HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Lite skadeglädje så här i snöstormen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/20 :  08:29:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vänersborg skulle få en stor och fin bandyhall lovades för snart 4 år sedan. Den skulel bara kosta 40 miljoner, en siffra som justerades till 90 miljoner när alla kalkyler var gjorda.
Arenan, som den numera kallas och som har kostat nära 300 miljoner, har delat befolkningen i lilla Vänersborg i de som tycker befolkning var värda n riksarena av stora och dyra mått och de som stått skeptiska till hela projektet, speciellt som alltför mycket mörkats, myglats med så till den grad att flera polisutredningar pågår.

Dock, och detta som jag har så svårt att inte dra på smilbanden åt, den usla bandyhangaren blåste sönder i natt.Jag tycker det är ganska festligt ... Det är ju inget gott betyg åt en sådan kostsam historia.
http://ttela.se/start/vanersborg/1.739824-taket-rasade-pa-arenan

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/02/20 :  08:44:42  Show Profile Send B-200 a Private Message
synden straffar sig själv?

Samtidigt kommer arenan kosta ännu mer nu ju.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/20 :  08:51:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja detta blir dyrt för er stackare där i Vänersborg. Skattehöjning rentav?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/20 :  10:41:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vi får väl se vad försäkringsbolaget säger. Länsförsäkringar är ju med och sponsrar arenan, men jag vet inte om det är de som försäkrat hangaren.

Vi har redan börjat betala för bygget ...
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/02/20 :  10:54:18  Show Profile Send Mey a Private Message
Man får väl hoppas att de som är ansvariga för detta projekt får sina fiskar varma. 300Mkr för en bandyhall som inte står pall för den svenska vintern låter inte som en sund investering.
Märkligt att man inte lyckas förvalta det bättre och därigenom undvika att detta händer.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/02/20 :  11:28:10  Show Profile Send Lech a Private Message
He he
Jag har läst lite om elendet.
Bl.a "sakkunnig konstruktör" står väl på arbetsförmedlingen/A-Kassan på Måndag.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

GOING
Starting Member

45 Posts

Posted - 2010/02/20 :  11:28:13  Show Profile Send GOING a Private Message
Ja , vi vänersborgare vaknade med ett smile i morse!!!! Brakar hela taket ner, så får vi gå på utomhusbandy igen. Då har vi verkligen fått valuta för skattepengarna!!!

AoA
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/20 :  11:41:17  Show Profile Send 24U a Private Message
GOING

Har Du något förslag på särskild sysselsättning för den sakkunnige, då Du ju vet min profession numera? Skotta tak? Skriva "jag skall aldrig räkna fel igen, vare sig pengar eller hållfasthet" dag ut och dag in på svarta tavlan? Eller har Du något annat förslag?

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2010/02/20 :  14:30:53  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Undrar om det är nån garanti på nybygget?
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2010/02/20 :  15:12:14  Show Profile Send secanbj a Private Message
varför skall man tycka att det är kul att saker går sönder, är det inte ganska hög bitterhetsstämpel på det?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/20 :  18:37:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tror folk inte "tycker det är kul att något går sönder". Däremot är detta ännu en kvittens på vilket d#164;#164;#164;#164;a sk*t några självutnämnda "experter" har baxat in i kommunen fast sunda och förnuftiga förespråkare för rim och reson hela tiden krävt alla papper på bordet och lite sans och förnuft.
När nu taket rasar in skrattar vi (man) för att inte ens detta kunde man klara. Skrattet är mer riktat till mutkolvarna som lät pengarna rinna iväg.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/20 :  21:58:43  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
quote:
Undrar om det är nån garanti på nybygget?

Näääää........men ångervecka!

Förr räknade man enligt "elasticitets-teorin" rakt av.
Då rasade inte en massa tak in när det börja snöa.

Nu är byggstatiken anpassad till EU och datorer mm.
Att beräkna snölast är en hel vetenskap så det skulle inte
förvåna mig om man "tolkat" Boverkets kolumner fel.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/02/20 :  23:33:05  Show Profile Send B-200 a Private Message
se det som ventilation eller takfönster. Lite byggplast på så märker ingen det.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/21 :  09:42:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
B-200: Den är så d***a ful att vad som helst gör den bara bättre. Jag tänkte så med - ljusinsläpp, friskluftsintag.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2010/02/24 :  00:23:36  Show Profile Send edison a Private Message
Varför byggde man inte en hall ihop med Trollhättan??? Nog var det tal om det eller?
Är väl bara ett par mil mellan städerna...
(Edit: visst knappt ens 1 mil...)

