HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vincent SA-31MK vs Emotiva USP-1?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/13 :  23:22:48  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hej!

Är det någon som testat det läckra försteget Vincent SA-31MK?

http://www.vincent-tac.de/en/product-lines/powerline/sa-31mk.html

Det är ett rörhybridsteg för 9000 kr, och det verkar riktigt välbyggt. Har ett begagnat på G för 5000 kr. Jag saknar dock RIAA-steg, hörlursuttag, hög- och lågpassfilter och hembioingång jämfört med Emotiva USP-1. Emotivas försteg kan man få till Svedala för 4500 kr inkl frakt, tull och moms.

Försteget ska lira tillsammans med Emotiva XPA-2, Advance Acoustic MCD-204 och Heco Celan 700, samt vara kopplat till min Onkyo hembioreciever. Jag tycker att Onkyon saknar upplösning, är avrullad i diskanten och samt saknar en del dynamik, därför vill jag ha ett renodlat försteg.

http://emotiva.com/usp1.shtm

Jämför gärna de tekniska specarna, Emotiva har otroligt mycket bättre S/N ratio, 116 mot 95 dB. Beror det på att Vincent har rör?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/03/13 23:35:16

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/03/14 :  00:24:44  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Generellt verkar det som om Vincent är blygsamma i sina specar. Men det är bara min uppfattning.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/03/14 :  07:25:17  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Nu vet jag inte om det är åtgärdat på mk, men konstruktionen av sa31 gör att det blir en hel del brus. (märks extra tydligt om man har horn)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/14 :  22:01:04  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Aha! Är det mer brus i rör-CD-spelare också?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/03/14 :  23:26:09  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Det är nog inte rören i sig som är boven, utan förstegs konstruktionen som sådan. Jag har testat andra rör försteg som vart knäpptysta.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/03/14 :  23:26:50  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Kanske skall tillägga att jag är nöjd med mina vincent prylar i övrigt. :-)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2010/03/14 23:29:59
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/03/15 :  10:51:24  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
hej, jag spelar på ett vincent sa-31mk i dag, är helnöjd med det, någon nämner brus och det har jag inte märkt något av på detta steg, däremot så spela jag på vincent sa-31 utan mk från början och det byttes mot sa-31mk pga att detta brusade, med sa-31mk är det knäpptyst. vincent ger mycket för pengarna skulle jag vilja säga.
mvh läktarörnen
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/15 :  16:27:24  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Är det ett smartare sätt att ha rör enbart i försteget än att ha det i varje enskild komponent tycker ni?

Det känns som det i.a.f. En CD-spelare eller ett RIAA-steg kan ju vara flera tusen dyrare bara för att den är rörbestyckad... Skönt att bara behöva byta rör i en enda produkt dessutom!

Blir det tårta-på-tårta att ha en rör-CD och ett rör-försteg? Och kanske t.o.m. ett rör-hybrid-slutsteg?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/03/15 :  19:27:04  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Jag tycker personligen inte att det blir tårta på tårta med rör i varje del. Just nu är det bara cdn som inte är rörbestyckad. Mig veterligen är rören i mina apparater orignal. (beg köp) och jag har inte märkt någon prestanda försämring under de åren jag haft prylarna. Så jag skulle nog kunna tänka mig att köra med rör i varje del av kedjan, då jag gillar karaktären de ger. Det handlar bara om att matcha rätt. :)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/03/15 :  20:58:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har också kört rör hela vägen igenom o det har inte låtit "rör" om man nu ska peka på en karaktär.
Det har bara låtit förbaskat bra, som Labbe skriver - Matchning :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/15 :  22:26:18  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det är också väldigt spännande att kunna byta och matcha rör för att finna dröm-matchningen, en produkt utan rör är ju betydligt mer svår-tweakad!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/03/15 :  23:13:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Kör vincent med samma modell beteckning på rören i mk som de gör i sa31 så kan det bli problem med att hitta ekvivalenter. För 6n16 röret är inte speciellt vanligt vad jag förstått.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/16 :  00:36:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Japp, det är samma ovanliga rör, bara dubbelt så många (4 i.s.f. 2)!
Hittade följande info på ett amerikanskt forum:

"Very nice looking gear. I was told by a guy at audio advisor that if a unit needed service it had to be sent to their distributor in Michigan. This is what made me think twice about purchasing the 331 amp. The 6n16 tubes (I have only seen them used in Vincent gear) are not user removable, and this I see as a negative. Because one cannot swap tubes and though I am not a tube person I know those who are like Jan would like this to be an option. Second, I don't want to ship it out simply to replace a tube, I know I can screw in a lightbulb. Why make the tubes so they cannot be replaced by the owner?"

Inte nog med att rören är ovanliga, man kan inte byta dem själv. Synd! Vad har de för livslängd?

(http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/1/402084.html)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/03/16 00:38:13
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/03/16 :  07:11:13  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Jag har inte den blekaste. Jag har haft mitt för sa31 och sp331 i ungefär 5år. Någon av de stora rörfantasterna här kanske vet?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000