HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trådlöst och datorer sabbar mitt hifi-intresse!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/18 :  22:48:12  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Äger väl kanske 450 CD. I hemmet finns kanske ytterligare ett hundratal i sambons hylla.
Jag ser inget somhelst problem med att stå framför samlingen och välja ut nått att lyssna på.

Visst, kanske det skulle vara enklare att klicka på datorn.

Men det är ju ointressant att det är enklare, tycker jag.
Om jag hade upplevt den fysiska samlingen som krånglig och svåröverskådlig, men det gör jag ju inte.
Jag tycker ju att det är enkelt som det är, dvs inte besvärande.
Då spelar det mej ingen roll att det finns något som är enklare, eftersom det inte finns något problem att lösa.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/18 :  22:50:28  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Jag har läst igenom denna tråd med ett stort medhållande nickande till den konservativa sidans åsikt...för mig gäller cd och det händer att jag avnjuter även någon LP. Men jag säger inte ett absolut NEJ till SB/NAS lösning, jag säger bara "Nej, inte än"...

Rör...
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/03/18 :  22:57:34  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Strmbrg: Där fick du till det!

Som framgått i tråden har vi datorlösning hemma, och nu kan även jag lyssna på musik. Jag lyckades inte lära mig slå på och av grejjerna i rätt ordning och med all DIY fanns det ju inte ett vred med beskrivning på...

Nu står allt på och det är bara att bläddra lite och hitta något som verkar spännande, klick, justera ljudet och sen fortsätta med det jag (inte man längre) höll på med.


Waf, Waf!

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/03/18 :  23:40:08  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
Enkelheten och möjlighet att spela (samma)musik på många ställen i huset är mycket attraktivt. Möjligheten att på några sekunder få fram exakt den låten man vill lyssna på och på vägen dit komma på fyra fem till man vill lyssna på har för ökat musikglädjen och lyssnadet. Min musikanalfabet till flickvän bläddrar fram till något hon aldrig hört talas om utforskar musik hon annars aldrig skulle lyssnat på. Nu kan hon skilja Led Zep från Black Sabbath, Sting från The Police, Billy Corgan från Smashing Pumkins osv. Hon har aldrig lyssnat mer på musik pga just enkelheten att utforska nytt.

Enda gången jag tar i skivan är när jag tar ur den ur konvolutet och lägger den i servern för rippning. Visst kan man sitta ner med konvolutet i soffan även om man strömmar till sin favoritmediaextender, och att ge fan i att fippla på fjärren så man kan lyssna igenom hela albumet kräver bara lite tålamod och ro i sinnet. (jag har idag lyssnat på 2 hela Kyuss album ett Beach house och 4 Pink Floyd album utan att röra fjärren under avspelning. Tyvärr låg fjärren lite väl långt bort när DSOTM tog slut precis, då vaknade Isac 7 veckor och var skitsur över att vi inte lyssnade på PF längre)

Jag kan förstå frustrationen och motståndet mot något okänt och så fyllt av nya mystiska ord, men låt inte det stå ivägen för musiknjutning.
Det är musiken som är i fokus, DSOTM blir inte ett smack sämre musikaliskt för att den strömmas från en server in i en liten plastlåda och skickar ettor och nollor in i DAC:en.

Jag står gärna till tjänst och svarar på så mycket jag kan och orkar gällande strömmande media i allmänhet och Squeeze, linuxburkar och NAS:ar i synnerhet.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/03/19 :  07:23:52  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Strmbrg: Ibland är man ovetande om sina problem tills man skådat ljuset! (*hukar mig*)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/19 :  07:46:53  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Musik blir såklart inte sämre av att spelas upp (av?) från en hårddisk (vad är en NAS?, trodde det var en hophoppare?) - men hela upplevelsen känns så mycket fattigare, införskaffandet av och fibblandet med fysiska skivor är ju halva grejen... för mig.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/03/19 :  07:58:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tyckte datorn som musikförmedlare kändes spännande för 15 år sedan men har mer och mer gått tillbaka mot gammaldags användargränssnitt. Rattar, vred, omkopplare och små eller stora skivor som stoppas in i eller läggs på avspelningsutrustningen ger en känsla av välbefinnande som datorgränssnittet inte ger. Det är absolut inte fråga om någon rädsla för ny teknik utan mer 20 års erfarenhet av daglig användning av datorer med användargränssnitt som inte tilltalar mig.

