HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bättre ljud med toroidtrafo i försteget?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/16 :  15:43:02  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har precis sålt min Onkyo TX-SR876 med EI-trafo och ska ikväll koppla in min Onkyo TX-NR906 med toroidtrafo.

906 är specad lite högre i specarna (+ 5W statiskt och +30W dynamiskt) så det lär ju bli lite med "pulver" i center och surroundhögtalare.

Men frontarna driver jag med separat slutsteg.

Min fråga är:

Tror ni att försteget blir mindre utsatt för störningar om man har en toroidtrafo, och att ljudet således blir hörbart bättre?

Ja jag vet, man ska lyssna själv. Men jag är även nyfiken på vad ni teoretiker har att komma med! :)

PS) 906 har USB- och ethernet-ingång också vilket 876 saknar. Det ska bli fint att testa!

DS

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/04/18 21:50:42

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/04/16 :  18:02:24  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Jag personligen kan inte minnas något rejält steg som inte haft en toroidtrafo, men detta kan försåss även bero på att en toroid av kraftigare kaliber är lättare att montera, efterssom den är förhållandevis "platt" i jämförelse..

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/04/16 :  20:09:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nu har du kommit upp med en riktigt svår fråga audiovector. Den har tyvärr inget enkelt svar eftersom nätdelen i en förstärkare bara är en del i hela den kedjan som till slut mynnar ut i skön musik.
Bland tillverkarna av hög prestanda HiFi finns både Toroid-, UI-, EI-, C.core- och R-core-transformatorer.

Det finns för och nackdelar med både EI och toroidtransformatorer. En av de största fördelarna med en toroid är att den klarar av att transformera förhållandevis mer effekt per volymsenhet än vad EIn gör.

Så det är en kompakt och effektiv transformator om man jämför med EI. Men, i och med att den är så kompakt och att primär- och sekundär-lindningarna är hårt elektriskt kopplade till varandra så får den hög koppling mellan primär- och sekundär-lindningar samt hög bandbredd. Det kan betraktas som en svaghet hos konstruktionen om vi pratar nät-transformatorer. De kopplar nämligen in mer av de störningarna som finns på nätet till efterföljande regleringskretsar.

Så, det finns risk att "det man vinner på gungorna förlorar man på karusellen" om man inte designar sin elektronik med hänsyn tagen till transformatorval.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/16 :  21:33:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En dålig toroidtrafo är en djäkligt ruggigt dålig trafo, varför det inte finns någon universell superregel som säger att den ena trafon är bättre än den andra.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/18 :  21:50:24  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Sådär, nu har jag testat! Jag har fått ett renare och större ljud med 906 än med 876 som försteg. Har fått mer djupbas dessutom! Om det beror på toroidtrafon vet jag inte men jäkligt nöjd är jag i.a.f.!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000