Author |
Topic |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2010/03/21 : 15:26:03
|
"När likheterna mellan saker är stor blir det naturligt att fokusera på skillnaderna och i många fall kanske ge dessa alltför stor vikt? För mig känns det naturligt att det blir så och då inte bara när det gäller hifi utan allting i livet."
Det är lite det jag funderar över: Alltså, jag ser det som två skilda saker. Det ena är en rakning "bra bättre bäst". Eller kanske "dålig, bättre, minst dålig"?
Det andra är en fråga om vad som är bra. Vad tycker jag om en pryl helt isolerat? Alltså utan att jämföra med något annat. Det bästa behöver ju inte vara bra. Samtidigt kan ju det sämsta vara bra. Det beror ju helt på vilka prylar man stoppar in i en jämförelse.
För min del handlar det inte speciellt mycket om att jämföra nuförtiden. Eller, jo, det gör det. Men jag brukar försöka jämföra mer mot mej själv och mina värderingar än mot alla andra prylar.
Ibland är det mesta såpass bra, att vadsomhelst duger. Ex systemkameror.
Ibland är inte speciellt mycket tillräckligt bra för mina krav. Ex högtalare. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/03/21 : 18:29:32
|
quote: quote:
quote: Det är ju liksom ingen brådska att komma till det trånga målet och stå där och knuffas.
Jo så kanske det blir om alla har samma resmål. Har vi det?
Nu såg jag "målet" mest som:"Jah! Jag vann diskussionen!"...
Skönt att du tar bladet från mun strmbrg. Är det där verkligen en HiFi-relaterad fråga eller en allmän livsåskådningsfråga?
Det är ju inte diskussionen i sig som gör det intressant att diskutera. Det är ju informationsutbytet och om det inte handlar om HiFi så har man hamnat på fel forum. HiFiForum handlar ju om HiFi.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2010/03/21 : 18:56:57
|
Hur menar du nu? |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2010/03/21 : 19:27:06
|
Visst finns det en hel del likheter på insidan av apparaterna? Det finns bara så många tillverkare av elektronikkomponenter. En tillverkare av hifi är säkert prismedveten och tar beslut baserat på pris/prestanda. Det finns ett antal beprövade kretslösningar som kan implementeras för att nå det önskade reslutatet, man behöver inte uppfinna hjulet igen. Nog finns det skillnader men säkerligen en hel del likheter också. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2010/03/21 : 19:34:09
|
"X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | Jordan fx92s ML TQWT"
OT, förvisso: Finns din högtalare omnämnd nånstans här på "forat"? |
|
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2010/03/21 : 20:24:24
|
Det blev nog aldrig någon diy tråd. Jag har inte kvar databladen och simuleringarna då de försvann i en formatering av hårddisken. :( Tanken är väl att jag ska visa upp dem på DIY2010 i GBG. Har inte heller mätapparatur för att kunna mäta på dem i dagsläget. Jag kan inte erbjuda så mycket annat än en bild och dimensionerna. De låter förbluffande bra för att bara ha ett element. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/03/21 : 20:44:56
|
quote: Hur menar du nu?
Jo, jag tänker så här: Oavsett vilket ämne som kommer att diskuteras så kan en person känna "Ja! Jag vann diskussionen!".
@hefty, det skall bli skoj att se dina skapelser. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2010/03/21 : 23:05:51
|
Ujuj, nu känner jag att pressen börjar komma krypande. ;) Snälla, inga förväntningar. Jag har varit borta från den här världen i några år och det är mitt återinträde på diy arenan. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 10:22:56
|
Jag tycker inte liknelsen med armbandsur är så dum, då det ju finns entusiaster inom båda dessa hobbies och de som inte är inbitna tycker mer att det är slöseri med pengar då jag ju kan lyssna på radio via klockradion och då även se tiden.
När det gäller armbandsur handlar det väl mer om prestige, design och att den skall passa personen. Även en viss upplevd kvalité bör ju finnas där. Att klockan skall hålla tiden är ju viktigt det med men det känns nästan sekundärt i alla fall med alla andra ovanstående faktorer. Vilken entusiast skulle föredra en ful och otymplig plastig klocka som är hutlöst dyr men den håller tiden exakt jämfört med en klockan som tillfredställer alla entusiastens behov men att den drar sig några selunder per månad?
