Har köpt en Dell Optiplex GX620. Men det inbyggda grafikkortet (VGA) verkar inte gilla min skärm. Har en 1680*1050 22" Samsung o det blir horisontala streck som flimrar förbi lite då o då, fram för allt när man har någon form av text på skärmen.
Så min plan är ett billigt PCI-e lågprofils grafikkort med DVI ut.
Men jag blir inte riktigt klok på vilka som passar i Dellens pci-e port. PCI-e 1.0, 2.0 x16??? Är det bar att köpa o hoppas på det bästa eller? Har tyvärr inte hittat någon spec på vilken typ av PCI-e det är som Dellen har
Någon som har förslag på ett billigt lågprofils kort??
Kommer bara att använda datorn till surfning o kanske lite Solidworks, men det känns inte aktuellt o köpa ett cad-kort.
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
quote:GX620 erbjuder även en PCIe x16-kortplats, som utformats för att förbättra diskreta grafikprestanda på skrivbordsdatorer för förbättrade 2D och 3D prestanda.
Finns annars ett smidigt litet program som heter Everest, du hittar det här; http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Everest-Home-Edition.shtml det kollar av din burk och ger dig en sammanställning över hård och mjukvara mycket bekvämt när man sitter framför en burk och undrar över vad katten som egentligen är i den...
Tackar. Tyckte att jag letade runt som en tok på Dells hemsida men jag kunde bara hitta att den hade en PCI-e inte vilken variant. Ja ja det första man blir blid på är ögonen
Solidworks funkar rätt bra även på en dator utan cad-kort så det borde inte vara några problem..
Personligen hade jag inte köpt något kort ur 4000 serien när du kan gå på 5000 serien och fortfarande komma in en bra bit under 1000-lappen och ha det passivt kylt exempelvis; http://www.webhallen.com/prod.php?id=108015 Tänk bara på att ska du köra passivt kylt måste du ha tillräcklig luftgenomströmning i lådan eftersom du inte har någon fläkt som blåser direkt på kortet.
Men som sagt jag använder datorn i första hand till att surfa. Kan bli lite högis-mätprogram o Solidworks men inga spel. Har nog inte spelat ett lite tyngre datorspel sedan slutet på 90-talet...
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker