Author |
Topic |
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 12:09:56
|
En reflektion.... Skaffade Telia bredband för ett bra antal år sedan, fast lina, en lätt "kom igång med ditt internat via trådlös router för dummies" följde med, routern var förprogrammerad osv, ute på nätet trådlöst i ett nafs, lätt!!. Idag 2010 går drevet mot telefonjack nej tack för fullt ös i reklam på tvn, detta "paket" säljs bla från små mobila stånd utanför stora varuhus, bla Ullared. Efter att ha hjälpt en bekant som gick på detta, som inte har en gnutta datavana förrutom viljan så kan man undra sig vad detta paket med framförallt telefonjack nej tack internat riktar sig mot, att komma igång med den trådlösa routern (som var grundinställd på att inte ens vara trådlös, inte koppla upp automatiskt mot nätet), skapa ett nätverk till denna som går ut på WWW är inte helt enkelt om man saknar kunskap, jag misstänker att 3:s support går varm. För någon med vana så går det, har man små kunskaper så får man problem, det finns trots att det är 2010 och telefoner/internet har funnits mera än 2 månader rätt mycket att göra vad det gäller installationshjälp...verkar det som. Hursom så funkar det klockrent bra, ingen skugga där. |
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2010/02/23 : 13:18:32
|
Jag tror detta kommer halta sålänge någon större aktör inte hoppar på. Tre går på både privat och företag på samma gång, det kan bli lite besvärligare då. Men å andra sidan så måste nån börja för att se om där finns en marknad (vilket jag tror det gör), finns det så kommer de större också när 'barnsjukdomarna' är borta.
Tror jag. |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2010/02/23 : 14:16:09
|
Jag kollade runt och 3 har det bästa rent pengamässigt men sämst täckning och sen kan man bara ha hemnummer kopplat till en mobil. Där går det bort. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2010/02/23 : 14:55:52
|
Jag, exet m.fl. har fått annullera våra abonemang med 3 - täckningen är urusel!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/02/23 : 15:53:58
|
Tja.... Det mesta blir ju sladdlöst nuförtiden |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/02/23 : 17:07:15
|
mindre trassel? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
24U
Member
883 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2010/02/24 : 10:45:21
|
Förr i tiden vevade man igång bilarna. Då behövde man inte oroa sig över att batteriet var dåligt. Allt var bättre förr
Jag håller med sladd dock. Allting som är nytt är inte bättre. Många saker ändras bara för att minska kostnaderna för företagen eller oss(med minskade kostnader för företagen också givetvis). |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2010/02/24 : 12:54:39
|
Jag skaffade mobilt bredband för tolv dagar sen och är jättenöjd! Mitt bolag heter Tele2. Först gjorde jag fel i och med att beställa den billigaste, men sen såg jag att det skulle inte räcka. Hastigheten var helt okej för mina behov men inte max nedladdningen som var endast 1 GB. Så jag ringde till dem och frågade om jag fick byta upp mig. Det gick hur bra som helst och nu har ja 5 GB som max nedladdning. Dessutom är det precis samma modem sä att man slapp byta. Med den högsta hastigheten måste man ta en annan modem. (Låter så häftigt, modem, det ser ut ju bara som en liten USB-sticka egentligen.)
Ni som går i tankar att skaffa mobilt bredband, betänk att varje liten grej ni gör på nätet räknas som nedladdning! Så om ni lyssnar ofta på Spotify till exempel så rusar datamängden något fruktansvärd bara på kort tid. Varje sida ni öppnar räknas som nedladdning och varenda video ni ser på tuben också.
Jag har ingen router utan bara en liten USB-sticka man stoppar in i datorn. Det är inte helt lätt att ansluta sig i början men Tele2-support var verkligen jättebra. Vi fick prata med en ung tjej som var himla duktig.
