HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fynd i källaren? Scantic med Garrarddrivverk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2010/02/23 :  11:23:43  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Igår var jag nere i svärföräldrarnas källare och grävde fram deras gamla avställda vinylspelare. Vid närmare inspektion känns den synnerligen påkostad och inte alls tokig. Känns nästan som att den skulle vara värd att smörja upp och börja använda. Enligt dom själva var den en riktig värsting då det begav sig.

Det står alltså scantic på själva trälådan, men på drivverket som är fjäderupphängt i lådan står det Garrard AP 76. Den känns mycket tung och stabil i konstruktionen. Tonarmen är gjord i någon metall, troligtvis aluminium, och pickupen är av märket Grado. Det finns 5 hastighetslägen, 78rpm, 45 rpm och 3 lägen för 33rpm för olika stora skivor. Även en auto-funktion finns som ska lyfta av nålen när skivan är färdigspelad.

Om det är intressant kan jag skaffa fram bilder.

Är detta något att ha? Kan det bli en bra grund till min tänkta Vintageanläggning? Om det är så så ska jag bara hitta någon som säljer en Pioneer silver reciever och ett par Sonab OA2212
(Har någon en reciever ur pioneer silver serien av dom större modellerna, 750 och uppåt, så är jag spekulant)

Överös mig med information om denna gamla pjäs

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/02/23 :  15:11:46  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Bil-der, klapp-klapp-klapp, bil-der, klapp-klapp-klapp, bil-der, klapp-klapp-klapp!

Seriöst: hade varit riktigt trevligt om du kunde fixa bilder.
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2010/02/23 :  15:26:19  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Jag ska se vad jag kan ordna fram i bildväg
Kanske inte kommer några idag men absolut denna veckan.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/23 :  15:46:19  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Garrard var stora på 70-talet. Nästan alla hem hade en Garrard-spelare, även vi... Vår variant hade inbyggd fyrkanalsreciever, s.k. "Ambience"-läge.

Tror inte att ljudet är särskilt bra i dem faktiskt, men som mysfaktorpryl är de ju helt ok.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000