HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vår första World Champion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/16 :  14:59:15  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Jag och sambon föder ju upp Norska Skogkatter och har gjort så sen 2005 och i helgen fick vi vår första World Champion nere i Italien.

Så han kan titulera sig idag med World Champion S*Humletassens Magneto.

För dom som undrar var detta betyder, så är det så att en rasstandard har 100 poäng som max och för uppnå EC/WC titel så måste katten nå 97 poäng av rasstandard och dessutom tävlat i flera olika länder.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/02/16 :  15:25:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Fin katt

Grattis

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/02/16 :  15:32:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Grattis! Så misse. Skall jag inte visa för sambon...

Samtidigt - kanske beroende på bristande kunskap - så får jag en dålig känsla kring uppfödning, rasstandarder och poängbedömning.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/16 :  15:46:05  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Engholm: Jo jag kan förstå det, tanke så mycket "skit" det finns inom aveln, speciellt inom hundavel. Har inte riktigt drabbat oss inom katt världen, undantaget en ras.
Norsk Skogkatt är inte framavlad av människan utan av naturen och nästan utrotad av människan. Så det är inte så stor skillnad på dagens skogis jämfört hur den såg ut en gång i tiden.
Omtalad i Norska naturböcker från 1500-1600 talet om den stora katten som inte var en Lo utan kallades för Hulderkatt.

Så visst tycker jag du ska visa honom för sambon, sen kommer du ut o klappar lite.

HenrikL
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/02/16 :  16:10:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Fin kisse, fast den ser ganska lömsk ut...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/02/16 :  16:51:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Den var väldigt lik min förra katt han var dock inte röd utan grå med svarta stripor jodå han var också en N skogkatt.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/16 :  17:04:30  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Magils: Han är en parvel....full med upptåg ;-)

HenrikL
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/02/16 :  17:19:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Grattis förresten!

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2010/02/16 :  17:26:01  Show Profile Send brewitz a Private Message
Gratulerar. Fin katt men jag tror jag föredrar min egen kampsportare med fransiga öron och mycket lömsk blick.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2010/02/16 :  17:35:14  Show Profile Send jari a Private Message

Stort Grattis.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/02/24 :  12:44:43  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Ett stort grattis!

Dem är jättetuffa, väldigt bestämda och självständiga, vad jag vet. Min kompis har en sån och hon jagar lätt bort vilken hund som helst!
Hon är inte så stor men otroligt tuff.
I fjol var jag kattvakt åt henne och hennes ungar under en vecka. Tur att jag bor väldigt nära.

Berätta gärna hur dem skiljer sig från en vanlig katt! Angående tassar till exempel.
Är er katt inne- eller utekatt? Jag tror att de behöver rätt så mycket frihet för att må bra.

P.S. Inte så konstigt att han vann som hon ser ut. Otroligt fin katt.

Edited by - pick-me-up on 2010/02/24 12:47:18
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/24 :  12:59:33  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Tack :-).
Först o främst har han ju en stamtavla och sen har vi en rasstandard som ska följas. Men i stora drag så har en skogkatt ett trekantigt huvud om man tittar uppifrån (kan vara svårt att se för en nybörjare), en rak nosprofil. Stora öron som också bildar en trekant ihop med huvudets sidolinjer, han ska ha högre bakben (hotrod ;-)en framben. Svansen ska helst gå till skulderbladen men helst längre. Pälsen ska vara sträv ej ullig, och av dubbel natur. Han ska ha ett gott temperament oftast snäll både mot andra djur och människor.
Hankatter (fertila) väger mellan 6-8 kg och honan mellan 3,5 - 5 kg.

Oftast så ser man Norska SkogSkatter på blocket, dom är inte renrasiga utan oftast bara långhåriga huskatter. Rsene heter Norsk SkoGkatt inget S... ;-)

HenrikL
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/02/24 :  14:36:43  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det är kul för er med titeln, för det måste vara otroligt bra reklam. Det är inga billiga saker att köpa precis: "En renrasig norsk skogkatt med rätt utseende och dokumenterad stamtavla kostar cirka 4500-7000 kronor."

Är er katt inne- eller utekatt?

Nu kommer jag ihåg att grannens katt är nog inte renrasig, kanske det är därför hon inte gillar hundar? Eller det kanske är helt enkelt så katterna brukar göra, jaga iväg hundar.
Den katten har alla fall lite annorlunda tassar. Det ser nästan ut som simhud, men det är nog bara lite tofs mellar tårna kanske.

Er katt ser ut nästan som Gustaf fast mycket finare.

Edited by - pick-me-up on 2010/02/24 14:39:58
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/25 :  11:05:55  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Han bor nere i Italien Milano..Mode Lejon :-P. Men han är inne katt med möjlighet att komma ut på en balkong...som dom nu nätat in...han hoppa därifrån när han var liten..var ju bara 3-4 m så han hoppa *asg*
Jo det ser man direkt på hemsidan att antalet besökare gick upp, så visst gör han reklam för oss där nere. Faktum är att vi har en katt till i Italien men då sydväst om Milano. Henne var vi nere och lämna, vilken helg vi hade, vi öppna inte plånboken nån gång. Dom bjöd på allt och dessutom betala dom katten , resan för en av oss (billigare att åka ner med katt en skicka med transportflyg), och allt annat som behövdes för exportera katten.
Kan ju säga som så, vi har lärt känna en massa trevliga människor genom dom här 4-fotingarna. :-)

HenrikL
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000