HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det smäller i högtalarna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2010/02/27 :  16:14:01  Show Profile Send Tobba a Private Message
Jag har köpt en Exposure integrerad förstärkare och kopplat in mina Royd Albion till denna och varje gång jag slår på förstärkaren så smäller det till i högtalarna,när jag sedan slår av förstärkaren knäpper det till lite lågt och sedan smäller det till.
Vad kan detta bero på? Jag har hört att Exposureförstärkare ska vara känsliga för vilka kablar man använder,kan det bero på det?
Jag provade först med en billig högtalarkabel,Kopparkabel och har nu kopplat in en grövre kabel,Tara Labs Prism,kopparkabel.
Men det smäller fortfarande.Kan förstärkaren eller högtalarna ta skada av detta?
Lag har haft en hel del förstärkare och högtalare men aldrig haft detta problem tidigare.

Tobbe

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/02/27 :  23:00:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det beror troligen på förstärkarens konstruktion, men det är inget fel om så är fallet.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/27 :  23:15:11  Show Profile Send Mschill a Private Message
Smäller det högt? Själv tycker jag det är en konstruktions miss som vissa tillverkare verkar göra?!?

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/02/28 :  10:16:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skälet brukar vara att de reläer som behövs föraämrar ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/28 :  10:20:03  Show Profile Send Mschill a Private Message
Bha..Det finns gott om ultra HighEnd förstärkare som inte smäller.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/02/28 :  10:25:25  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Om det smäller i högtalarna brukar det vara ett problem med "DC offset", dvs. fel typ av ström vid högtalarterminalerna.

Brukar gå att åtgärda av vilken som helst audiotekniker / service.

Jag har haft motsvarande problem med Krell-slutsteg för många år sen, gick rätt enkelt att åtgärda.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/03/02 :  19:30:42  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej Tobba

På Naim-förstärkare är det helt 'normalt' enligt instruktionsboken att det knäpper till i högtalarna både när man startar och stänger av.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/03/03 :  11:44:31  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej igen,

Ett knäpp är normalt med många förstärkare då reläerna slår på och av. En smäll är inte och kan rentav bli skadlig ifall den når för höga nivåer.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000