Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2010/02/21 : 21:21:16
|
Jag fick för mej att byta till en annan utgångstapp på rör-slutsteget nyss.
Jag fick även för mej att det tog en stund innan ljudet stabiliserade sej frekvensmässigt.
Kan det finnas någon relevans i detta? Alltså att det tar en liten stund innan trafon (magnetfältet) anpassar sej till den nya utgången? |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/02/21 : 22:45:56
|
Vilket? Vad? Är det på primär- eller sekundärsidan du kopplat om? Och varför?
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 00:10:56
|
Utgångstappar på sekundären är inget ovanligt och de kopplar man om för att matcha högtalarens impedans.
Jag tror inte att magnetfältet behöver ställa in sig. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 06:58:40
|
Det är på sekundärsidan.
Jag har alltid kört "16-Ohms"tappen, oavsett högtalare. Detta för att jag upplevt ljudet som mest öppet och luftigt på det viset. Det har alltid varit högst utnivå via "16" dessutom.
Nu upptäckte jag att dessa skillnader inte var lika stora med Magneplanar som med de andta högtalare jag haft.
Det påstås att förstärkaren kan stressas om man inte anpassar på utgången. Vad är det som stressas? Jag har inte haft några problem på de tio år jag haft Audionerna. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
Edited by - Strmbrg on 2010/02/22 06:59:57 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 08:06:08
|
På 16-ohmstappen får man hårdare lastning av rören än t.ex 8. På tapparna med lägre ohmtal får rören en enklare uppgift och det resulterar även i högre dämpfaktor och stramare bas.
Hemma hos Pac provade vi en gång med hans Magneplanar 3.6R och olika utgångar från BAT-stegen (VK75 eller VK150SE, tror det var VK75 då) Där blev basen helt annorlunda och lägre ohmtal var att föredra. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 08:10:15
|
4- eller 8-ohmsutgång är nog mest lämpligt med Magnepan och stabiliseringen du nämner sitter säkert i hjärnan, det tar en stund att vänja sig efter en förändring. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 09:00:23
|
Tillåt mig komma med ett förtydligande: Audion stegen har ingen 16 ohms tapp, uttagen ligger på 2-4-8 ohm. Detta för att medge drift av högtalare med lägre impedans. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 17:52:12
|
Det var som fasen!
Då kör jag ju med 4Ohms-tappen nu då, eftersom jag just flyttat till "mittentappen".
Nu kanske det vore relevant att få reda på den egentliga utimpedansen på respektive tapp, om hr Andersson har de siffrorna?
Hursomhelst så tappar jag inte alls lika mycket i luftighet med mittentappen som jag upplever att jag gjort med andra högtalare.
Jag inbillar mej dessutom att basen blivit (ännu) bättre kontrollerad.
Men, det skall till lite test med "svåra" plattor innan jag vet säkert. |
|
|
|
|
Topic |
|