Förmodligen blir det en HTPC-lösning ändå till andraanläggningen så småningom men det är inget som gör mig entusiastisk direkt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/03/19 :  08:21:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det känns som om marknaden drar åt två håll:

- Mediaextenders/streamers och "icke fysiska medier" för enkelhet och tillgänglighet
- Esoteriska bärare(Vinyl, rullband, extrema dataformat, ...) för ljudkvalité.

Mellan dessa bägge hamnar både CD- och DVD-skivorna.

För min del känns det oundvikligt att de icke-fysiska sätten att hantera musik tar över hela marknaden på lång sikt. Frågan är bara hur lång tid det kommer att ta. Jag håller också hårt i mina fysiska skivor. Det är härligt att läsa ett konvolut, det ger musiklyssningen en extra dimension för mig.

Det finns en sak som sälla kommer upp i diskussionerna runt "icke-fysiska medier" och det är hur enkelt det är för alla små skivbolag att distribuera dem. Det är ju till och med så att om artisterna är lite om sig och kring sig så kan de distribuera själva på sina egna hemsidor. Vi lever i en media-explosion och får tillgång till fler och fler artister mycket tack vare "icke-fysiska medier".

Så även om zappandet är ett problem med "det nya" så för det med sig mycket positivt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/19 :  09:18:40  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag har suttit och bitit mig själv i tungan nu ett tag och känner att det är dags att öppna Pandoras ask...
Ni som förespråkar att rippa skivorna, lägga dem på en NAS och spela via en lämplig nätverkspelare.
Vad har ni haft för CD transporter tidigare/nu i er anläggning?
Vad har ni för kablage i anläggningen?

Jag gissar att ni anser att så länge datan är i digital form så spelar avläsning och öveföring ingen roll?
Är det ormolja när folk köper en CD transport för +30kkr?

Hävdar ni att kvallitén är densamma CD/LP vs Nätspelare? Eller struntar ni i kvallitén i favör för bekvämligheten?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/19 :  09:19:26  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Det känns som om marknaden drar åt två håll:

- Mediaextenders/streamers och "icke fysiska medier" för enkelhet och tillgänglighet
- Esoteriska bärare(Vinyl, rullband, extrema dataformat, ...) för ljudkvalité.

Mellan dessa bägge hamnar både CD- och DVD-skivorna.

Jag föredrar inte vinyl & CD för ljudkvalitén, utan för att jag helt enkelt tycker att det ger en genuin känsla av välbehag att köpa, äga och hantera fysiska skivor.
Edit: Att en stor grupp vinylköpare är fans av Black Metal går ju knappast att koppla till begreppet ljudkvalitét

quote:
För min del känns det oundvikligt att de icke-fysiska sätten att hantera musik tar över hela marknaden på lång sikt. Frågan är bara hur lång tid det kommer att ta. Jag håller också hårt i mina fysiska skivor. Det är härligt att läsa ett konvolut, det ger musiklyssningen en extra dimension för mig.

Den dagen det inte finns fysiska skivor att köpa så kommer jag surt att slå mig ner och lyssna på mina gamla skivor, jag kommer inte ens att titta åt ny musik!
Fast jag är ganska säker på att det aldrig kommer att hända.

quote:
Det finns en sak som sälla kommer upp i diskussionerna runt "icke-fysiska medier" och det är hur enkelt det är för alla små skivbolag att distribuera dem. Det är ju till och med så att om artisterna är lite om sig och kring sig så kan de distribuera själva på sina egna hemsidor. Vi lever i en media-explosion och får tillgång till fler och fler artister mycket tack vare "icke-fysiska medier".

Eftersom jag själv har en halv tå i "branschen" så stöter jag ofta på små bolag och demoband som ger ut sin musik på CD och vinyl.
OK, de har även musiken tillgänglig på tex. MySpace, men det är oftast bara för att få folk intresserade av deras musik.

Det finns hopp!
Fast de där gigantiska bolagen (Universal, EMI osv.) som oftast säljer slit och släng musik kommer att få det svårt om de inte går över till digitalt.
För bland mina bekanta så är det liksom två läger - de genuint musikintresserade köper skivor (gärna vinyler och LTD edition CD's) medan de som lyssnar på "det senaste" kanske ful-laddar några låtar eller sitter vid datorn och lyssnar på MySpace eller Spotify (och de skulle aldrig kunna tänka sig att betala för musik).