När det gäller hifi finns det en del paralleller. Entusiasten nöjer sig inte med att utrustningen Skall leverera vad som finns på skivan från start. Det krävs design och en viss form av kvalitétstänk. Exakt vilka egenskaper som är viktigast varierar från person till person men jag tror in många fall att det ljudmässiga är sekundärt även om folk inte erkänner elelr är medvetna om det.
Jag själv priotiterar väljljud högst men om jag hittar två produkter som låter likadant och för samma pengar där den ena utstrålar fin desgin och kvalité väljer jag ju givetvis den.
Kan det då vara så att den egentligen låter sämre än motståndaren och dess vackra glans gör att jag vill att den skall låta bättre och därmed gör det. Den psykoakustiska komponenten skall inte föringas.
DÄr har vi mer en liknelse med bilen. En bils huvudsakliga uppgift är att få resänären från plats A-B. Min upplevelse som förare i min nya BMW är helt annorlunda än då jag körde en VW Polo. I ett hänseende är skillnaderna små med tanke på att jag tog mig till samma ställe på samma tid men tiden då jag var i bilen skilde sig enormt. Jag kan även så här när jag inte ens är i närheten av bilen känna en viss känsla och längtan av densamma. Denna känsla hade jag alrig med Polon. Samma känsla har jag till min Hifi-utrustning eftersom den uppfyller de krav som jag har och det gör mig lycklig.
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 10:35:57
|
Vi är kanske ganska olika känsliga för en och samma skillnad. Det kan bero på en mängd olika saker.
Ta mitt exempel med några specifika standardbilar: Toyota Prius Ford Focus combi SAAB 9-3 combi
Om jag skall sammanfatta mina intryck av dessa tre, så känns de mer lika varandra än olika. Delvis beror det nog på att jag inte pressat någon av dem. Varken i acceleration eller kurvtagning. Delvis beror det nog på att jag helt enkelt fokuserar mer på likheterna än på skillnaderna.
Vad gäller hifi-prylar, så tycker jag att de flesta uppställningar jag hört inte stämmer med hur jag vill att det skall låta. Därmed är det lätt att fokusera mer på likheterna - dvs "det låter inte så bra" - än på skillnaderna, som sannolikt finns där. Om jag inte tilltalas av ljudet, så blir min uppmärksamhet direkt försämrad och jag får svårt att fokusera på eventuella skillnader. |
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 10:49:27
|
Hej angående "Harman International äger JBL och Tannoy"
Ja Harman äger bla JBL och Crown men inte Tannoy.Tannoy ingår i TC Group där även Lab.Gruppen ingår. Jag har jobbat på Lab.Gruppen så jag borde veta.
Beträffande just klockor som jämförelsen i början var så modifierar klocktillverkare urverken i klockorna upp till 200 000:- om jag förstått saken rätt och över den gränsen gör man allt för hand.
Det finns flera olika modeller av klockorna. T.ex en Omega Seamaster som även jag har kan kosta mellan, jag tror det var 15 000:- till 27 500:- men det är de som det står chronometer på som är de riktigt fina urverken. MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2010/03/22 14:32:44 |
|
|
conny_a
Member
80 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 17:58:51
|
Det är rätt stor skillnad mellan olika bilmärken. Tänk på första minuterna med en annan bil. Kopplingen tar lite lägre, gasen har en annan respons, ratten sitter för högt, handbromsen sitter på vänster sida osv. Små detaljer ...
Men visst, alla bilar tar dig från A till B om sträckan till B är någorlunda normal väg.
Gillar man korta växellägen, direkt gasrespons och hård fjädring - ja då går ganska många bilar bort. Gillar man jänkestuket med breda soffor, mycket muskler under huven, automatlåda och mjuk fjädring - då är man en helt annan biltyp.
Det som är kul är att båda biltyperna är helt ok!!
|
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 18:15:55
|
Strmbrg:
För ett par månader sedan läste jag en artikel i Stereophile som handlade om "sharpernes" vs "levelers". Altså en teori ur perceptionspsykologi som också är bekräftad med dubel-blind studier där det i stort handlar om olika människors varseblivning av samma stimuli. Vissa hänger upp sig på upplevda skillnader och accentuerar dessa medan andra är mer åt din håll: altså upplevda likheter är det som är viktigt. Kan det vara en förklaring!? |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
|
Topic |
|