HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Triodläge eller ultralinjär???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/27 :  21:15:27  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Som rubriken lyder så har jag frågor kring rör och de olika lägena.

Jag har blivit med rör igen efter många många år och valet föll på Audio Space Mini-2 SE, en lagom liten integrerad sak som kan köras i Triodläge eller Ultralinjär.

Vad jag vet är att triodläge ger lägre effekt och enligt många (inte alla) även bättre och mer välupplöst ljud.

Min fråga gäller livslängden på rören i respektive läge och jag vet att jag läst på en utländsk sajt att ett av lägena "sliter" mer på rören, jag kan bara inte komma ihåg var jag läste detta och jag kommer heller inte ihåg vilket läge som ger kortare livslängd.

Hoppas någon här inne vet hur det ligger till.

A balanced diet is a cookie in each hand.

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2010/02/27 :  21:51:51  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Triod eller UL spelar inte så stor roll så länge man inte överskrider gallrets max arbets spänning.

Däremot kan det vara skillnad mellan Klass A å KLass B drift.

Det beror på hur mycket man belastar röret åxå.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/28 :  22:17:09  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
OK, Imperial.

Då tackar jag för svaret.
Konstigt att någon skriver att det gör skillnad på livslängden om det nu inte gör det.

Men men, visar än en gång att allt som står på internet inte alltid är sant...

Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2010/02/28 :  22:48:51  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Vad jag vet är att triodläge ger lägre effekt och enligt många (inte alla) även bättre och mer välupplöst ljud.

Visserligen inte huvudfrågan i ditt inlägg men jag tillhör de anser att det är snarare UL som ger bättre välupplöst ljud ljud ( med välupplöst menar jag mer detaljerat ljud). Har ett par Audio Space KT-88 slutsteg vilka har samma möjligheter med triod & UL-läge.

edit:inte glömdes...

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2010/02/28 22:51:20
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/28 :  23:01:44  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Pettersson, jag har bara haft min stärkare några dagar än så länge och jag håller fortfarande på att spela in den.
Sedan ska det experimenteras med hög och låg motkoppling samt Triod och UL läge för att höra vilket som låter bäst till mina burkar.

Jag har några dagar framför mig nu när jag är ledig från jobbet och ensam hemma så jag räknar med att kunna lyssna lite mer på musik fr.o.m i morgon.

Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2010/02/28 :  23:13:41  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Jag har några dagar framför mig nu när jag är ledig från jobbet och ensam hemma så jag räknar med att kunna lyssna lite mer på musik fr.o.m i morgon.

Fasen va gött det vore, bara lyssna på musik och pilla med inställningarna.. har inte heller haft slutstegen (förövrigt inte ens stereon) speciellt länge själv, pillat lite med motkopplingen dock.
Ser fram emot en rapport...

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/03 :  17:19:39  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Nu har jag haft några dagar med musiklyssning och det har blivit en hel del pillande och grejande med UL- och Triod-läge på stärkaren.

Vad jag kan komma på så här långt är att jag oftast föredrar UL-läget, men då blir det mer rockmusik i CD-spelaren.
Med gammal god gitarrock/hårdrock blir det lite stramare i framförallt basen, men även diskanten kan jag uppleva som lite mer närvarande i detta läget.

Men sedan lägger jag i en lite lugnare skiva i CD'n, t.ex "No Frontiers" med Mary Black, och då vill öronen ha Triodläge på stärkaren.
I Triodläget blir Mary's röst väldigt levande och känslig och hela mellanregistret öppnar upp väldigt bra.
UL-läget stramar upp den akustiska basen en del men det blir på bekostnad av mellanregistret.

Med mer komplex klassisk musik blir det svårare att säga vilket som blir bäst, det blir skillnader men jag vet inte vilket som egentligen låter bäst.

Med en bra inspelad opera tycker jag ändå att Triodläget låter bäst, men det är nog för att mellanregistret öppnar upp bättre och rösterna kommer fram på ett bra sätt.

Mina intryck kan säkert komma att ändras med tiden när stärkaren är riktigt inspelad och öronen vant sig vid den.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000