in är ditpetat med tops. Öronvax har en skyddande funktion. Det fångar partiklar som transporteras ut med huden på "löpande band". Huden i hörselgången (och på trumhinnan) vandrar alltså utåt och tar med sig vaxet. Ytterligare en anledning att inte peta in det med tops och samla upp till en vaxpropp. Dessutom har öronvaxet lågt pH (surt) vilket gör att bakterier inte trivs.
Vad gäller vaxets påverkan på hörseln så är den mätmässigt försumbar så länge som det inte blir helt eller nästintill tätt. Variationen i hörselgångsdiameter är stor (knappnålshuvud - kamel) men påverkar inte hörseln. En trång hörselgång ger lättare vaxproppar dock. En del producerar en hel del vax men såvitt jag vet är det inte pga yttre faktorer utan helt enkelt en bred normalfördelning.



Hej Brosk!

Jag har en fråga till dig. Du verkar veta en hel del om hörselmekanismen.

För några år sedan var jag orolig att ha fått en hörselskade. Efter diskoteksbesök upplevde jag en minskning av ljudnivån på ena örat. Kanske en del pip också. Det kan också ha varit inbillning vill jag undertsyka. Som väl är har det åtminstone inte blivit några bestående men, puh!

Jag vände mig då till Södersjukhusets öronavdelning.

Så till mina funderingar.

Vid undersökningen uppmättes bara hörtröskeln. Inga "fel" konstaterades. Som jag ser det vore det mer intressant för mitt fall att mäta känsligheten per öra medelst toner som skickades med samma nivå till respektive öra. Om man då upplever att man hör mer ljud på ena sidan skulle man kunna använda en enkel balanskontroll för att ställa in nivån på ljudtrycket så att tonen upplevs lika stark i båda öronen. På det sättet skulle man enkelt kunna får fram en mäta minskningen av örats känslighet om det kan arta sig på det sättet. Detta hade de mycket svårt att förstå och det blev inga fortsatta undersökningar. Vad har du att säga om saken?


Hälsningar

Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/01/17 14:28:52
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000