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/03/19 09:21:26
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/03/19 :  09:30:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Jag gissar att ni anser att så länge datan är i digital form så spelar avläsning och öveföring ingen roll?
Är det ormolja när folk köper en CD transport för +30kkr?

Tekniskt sett har datorbaserad avspelning betydligt bättre förutsättningar för korrekt avläsning. En CD-transport läser skivan i realtid, vilket gör att det inte finns någon möjligthet att läsa om ifall det blir fel. Det går bara att felkorrigera i efterhand. När filer läses in till hårddisk kan man läsa om hur många gånger som helst i princip tills det blir rätt. En billig dvd-läsare till datorn parad med ett vettigt program är i det här avseendet vida överlägsen cd-transporten.

När datan väl är på lagringsenheten så släpper inte en frisk dator igenom felläst data. Skulle den göra det skulle varenda program krascha eller introducera fel i filerna hela tiden.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/03/19 :  09:54:52  Show Profile Send Eref a Private Message
Håller helt med MatsT och Pac här.
Jag är inte alls emot utvecklingen mot datoriseringen och enklare och billigare musikförmedling. Det finns massor av positiva aspekter som att det är mycket lättare för udda och bra musik att nå ut. Jag har absolut inget emot att både unga och gamla "går över" till att få sin musik via datorn. Utvecklingen går nog oundvikligen mot att både vinyl och CD kommer att försvinna på sikt.
Men själv älskar jag apparaterna och hanteringen runt traditionell hifi och ser inget konstigt i det. Den musikupplevelse jag får genom dessa media kan knappast bli så mycket bättre och jag tillåter mig att njuta även om det inte står för något framåttänkande direkt. Det finns också nåt nostalgiskt/historiskt fascinerande med media som håller på att försvinna som jag gillar.
Mina barn är alla musikintresserade men ingen är speciellt intresserad/imponerad av min musikanläggning.(Buu-huuh. Snyft.)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/03/19 :  10:27:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hefty: Pandoras ask eller inte, tror att du tagit fram cykeln lite för tidigt

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/19 :  10:33:51  Show Profile Send markusA a Private Message
ztenlund> Intressant tanke, undrar hur det återspeglas i verkliga livet? Jag kan för lite om de digitala medierna för att säga något själv. Har datan som lagras på CD skivan checksummor för att tala om när något blivit fel inläst?Hur vet datorn om det ska vara 0 eller 1? Det är inget problem att lägga in sånt men har datan det idag?
Om varje 16-bitars paket avslutas med en kontrollsiffra för att kontrollera korrektheten så är vi ju nästan hemma.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/19 :  10:40:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har suttit och bitit mig själv i tungan nu ett tag och känner att det är dags att öppna Pandoras ask...
Ni som förespråkar att rippa skivorna, lägga dem på en NAS och spela via en lämplig nätverkspelare.
Vad har ni haft för CD transporter tidigare/nu i er anläggning?
Vad har ni för kablage i anläggningen?

Jag gissar att ni anser att så länge datan är i digital form så spelar avläsning och öveföring ingen roll?
Är det ormolja när folk köper en CD transport för +30kkr?

Hävdar ni att kvallitén är densamma CD/LP vs Nätspelare? Eller struntar ni i kvallitén i favör för bekvämligheten?
Aha, nu kom frågan.
Ljudkvaliteten är superviktig och kommer som nummer två efter själva musiken. Jag skulle ALDRIG ha en datalösning om den blev sämre ljudmässigt för mig. Tidigare har jag provat diverse sätt att spela upp digital, moddat CD-spelare, byggt dacar och annat. Jag har provat en hel del CD-spelare och drivverk. Hela tiden har jag försökt få till något bättre. Sen köpte CH ett Lynx Two studioljudkort och installerade i datorn... CH har testat det mesta i hifiväg och när han blir helt lyrisk och börjar sälja av högvis med high-end burkar så är det dags att höja på ögonbrynen. CH tog med sin dator hem till mig och jag kunde bara konstatera att det här körde i åttor runt allt jag haft hemma. Sen dess är det det som gäller här. Vi har jämfört med flera olika mycket välrenommerade spelare och dacar och jag ser ingen ljudkvalitetsanledning att byta till något annat än Lynx Two.

Vad gäller transporter så har jag provat ett par budget-CDs, nån budget-DVD, en finare Jadis och flera datorer. Dessa har matat t.ex dacar från Dynamic Precision och Electrocompaniet, men även egna dac-byggen. Driven spelar roll helt klart och bäst var Jadisen.
Men jag tycker det är bättre om man slipper separat dac helt.

