HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det lönt att uppgradera en "gammal" CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:14:21  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Funderar på att uppgradera min Sony Cd-spelare.
Har uppfattningen om att lådan och drivningen är bra kvalitet. Åtminstone om man tittar på vikten 18 Kg. Och den är klädd med tjock kopparplåt invändigt.
Alternativ 1: Köpa en extern DA/AD omvandlare
Alternativ 2: Byta ut Klockmodulen till en uppgraderad (har hittat några på nätet som fixar detta).
[Eller tipps på andra uppgraderings möjligheter]
Alternativ 3: Köpa en ny CD-spelare
Budget för detta projektet är är 20k-30k.

Någon som har tipps och erfarenheter av detta?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:21:22  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Alternativ 1:
Ger (mer eller mindre) garanterat bättre ljud.
Kan användas till vilken utrustning som helst.
Kan provas före köp.

Alternativ 2:
Ingen garanti att det blir hörbart bättre ljud.
Sänker, snarare än höjer, värdet på spelaren.

Alternativ 3:
Beror på hur gammal spelaren är som du har idag.
Låna och jämför.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/01/17 :  19:03:58  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag glömde att skriva vad det är för CD-spelare.
Den heter SONY CDP-557 ESD

Länkar om modifiering: http://www.knut-weber.de/english/audio/audio.html
Länk med bild: http://www.euronet.nl/~icu15082/ES-CDSPELERS2.html

Angående alternativ 1, vad finns det för DA AD omvandlare i 20k-30k prisklassen som är bra ?

Angående alternativ 3, vad finns det för CD Spelare att välja på i 20k-30k prisklassen som är bra ?


Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/01/17 19:08:39
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/18 :  06:52:32  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Gemeni

Jag glömde att skriva vad det är för CD-spelare.
Den heter SONY CDP-557 ESD

Länkar om modifiering: http://www.knut-weber.de/english/audio/audio.html
Länk med bild: http://www.euronet.nl/~icu15082/ES-CDSPELERS2.html

Angående alternativ 1, vad finns det för DA AD omvandlare i 20k-30k prisklassen som är bra ?

Angående alternativ 3, vad finns det för CD Spelare att välja på i 20k-30k prisklassen som är bra ?



WWW.lcaudio.dk har också bra uppgraderings grejor till humana priser jag har testat och dom är helt klart värd pengarna.

Skeptiker
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/18 :  08:13:00  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
För 20-30kkr så får du en ny spelare som låter så bra att det är helt omöjligt att uppgradera din befintliga spelare och få samma resultat.

Tänk vad mycket godis det finns där ute för dom pengarna: SAT, Naim, Primare, Shanling, Musical fidelity, Quad, Linn, Vincent.

Du har en rolig vårvinter framför dig med mycket lyssning.
Lycka till!!

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/18 :  10:44:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Konstigt att andrahandsvärdet skulle sjunka på en modifierad cd-spelare.
Om jag fick välja, så skulle jag köpa den modifierade, om modifikationen är gjord
av ett etablerat företag typ Harmony Design. Jag har bara goda erfarenheter av modifikationer.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/18 :  10:51:23  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Konstigt att andrahandsvärdet skulle sjunka på en modifierad cd-spelare.
Om jag fick välja, så skulle jag köpa den modifierade, om modifikationen är gjord
av ett etablerat företag typ Harmony Design. Jag har bara goda erfarenheter av modifikationer.

Medhåll på alla punkter och det vete sjutton om inte dom modifierade kan ge spelare i 20-30kkr klassen en ordentlig match.

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/18 :  10:54:24  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Dan Brickman

För 20-30kkr så får du en ny spelare som låter så bra att det är helt omöjligt att uppgradera din befintliga spelare och få samma resultat.

Tänk vad mycket godis det finns där ute för dom pengarna: SAT, Naim, Primare, Shanling, Musical fidelity, Quad, Linn, Vincent.

Du har en rolig vårvinter framför dig med mycket lyssning.
Lycka till!!

Skruva av locket på nån av dem du nämde och bli förvånad över den låga komponent kvaliten och den mediokra strömförsörjningen.Enda anledningen till att dom låter bättre är att billigare spelare är ännu sämre på dessa punkter.

Skeptiker
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/18 :  14:09:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
[/quote]
Skruva av locket på nån av dem du nämde och bli förvånad över den låga komponent kvaliten och den mediokra strömförsörjningen.Enda anledningen till att dom låter bättre är att billigare spelare är ännu sämre på dessa punkter.
[/quote]

Tror knappast detta gäller Naim! Deras CD har mycket bra strömförsörjning som dessutom kan uppgraderas utterligare. En CD5 skulle sitta fint.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/01/18 :  15:26:50  Show Profile Send erik a Private Message
Sälj sonyn och köp en Naim CDX2. Den slår nästan alla andra och gör att du lyssnar på musik istället för att undra varför du har fel kablar.




/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/18 :  21:24:22  Show Profile Send Brosk a Private Message
Uppgradering med klocka och analogdel kan ge stor förbättring och kostar i sammanhanget "bara" ngr tusen. En liten chansning förstås men sannolikt blir du nöjd. Spelaren borde inte heller tappa värde i mina ögon o öron om garantin ändå har expirerat.
Om spelaren är så välbyggd som den låter skulle jag satsa den vägen (även om jag aldrig hört modellbeteckningen)
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/18 :  22:18:34  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det händer så mycket på CD fronten just nu så det kan vara bra att tänka sig för litet innan man investerar i en spelare för över 20 tusen. Min förhoppning är att det snart kommer spelare i denna prisklassen (och även litet under) som är mycket bra på CD, SACD och kanske också DVD-A. Detta kan hända inom ett år. Men Sonys XA 777 ES verkar vara bra även på CD redan nu. Jag kan se tre alternativ:

1. Modifiera spelaren och få en hyfsad återgivning nu och vänta litet med större uppgraderingar.
2. Extern DAC. Det finns till exempel Musical Fidelity A3-24 och Perpetual Technologies P-3A för drygt 10 tusen. Jag antar att drivverket i 18 kg spelaren är bra.
3. Ev. köpa nytt. Varför inte en Sony spelaren ovan eller Sony 333 ES eller en Philips SACD 1000? Det är väl litet som att svära i kyrkan på detta forum, särkilt att nämna Philips. Men dessa är spelare som är värda att överväga.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000