Ifall ni funderar den största hastigheten på Tele2, så tror jag inte att tekniken fungerar ännu fullt ut. Med andra ord får ni inte den hastigheten ni betalar för. I och för sig kan det vara bra om ni vet att ni laddar ner stora mängder data regelbundet. |
Edited by - pick-me-up on 2010/02/24 13:05:39 |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2010/02/24 : 14:52:14
|
Sedan tittar jag med skräckblandad förtjusning på jackass ibland. Min favvo är nog han som lägger en hög häftstift på en bordsyta med stiften uppåt och sedan skallar pannan rakt ner mot stiften....
Huuhhhhhh, det ryser i hela mig.... Det satt en hel hög kvar i pannan när han tittade upp....
Så det finns nog några jack, ja tack, också. Skall rannsaka mitt minne efter fler... Hit the road, .... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2010/02/24 : 17:26:55
|
Ett vanligt inkommande samtal till mig som larmtekniker:
"Vårt inbrottslarm fungerar inte, det tjuter men larmcentralen får inget meddelande" -Har ni förändrat något i Er telefoni hemma IP-telefoni eller mobilt abbonemang eller liknande ? "Ja, vi har slopat våra telefonjack för att det skulle bli billigare för oss och säkrare. Inga kablar som kan gå av." - Eftersom er larmanläggning alltid varit ansluten till ert analoga nät, har ni ingen förbindelse idag. "Oj, det tänkte vi inte på..." "Vad skall vi göra nu ?" - Ni kan skaffa en GSM-modul i kapsling med batteri-backup, från 1.500.- och uppåt) så kan er larmanläggning ringa upp mobilt. "Behöver vi ett abbonemang då ?" - Japp, ni har några alternativ; startpaket med kontantkort som behöver tankas inom varje 12-månadersperiod, viktigt att komma ihåg så det inte blir avaktiverat, alternativt ett säkerhetsabonnemang på simkort, ca 47.-/månad eller lägga till ett tvillingkort till sitt abbonemang. "Oj det verkar dyrt det här, finns det inga andra alternativ. -Finns alternativt med IP-modul och batteribackup men det blir ännu dyrare "Vi har haft en del krångel och nu detta med larmet. Förra veckan hade vi strömavbrott och då fungerade inte våra telefoner, inte heller när vi har båda TV-apparaterna igång." "Vad tror du det kostar att starta upp sitt fasta abbonemang igen ? - Det blir nog dyrt..
Ett av många samtal på temat:
jag handlar först och tänker sedan
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2010/02/24 : 18:45:02
|
klockrent hal! Ibland känner man sig sådär bakåtsträvande men jag är nog egentligen inte teknik eller framstegsfientlig alls.
Det är bara när marknadsreklamen spelar på för mig fel känslor som baklåset kommer. "Telefonjack nej tack" som om de vore skamliga, ålderdomliga och förlegade. Och ingen vill ju vara förlegad...
Eller att ordet BILLIG skall få hjärncellerna att vissna och självdö hos en hel nation och sätta kvalitet, livslängd, funktion och måhända miljövänlighet på andrahandsfaktorer (knappt).
Ingen vill ju heller vara korkad. Eller puckad som reklamen säger. Eller vara dum - och betala för mycket...
Gnäll gnäll |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2010/02/24 : 20:09:43
|
Min farsa är egen företagare och telefonen går ofta varm av telefonförsäljare vilket har lett till att han har många bra strategier för att bli av med dem. En av de roligaste är när någon typ telefonförsäljare ringer och öppnar med hur mycket pengar de kan SPARA, varpå farsan lugnt säger "kostar mindre säger du, vad synd, vi VILL betala mer, vi har så mycket pengar så vi vet inte vad vi skall göra av dem" (vilket naturligtvis inte är sant). Då brukar de bli rätt paffa |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 11:35:42
|
Att jag valde mobilt bredband beror enbart på ekonomiska orsaker. Då jag ringer så oerhört lite är det totalt vansinne att betala för fast telefoni. Brorsan har haft enbart mobil redan flera år. När han jobbade, så hade han flera stycken. Och han såg till att båda barnen hade samma abonnemang som han, så att det blev billigare att ringa.