Intresant är att Audio Nord använde en dator som drive då man demade Wilson Alexandria på Plaza när förra Arkenmässan pågick. I den datorn satt ett Lynx AES16 och matade en dac från Audio Research. Och nu senast på Stockholmsmässan så spelade TAD upp de högupplösta musikexemplen via ett Lynx Two. (Ingen dac utan direkt från analog ut på kortet.)

Kablar, jag jobbar ju med det men upplysningsvis då:
Jorma Origo helt igenom, inklusive nätkablarna.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/03/19 10:44:23
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/03/19 :  10:50:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Jag gissar att ni anser att så länge datan är i digital form så spelar avläsning och öveföring ingen roll?
Är det ormolja när folk köper en CD transport för +30kkr?

Hävdar ni att kvallitén är densamma CD/LP vs Nätspelare? Eller struntar ni i kvallitén i favör för bekvämligheten?

Åsikt efterfrågas, och mina svar blir:
Ja (men inklusive det ztenlund skrev)
Ja
Nej (Nu gällde frågan dessutom delvis helt olika medium)
Ja, fast inte struntar givetvis, men en kompromiss blir ju alla val jag tar.

Mina åsikter och mina val.
Tilläggas kan att jag har inte en anläggning där ett kabelbyte skulle upptäckas i ljudet direkt ...

Edited by - Mickel-mackel on 2010/03/19 10:52:33
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/19 :  10:55:17  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Huzze: Intgåget av datorer i hifi-världen sabbar inte mitt intresse heller egentligen, det kanske var lite dumt formulerat. Men jag märker att en allt större del av hifi-tidningar fylls med detta otyg. Så mitt intresse för HIFI-TIDNINGAR är på väg att försvinna helt. Tur att man då kan logga in på hififorum.nu och se att det fortfarande finns en del old school-killar kvar.

Opethic skrev: Jag föredrar inte vinyl & CD för ljudkvalitén, utan för att jag helt enkelt tycker att det ger en genuin känsla av välbehag att köpa, äga och hantera fysiska skivor. /.../ Den dagen det inte finns fysiska skivor att köpa så kommer jag surt att slå mig ner och lyssna på mina gamla skivor, jag kommer inte ens att titta åt ny musik!

Jag blir nästan rörd när jag läser ovanstående. Precis så resonerar jag också. Det är till exempel kul att gå och lura på vilken skiva man ska köpa nästa gång, och sedan snoka reda på den på eBay, till exempel. Sedan gå och vänta en vecka på att den ska landa på hallmattan. Lyckan när man öppnar paketet, granskar innehållet och sedan börjar spela skivan är LÅNGT större än om jag blixtsnabbt klickar fram samma skiva på Spotify.

Men jag tror också det kommer dröja mycket länge innan riktiga skivor försvinner. Kanske försvinner de snabbt i vissa musikgenrer, men gamla gubbar som Bruce Springsteen, Thåström, Neil Young, etc, lär fortsätta ge ut riktiga skivor tills de lägger av.

Edited by - Jerry Garcia on 2010/03/19 11:05:06
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/03/19 :  11:18:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag kan också helhjärtat hålla med om att det är lite onödigt krångligt, och lite för mycket (och fel sorts) teknik för att spela upp musik på icke-fysiskt-media.
Det har iofs gått framåt rejält med squeezebox och liknande prylar. Men jag anser att det bör gå och måste gå att förenkla ännu mer innan den stora massan är beredd att gå över.
Men trenden är väl rätt tydlig, man ser hur både datortillverkare och hifi-tillverkare kämpar om segmentet.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/03/19 11:19:09
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/19 :  11:44:25  Show Profile Send markusA a Private Message
Nu blev det intressant här.
Lite blandade åsikter om kvallitén på ljudet. Om en datorlösning defacto kan utmana en bra cd så är jag helt klart intresserad av en sån lösning.
Nu skulle jag tro att i just mitt fall blir uppgraderingarna så dyra att det inte funkar i dagsläget men det är ändå väldigt intressant.

Iofs så gillar jag att ha skivorna och jag gillar mekaniken och att ha cd'n i hyllan men det finns ju inget som säger att man inte kan ha båda?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/03/19 :  11:53:22  Show Profile Send MatsT a Private Message
Bernt skrev:
quote:
Ljudkvaliteten är superviktig och kommer som nummer två efter själva musiken.

