HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar, funderingar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/12 :  10:48:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Inspirerad av kabeldiskussionen som pågår i en annan tråd så började jag fundera på om det inte är dags att byta ut mina smäckiga Biltema-kablar.

Och som vanligt är det ju budgeten som styr, man kan ju inte få "allt" för säg max en tusing - och det behövs förresten inte med tanke på vad jag har för grejor i övrigt.

Tips, råd, tankar och idéer mottages tacksamt!
Jag funderar på vilka faktorer som är viktigast.
arean?
materialet?
skärm?
bi-wire?
typ av kontakter?*
terminering?*
isoleringsmaterial?*
ledargeometri?*

(* tack Bernt Jansson)
Tex: Vilket är bäst? Att köra bi-wirat med tunna silverkablar eller ska man lägga pengarna på feta single-wirekablar?
Vilken typ av kontakter är bäst? eller är det lika bra att köra med skalad kabel (det kostar ju inget och kabeln är ju då kopplad direkt till terminalen?) och lägga pengarna på en liite dyrare kabel?
Är det viktigt med skärm?
Har någon provat att själv skärma av en billig kabel (med tex. skärmstrumpa från Svalander) och märkt någon skillnad?
osv...

Bring 'em on!
Ös på med tips bara!

Men jag orkar inte hålla på och fläta eller lacka någon koppartråd, någon måtta får det vara...

Edit: One again, the stavning

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/03/12 10:49:21

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/03/12 :  12:38:43  Show Profile Send CC a Private Message
Personliga erfarenheter baserade på tillgänglig elektronik och högtalare genom åren = Ingen sanning!

Skärm? = Nej tack. Har dåliga erfarenheter. Tror att det endast kan försvaras om man har långa kablar som måste ligga bredvid annat oskärmat störningsmaterial. Rent allmänt med skärmade kablar så är det svårt att få till bra...

Terminering? Ju mindre kontakter och kopplingspunkter desto bättre. (En gång labbade jag med att löda fast mina Kimber 8TC inifrån mitt dåvarande slutsteg till delningsfiltret vilket jag lött samman med modell "hardwire" och vidare till varje respektive element på högtalarna. Alltså samma kabel utan en enda kontakt... Resultatet var överväldigande positivt men våldsamt opraktiskt.)

Ledarmaterial? Silver gillar jag bäst men i vissa konstellationer har koppar fungerat bättre.

I övrigt så är det ett överväldigande antal konfigurationsalternativ som kan övervägas och testas. Och fullständigt beroende på övriga förhållande om vilket som är bäst...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/03/12 :  12:45:46  Show Profile Send ekman a Private Message
Isoleringsmaterialet/dielektrikum är extremt viktigt.

Teflon är inte fel.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/03/12 :  12:49:30  Show Profile Send linnar a Private Message
arean: 1,5 - 2,5m2
materialet: Koppar (silver blir dyrt)
skärm: Behövs inte, radiobruset som kommer in i kabeln är oerhört mycket lägre än signalen i kabeln.
bi-wire: Tycker inte det.
typ av kontakter: Guld är mjukt och ger därför bättre kontakt med mindre signalreflexer i ledaren
terminering?: Löda
isoleringsmaterial: Något snyggt
ledargeometri: Fram och återledaren bör ligga så nära varandra som möjligt. Man kan tvinna ledarna eller använda lite plattade ledare då hamnar de närmare varandra.

Det vitigaste för signalen är låg resistans och låg impedans för vanliga högtalare och slutsteg. Elektrostater fungerar på ett annat sätt och kan i vissa fall kräve en speciell typ av kabel.

Alltså, låg resistan och låg impedans (ledarna nära varandra)är de faktorer som kan påverka ljudet. Allt annat påverkar så lite att det, enligt min åsikt, är försumbart.

Om man vill köra med overkill kan man använda tunn isolerad litztråd som tvinnas. Ännu mer overkill så kan man löda in ett filter som dämpar bort de kraftiga fluktationer som uppstår i kabeln över 0,5mhz.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/03/12 :  12:55:44  Show Profile Send linnar a Private Message
"Isoleringsmaterialet/dielektrikum är extremt viktigt.

Teflon är inte fel."

- Teflon är väldigt bra, det är mjukt och hållbart. Kan fås i fin lyster.
Enlig de mätningar jag sett påverkar dielektrikum frekvenserna väldigt högt upp.
De påverkar knappast det hörbara spektrummet. Men om man vill vara säker kan man,
som jag skrev tidigare, använda ett filter för de högre frekvenserna.

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/12 :  15:39:12  Show Profile Send markusA a Private Message
Nu är det ju frågan om vilken sida på muren man står.