Var v-borgarna (= politikerna som styr där alltså) för 'fiiina' för att ha nåt ihop m T-hättan eller vad var det som gjorde att detta blev som det tydligen blev?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2010/02/24 00:24:55
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/24 :  08:07:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag vet inte varför, allt blev väldigt fel. Det var ju prat om gemensam hall men så kom beslut om att Vbg bygger en egen. Känns lite som om våra politiker drabbades av hybris. Nu när vänsterordföranden i Vänersborg gräver sig som en mullvad genom alla handlingar och anteckningar på kommunen står det klart att projektledningen frångått alla direktiv och byggt SÄMRE och DYRARE. Bland annat fanns det beslut om 18 strävor som höll upp taket, men i hallen (arena - bah!) finns det bara 13 idag. Självklart minskar bärigheten rejält.

Det finns ju en FB-grupp för dem som gillar olyckan, men jag tror man mindre gillar olyckan och mer att olyckan är en sorts indikator på vilken röta som ligger bakom allt elände. Takraset är ett symptom.

Edited by - soundbrigade on 2010/02/24 08:10:12
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/02/24 :  08:41:01  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag tillhörde inte tillskyndarna av arenan. Tvärtom.Jag vill att kommunen satsar ordentligt och offensivt på skola, vård och omsorg istället vilket den inte alls gör.
Men i dagens läge kan jag inte känna någon skadeglädje.
Känns bara meningslöst tråkigt. Nu gäller det att göra bästa möjliga
av det nya läget och gå in för en snabb reparation och förstärkning av arenan. Känns bara billigt och fånigt att ironisera över alla ledningsbrister och misstag i det här läget.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/24 :  08:57:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Snart är det val...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/24 :  10:24:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
... men folk röstar lika i kommunalvalet som i riksdagsvalet, så det lär inte bli någon förändring. Sorgligt men så är det.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/24 :  12:15:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så gör inte jag

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/02/24 :  12:16:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Får jag föreslå att blivande politiker vänder sig någon annanstans.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/02/24 :  13:49:40  Show Profile Send Eref a Private Message
Får jag föreslå att blivande politiker vänder sig hitåt.
Här finns mycket att göra och uträtta!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/02/24 :  13:55:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Om du nu inte förstod det så gällde kommentaren att politik inte hör hemma på HiFiForum.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/02/24 :  14:29:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Huga jaja där jag bor håller de på att bygga en arena som skall konkurrera mot andra. Det som är sorligt i det hela är att våra politiker här har fått för sig att om arenan byggs så kommer vi att få tillbaka stadens glansdagar i handboll och att den skall locka världsartister. Det är så att man garvar 10mil bort i Malmö har de också en arena där har man redan de artisterna.

En annan sak är roligt i detta sammanhang att på tidigt 80-tal ville en politiker bygga en stor idrottsanläggning med allt som tänkas kan då var det bättre ställt i kommunen och framför allt hade vi varit bland de första med ett sådant bygge men det som hände var att politikern svartmålades för sina tokigheter.

Nä precis som i Värnersborg var det en massa mygel för att folk inte skulle förstå omfattningen av det hela prislappen på det hela en halv miljard som man gott kunde lägga på något annat.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/24 :  14:41:45  Show Profile Send 24U a Private Message
Vi kan diskutera denna fråga utan att ådra oss Ztenlunds moderering genom att konstatera och hålla det vid ett tjänstemannaansvar. Om jag utan att sågas får utveckla ärendet, så tas inte beslut på annat än av tjänstemän beredda underlag. Så funkar demokrati. Så tjänstemän uppdras att bereda ett beslutsunderlag som ligger till grund för den demokratiska processen i Sverige. Genom detta har jag nu inte givit uttryck för någon politisk åsikt, utan bara beskrivit demokratins process.

Så om vi som berörs av denna mega-fadäs i Vänersborg, kan diskutera den genom att utelämna de demokratiska spelpjäserna och istället ställa frågan hur hela friden tjänstemännen anställda att ta hand om den dagliga skötseln av kommunen och dess finansiella tillgångar, kan låta detta bara eskalera till den magnitud vi ser idag, är för mig ett mysterium. Ansvar för det inträffade finns nog på fler än ett ställe är jag rädd.

Jag hoppas inte mitt inlägg ånyo var klandervärt...?

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000