HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerad rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/02/26 :  14:54:30  Show Profile Send Klingan a Private Message

Audio Note´s demo på mässan spelade musik på ett vis som jag gärna skulle vilja få till hemma. Men med priset i minnet så kommer det att bara att vara en dröm.

Är sugen på att någon gång i framtiden äga en rörförstärkare. Men vad finns det för rör typer och tillverkare då man vill få rörens magi men också med dynamik och tyngd i basen? Alltså en röris som passar till tyngre rock.

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/02/26 :  15:13:43  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Utan att vara expert så spelar det ju roll vilka högtalare du skall spela på - dvs deras känslighet.
Audio Notes högtalare som du hörde på mässan har 98 db känslighet = mycket hög ;.) Därför klarade de sig på 2*24W!
Och visst lät det häftigt på mässan satt själv trollbunden en lång stund.

En rörhäck som jag skulle snegla på är väl McIntosh MC-275.
2*75 W i 4, 8 eller 16 Ohm högtalare enligt deras hemsida.
http://www.mcintoshlabs.com

/Shaft

PS En fattigmanslösninge är väl ett par beggade Snell Type E samt shysst rörsteg.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/02/26 :  17:44:57  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
quote:
En rörhäck som jag skulle snegla på är väl McIntosh MC-275.
2*75 W i 4, 8 eller 16 Ohm högtalare enligt deras hemsida.

Jag sitter sedan 1 månad med en MC275 mkV. Den driver ett par Verity Audio Fidelio Encore 8 ohm, (lägst 6 ohm), 89dB 1w 1m, utan minsta bekymmer.
Basen är fullt tillräcklig, och den excellerar framför allt i mellanregister, diskanten fungerar även den alldeles utmärkt.
Det som jag lade märke till omedelbart när jag kopplat in den första gången, var att det blev lätt att följa med texter, och det kan ju hänföras till det excelenta mellanregistret.
Det enda jag ångrat är att jag inte testat rörförstärkare tidigare.
Tilläggas bör var att jag bytte från Plinius SA-102 125w, klass A, och jag var väldigt nöjd med den, men ville testa rör, och sedan var det kört.
Men som alltid låna hem och prova innan, det gjorde jag, men gör det inte om du inte är beredd att gå vidare, det kan svida svårt.
Lycka till!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/02/26 :  18:18:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Erik Andersson#180;s Audion steg funker precis som en integrerad även om det är monoblock eller stereosteg. Mycket starka alternativ enligt mig.

Sedan finns ju Hesselvall#180;s The Dream om du vill ta steget fullt ut och få en (ännu) bättre integrarad än audio note steget = smartare val av rör för en spottstyver av Audio Note priset.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/26 :  18:18:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Opus3 Candela och gamla Dynacosteg skulle jag kolla på i ditt ställe.

Edit. Missade att det ska vara integrerat, då har jag inget att tillföra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/02/26 18:21:59
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/02/26 :  18:45:54  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Bygg en "tubelab se" och du är nära "AN"
Med lite hjälp och 8-10K sek så har du en röris med fina komponenter som räcker länge.
http://tubelab.com/
Om du är osäker på elsäkerheten tag hjälp av nå som kan.
Köp en fin lödkolv och öva några kvällar.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/26 :  18:53:06  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Känner någon till denna?

http://cgi.ebay.co.uk/YAQIN-MC-100B-KT88-Tube-Vaccum-Integrated-Amplifier-GB_W0QQitemZ250585918884QQcmdZViewItemQQptZUK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers?hash=item3a5815ada4