Dielektrikum är förmodligen sak samma för audiofrekvenser men bomull, silke och teflon är populärt.
Total ledararea kan du få fram genom att uppskatta strömstyrkan i kablarna. Längre kablar behöver grövre area.
Ledageometri skiftar beroende på vem du frågar men jag gillar solida ledare separat isolerade från varandra.
Skineffect blir icke existerande på tunna ledare men problemet är försumbart även på grova ledare.
Titta på de elektrika egenskaperna och se hur de påverkar dina filter.
Jag föredrar att ha samma material i ledare och kontakter = undvik mässingskontakter. Silverkabel = silverkontakter osv...
Löd kontakterna för god kontakt.

Edited by - markusA on 2010/03/12 15:40:25
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/12 :  21:16:37  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Okej, tack för era svar.

Kan hända att jag formulerade mig lite otydligt, min frågeställning gällde ett par högtalarkablar (2 x 2,5 m.) inkl. ev. kontakter för 500-1000 kr.
Jag sammanfattar lite enkelt:

Kvaliteten på ledare är viktigare än arean.
Bi-wire är onödigt dyrt.
Skärmning behövs ej.
Isoleringsmaterialet är viktigt.
Kontakterna är mycket viktiga.


Kan ni rekommendera några single-wire kablar för max 200 kr/m?
Ang. kontakter - Banan eller spade?
Kom gärna med tips på bra (men halvbilliga) kontakter.
Eller - om de är så viktiga, är det inte bättre att skippa dem helt och köra skalad kabel? Kanske förtenna ändarna lite så att de blir mer lätthanterliga?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/03/12 21:17:30
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/12 :  21:34:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Om din förstärkare och dina högtalare kan ta spadar, så rekommenderar jag det för det går att dra åt hårdare och det har en större kontaktyta än bananer.

EDIT: Naturligtvis är det bättre att skippa kontakterna om du ska köpa oterminerad kabel.

Edited by - huzze on 2010/03/12 21:35:40
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/12 :  21:49:01  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tyvärr, spadar fungerar inte - det blir skalad eller banan.

Vad tror ni om de här, enkla och bra - eller bara billigt skräp?
http://www.svalander.se/shoppen/bananer.htm

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/03/12 :  23:40:33  Show Profile Send linnar a Private Message

Svalander har alltid bra grejer så jag tvekar inte att dessa bananer är bra.

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/03/13 :  00:25:24  Show Profile Send bibl a Private Message
Med stor risk för att få sura miner, men... För två år sedan satte jag mig ned och scannade högvis med DIY-trådar om högtalarkablar och många (kanske rent av de flesta) slutade med att någon skrev; Varför använder du inte EKK? Om man vill hålla sig på den billigare sidan är EKK 1,5mm2*4 ett billigt och bra val. Du har en och samma ledare hela vägen, du kan köra bi-wireing om du vill och det låter inte sämre än många andra kablar samt att den kostar ca 120kr för 10m. Nackdelen är att den är totalt oböjlig och helt omöjlig att jobba med!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/13 :  00:31:37  Show Profile Send huzze a Private Message
Finns många finkablar som är "oböjliga" också.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/03/13 :  09:38:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Vad tror ni om de här, enkla och bra - eller bara billigt skräp?
http://www.svalander.se/shoppen/bananer.htm



Jag köpte en lunta av dessa och har kontakterat en hel drös med kablar och är jättenöjd med resultatet. Det är snyggt o prydligt samt låter hörbart bättre än skruvade bananer. Avser du att köra med kabel som är grövre än 2mm² så får man slipa bort den lilla "piggy-back" flärpen och löda invärtes men det är inga stora problem.
Lite krympslang på det hela så ser det riktigt snyggt ut också.


MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/13 :  10:16:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
EKK? Tja jag har faktiskt funderat på det, men då kan jag väl lika gärna köra med mina bi-wirade 4kvmm (kvadratmillimeter ) Biltema-kablar?

Vad tror ni om den här idéen:
http://www.svalander.se/shoppen/silver.htm
+
http://www.svalander.se/shoppen/bomull.htm
+
http://www.svalander.se/shoppen/kabelstrumpa.htm
+
http://www.svalander.se/shoppen/bananer.htm
+
http://www.svalander.se/shoppen/krymp.htm

Jag tänkte mig två 0.8 ledare i varsin bomullstrumpa och sedan en nylonstrumpa över det, krympslang vid övergången till kontakterna.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/16 :  08:50:55  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag kom på en annan fråga:

OM man nu väljer att köra bi-wire (eller kanske tom. bi-amping) är det samma faktorer och egenskaper hos kabeln som ska prioriteras till både diskant och bas?
Frågan gäller ju även till rena Sub-byggen och vid byte av internkablage till bashögtalare.