Det är lite krångligare att koppla sig upp än på fast bredband/ADSL, men annars har jag inte haft några problem så här länge. Fast en gång har det skett hittills att anslutningen har gått ner.
Om jag hade kunnat ha en äkta bredband var jag bor nu, så hade jag kanske föredragit den. Men den finns inte överallt. 100MB per sekund är ganska snabbt. Alla fall om man vill ladda ner stora filer. Men för en normal surfning räcker det gott med mindre hastighet.
|
Edited by - pick-me-up on 2010/02/28 11:37:21 |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 12:03:03
|
Bara för att man är teknikanvändare betyder det inte att man är teknikfientlig. Det ska bara funka. Eftersom mänskligheten har klarat sig utan den nya innovationen fram till idag kan ju jag som användare vänta tills i morgon då det funkar också. Skulle jag vara teknikfreak, självklart vill jag ha det NU! |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 13:02:11
|
Det är tre dagar kvar tills Comfel släcker ner och Felia kopplar på, men ännu har jag inte sett någon information om vad och hur man ansluter TV, dator och telefon till de två kontakter som installerats. Felia hänvisar till Vänesborgsbostäder vilka i sin tur hänvisar till Felia ... Att sedan switcharna är slut i lager är ju djävligt smart då hustrun behöver fast telefon för att göra sitt jobb. Sedan vet man att det tar tre sekunder vid en terminal att koppla om lite telefoner. |
|
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 14:06:23
|
Jag kör mitt bredband via jack utan telefoni genom Telia. Telefoni är såklart mobilt.
Fördelar? Alla kablar är nergrävda så avbrott kommer ske lika sällan eller t.om mindre sällan än ett mobilt. Det tappar inte signal som mobilt kan göra då och då. Inga extra grejor som sticker ut från datorn. Hastigheten och ingen limit på hur mycket jag kan ta hem. Möjligheten att ansluta flera datorer trådlöst.
Edit: pick-me-up: Du behöver inte ha fast telefoni för att ha bredband längre ens via Telia. |
Edited by - widescreen4 on 2010/02/28 14:15:16 |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 14:53:24
|
Vi har eget fibernät i området (fiber in i huset).Ekonomisk förening. http://www.vrekfiber.com/ Vi har behållt jacket med telia,när nasarna ringer säger jag att telia är både dyrt o bra |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 17:34:52
|
widescreen4!
Japp, jag har hört det. Men mitt bolag råkar vara Tele2 och där kunde man inte välja enbart ADSL. Då är man tvungen att ha fast telefon också. Så har dem sagt till mig! Så kallad äkta bredband går inte välja där jag bor, tyvärr! Jag sparar hundralappar varje månad genom att använda mobilt bredband & mobil men ingen fast telefon.
En rolig sak har jag märkt på Tele2. Ju flera människor du frågar om en och samma sak så varenda en ger olika svar! Otroligt, men sant. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 18:57:36
|
quote: Japp, jag har hört det. Men mitt bolag råkar vara Tele2 och där kunde man inte välja enbart ADSL. Då är man tvungen att ha fast telefon också. Så har dem sagt till mig!
Jag har Bredbandsbolagent och det är samma sak åt mig,det beror på att dom kör ADSL på kopparkabeln (den gammla,när bredband inte är draget)därför får man lov att ha telefon abonemang innan man kan köra ADSL. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 19:28:54
|
Byt operatör för ADSL till Telia så slipper man den fasta telefonen ändå.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 19:44:25
|
Har frågat och det funkar inte ändå,I och med att ADSL körs som en bärvåg på (det vanliga tele abonemanget) måste man ha tele ab. annars finns inget att köra bärvågen på.Däremot om de bygger ut (om)telestationen med fiber eller vad dom använder..?Så skulle det gå att ha enbart bredband. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Topic |
|