YAQUIN MC-100B. Kostar bara cirka 400 GBP med frakt! "humlan57" höjde denna till skyarna på Minhembio häromdagen.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/02/26 20:01:17
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/02/26 :  19:28:07  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag kan rekommendera två integrerade Jolida 502b och Shanlingstp80.
Särskilt Shanlingen är en synnerligen välljudande förstärkare med överraskande god kraft. Väldigt bekväm med gott om anslutningsmöjligheter. Dessutom snygg! Kina hifi när den är som bäst!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2010/02/26 :  19:57:17  Show Profile Send lindome a Private Message
McIntosh har ju en integrerad som bygger en hel del på 275:an.
Den heter 2275 om jag minns rätt och låter riktigt bra med en hel del kraft
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/26 :  20:46:24  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag var nere hos Akkelis och hämtade min Audio Space Mini-2 SE idag
En lagom liten integrerad rörstärkare med den extra finessen att den även har ett par extra ingångar för ett försteg om man vill använda den som ett rent slutsteg.

Har tyvärr bara lyckats ha den för mig själv ett par timmar under eftermiddagen för att sedan använda den som "filmljudsförstärkare" till fredagsmyset med huskorset och barnen.

Mina första intryck får ändå beskrivas som högst positiva, absolut ingen slapp bas och där finns dynamik så det räcker och med DVD'n inkopplad så låter det fint även till film.

För 8500:- kan jag bara rekommendera dig att lyssna på den.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/02/26 :  20:53:49  Show Profile Send Angberg a Private Message
Jag kanske får vara fräck nog att föreslå denna: http://www.audioconcept.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=414&artnr=1000-11&visa=1-30&Sort=Varumarke&Visn=Lista2

Är en Antique Sound Lab Leyla 845. Mycket fin integrerad rörförstärkare.
Jag har ju "storebröderna" Cadenza, och det är ett otroligt fint ljud, samt hantverk i själva konstruktionen.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/02/26 :  21:00:39  Show Profile Send dB a Private Message
Hej,
Var lite sugen på en rörförstärkare för några månader sedan så jag gick och skaffade en Jasmine Serenade; en liten grej som spelar kanon fint med mina Piega TC50 (92dB 4 Ohm). Den levererar sina 12w och skäms inte för dem :). Har också haft en Jasmine Concerto http://www.jasmineaudio.net/images/concerto/KT88review.jpg Tyvärr sålde jag den för ett tag sedan. Rekommenderar stark dessa förstärkare. Du får MYCKET rörhifi för pengarna.

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/03/02 :  07:25:38  Show Profile Send matta a Private Message
Hallå Klingan, jag var inte på mässan och hörde AN men jag antar att det lät magiskt.

Annars kan du ju alltid testa en Lavardin IT med Harbeth, i och för sig inte rör men det spelar mycket bra...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/03/03 :  13:06:01  Show Profile Send Klingan a Private Message

Många intressanta förslag, speciellt McIntosh verkar vara "rockig".

Förklara gärna vad de gör som är bra? Vilket avtryck ger förstärkaren på ljudet. Bra eller dårligt, är mer intresserad av klang, snabbhet, fyllighet, PRaT osv.

Har KT88 rören de egenskaperna? Eller "rockar" EL34 bättre?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/03/03 :  16:05:07  Show Profile Send svejk a Private Message
Leben skulle jag lyssna på, skulle jag ha en enklare anläggning med mindre apparater skulle det bli en integrerad Leben mycket vacker och väldjudande NipponHifi.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2010/03/03 :  18:39:22  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Förutom de bra tips du fått ovan, skulle jag också kolla upp Almarro A318B ... Tyvärr så talar jag inte av egen erfarenhet men tips är ju tips ...

Länk till recension: http://www.6moons.com/audioreviews/almarro5/318.html
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2010/03/04 :  19:35:42  Show Profile Send jari a Private Message

När jag skulle inhandla en intergrerad rörförstärkare stod valet mellan Almarro A318B och Dared VP845.
Av en tillfällighet blev det Dared VP845.

Länk till recension:http://www.6moons.com/audioreviews/dared/845.html

Det har jag inte ångrat.
Den spelar helt fantastiskt,kraft,fyllighet,dynamik.....

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000