Jag vet att jag har sett kabel för bi-wire där ett par trådar har haft annan uppbyggnad än det andra paret.
Även signalkabel till Subbasar säljs ju som "Subbaskabel" - men jag föredrar att köra med högtalarkabel.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/03/16 :  09:16:40  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Jag kan varmt rekomendera Van den hul, . Har själv magnum hybriden
den drar nästan jämt med mina Harmonichtech pro11 då ska den ju var så in i helvete bra enl, Hifi världen. Van den hullen låter helt klart bättre i förhållande till priset!!!! Med pro11 så är basen ännu mer tydlig.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/16 :  09:28:15  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tack AlexanderJ!
Lustigt, jag satt precis och kollade på hifiklubbens sida ang. Van Den Hul kablar

Magnum Hybriden är för dyr för mig, kanske "The D-352 HYBRID" eller "The CS-122 HYBRID" kan vara något?
Någon som har erfarenhetar av QED-kablar?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/03/16 09:31:17
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/16 :  09:48:07  Show Profile Send markusA a Private Message
Koppar är i regel koppar och det skulle vara otur om du fick tag i något som inte funkar tillfredsställande. Det vanligaste kopparblandningen (ETP) fungerar alldeles utmärkt.
Det är ytterst tveksamt om det finns någon öht som skulle kunna höra någon skillnad på isolermaterial? PVC funkar säkert hur bra som helst?
Är man anhängare av superkablar så har jag väl nyss begått en stor synd som skrivit det jag skrivit?
Exakt hur viktiga kontakterna är vet jag ej men det är viktigt med goda anslutningar, dvs bra lödningar eller ordentligt fastskruvat osv.

Börja med EKK och sen kan du experimentera vidare med andra kablar för nöjes skull?
Hittar du nått som låter bättre så är det ju bara att byta annars har du den pålitliga gamla trotjänaren.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/16 :  09:49:00  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Mina egna högst personliga erfarenheter av högtalarkablar är att mycket beror på vilken stärkare och vilka burkar jag använt.

Billighetsalternativet EKK lät väldigt bra till både mina gamla Tannoy Arden och mitt gamla "miniaudiofil"-projekt med Fostex FE-103Z där mina Van Den Hul kablar lät mer instängt och Supra classic 2,5 lät helt OK utan detaljeringsgraden från EKK.

Under ett antal år hade jag Pioneers stora (24,5 kg) A-858, en integrerad jätte med otroligt hög dämpfaktor, och där spelade kabelvalet mindre roll i mina öron, visst, jag kunde upptäcka små små skillnader i ljudet men hade svårt att riktigt greppa vilka kablar som lät bäst. Under ett par av dessa åren behövde jag väldigt långa kablar pga möblering och sambo och körde därför med Biltema 2,5 mm och de lät helt OK.

Sedan ett par år tillbaka har jag kört bi-wirat med Supra Ply och har varit väldigt nöjd då det har låtit kanon till min Luxman-kombo.

Sedan kom jag över en vintage Sanyo anläggning med slutsteg, försteg, tuner mm mm och tyckte att ljudet lät tunt pga att jag bara hade tunna "gardinsnören" hemma att koppla högtalarna till.
Provade då att använda mina Supra Ply men det lät inte heller bra (fick skala ner kabeln rejält för att få in den i slutstegets kontakter). Hos Kallbergs radio i Stenungsund fick jag köpa ett antal meter Supra Link 4 mm de hade liggande som stuvbitar, och jag fick dem riktigt billigt, och plötsligt lät Sanyo kombon riktigt tight och bra.

Luxman kombon är såld och nu kör jag en Audio Space Mini-2SE rörförstärkare och till denna stärkare är det jämt skägg (i mina öron) mellan Ply och Link kablarna från Supra, hör egentligen ingen skillnad alls.

Ska faktiskt koppla in mina gamla Biltema 2,5 mm för att höra om det blir någon skillnad.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/03/16 :  09:57:21  Show Profile Send modernman a Private Message
En kommentar ang. kontakter. Jag har använt Supras "Banana" tidigare. Men dels var kabelinfästningen grund och så var det gängat för själva banankontakten. Tillslut tog jag bort dessa och nu kör jag direkt med skalad kabel i höglalarna/förstärkaren. Ska man inte byta kablar ofta, skulle jag tro att det är bättre att köra spadar eller skalat om banankontakterna har dessa egenskaper.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/03/16 :  13:21:01  Show Profile Send alexanderj a Private Message
opethic::

The D-352 HYBRID(har denna som jumpers) den kablen kommer du garanterat bli nöjd med till & med den lite billgare 122:an. Säg till att dom på klubben löder dit antingen spadar el bananer åt dig du får ju betala allt men jobbet brukar dom bjuda på i Växjö ialla fall.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/03/16 :  13:40:41  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har världens bästa högtalarkablar, punkt.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/03/16 :  14:03:16  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Hur menar du ?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000