Jag prioriterar faktiskt aningen annorlunda. Musiken är viktigast och ljudkvaliteten är mycket viktig men det gäller att man trivs med sitt musikspelande också så trivselfaktorn är nog lite tyngre än ljudkvaliteten för mig trots allt. Jag kan utan vidare göra 10 förbättringar av ljudkvaliteten på min anläggning men jag gör det inte så länge jag tycker det är tillräckligt bra. CD-spelaren kan möjligen vara en aning sämre än avspelning av flash-disk med någon datorlösning men den är tillräckligt bra så jag ids inte ens prova. Det är lätt att bli HiFi-neurotiker så jag tycker gott man kan ta ett steg tillbaka ibland och fundera över vad som betyder mest.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/19 :  12:06:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, i mitt fall så tvärdog hifineurosen när jag fick till datorlösningen. Inga fler dacbyggen och CD-moddningar. Inget jagande efter något bättre, man inser kanske när man mött sin överman. Jag kan inte se att jag någonsin skulle kunna göra nåt bättre själv.

Jag trivs när jag har det bekvämt och ljudet är bra.

Så vi är nog olika fast lika ändå?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/03/19 12:06:57
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/03/19 :  12:25:37  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Jag kan inte se att jag någonsin skulle kunna göra nåt bättre själv.


Intressant att höra med tanke på din bakgrund av diverse byggande!

Varför antar du att OP-ampar, DACar o.s.v. i ljudkotet är optimala?

Jag ser denna typ av uppspelning grovt som två delar.

1. Flytta lagrad musik till en D/A-omvandlare på bästa förlustfria sätt.
2. Omvandla digitalsignalen till en analog signal så oförstört/nära orginalet som möjligt(mitt ideal).

I fråga om att "forma" ljudet så anser jag att D/A omvandlaren är den kritiska delen i kedjan, men det verkar som många förkastar denna typ av uppspelning p.g.a. att man lyssnat på en DAC man inte gillar!?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/03/19 12:26:27
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/03/19 :  12:46:10  Show Profile Send mangs a Private Message
Just det där med att gå och fundera på en skiva och längta efter den är en av de bitarna jag saknar men det handlar nog mer om nostalgiska själ och de tfaktum att varje skiva på den tiden var en betydligt större del av min modesta skivsamling. De skivor jag köper nuförtiden har inte riktigt samma känsla.

Jag tror att det kommer häna mycket på handhavandefronten för näteverkad musik. Redan idag kan man ha ett snyggt gränssnitt där man bläddrar bland sina skivor och sedan väljer vilken man vill spela. Kombinera detta med att få upp låttexter i realtid a la Karaoke-style samt få information om artist etc ger ju mer till upplevelsen än ett vanligt konvulut i näven (enligt mig).

Varför inte inkludera allt detta i någon form av Ipad med formfaktorn som ett LP-konvulut som då skulle kunna få utseendet av den aktuella skivan samt då alla möjligheter som redan finns idag.

Jag är tämligen övertygad om att det kommer gå mer åt streaming-hållet framöver men at tdet fortfarande finns utrymme för de mer exklusiva skivspelarna i Highend-lösningar men den tyåpiska konsumenten har redan idag övergett CD-skivan samt vanlig analog radio.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2010/03/19 :  15:15:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Någon som provat lite dyrare nätverks spelare typ SB Transport,samt vet att det finns några dyrare saker som varit med i Hifi o musik.Hur står dom sig ljudmässigt mot bra CD spelare?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/03/19 :  16:50:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Spelare från Linn, Naim och Bladelius har testats i Hifi&Musik.
Linn har rena nätverkspelare, Naim har nätverkspelare samt med inbyggd hårddisk och Bladelius använder minneskort.
Linn satsar ju numera uteslutande på nätverkspelare och har deklarerat att man slutar att tillverka cd-spelare eftersom det finns förutsättningar för att få bättre ljud från nätverkspelare.
Bladelius är inne på samma sak med sin Embla. Där är målsättningen att komma bort från rörliga delar vid avspelningen.
Jag tror att fördelen med sådana spelare framför cd-spelare är just frånvaron av rörliga delar som kan inducera spänningar och därmed grumla till signalen. Jag har själv testat antistatmattor på cd-skivor och upplevt förbättringar.
Dessutom i Emblas fall så läser man av skivan ett antal gånger för att minimera felavläsningar, men det finns ju cd-spelare som gör likadant, ex.vis från Meridian.



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000