HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SAT vs Advantage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/01/16 :  14:57:41  Show Profile Send dekengren a Private Message
Det har debatterats mycket SAT och ännu mer Advantage här på forumet. Nu är jag som bara är familjär med den billigare av de två varianterna lite nyfiken på om det finns någon som jämfört cdfix + amplifix med S1 + typ S150 som kan berätta *hur* mycket och på vilket *sätt* Advantage låter bättre. Typ, är det värt pengarna att leva många långa månader på bröd och vatten för att uppgradera? .

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:04:10  Show Profile Send drgreen a Private Message
jag har haft kombinationerna du nämner. (har nu s1+s250)
STOR Skillnad-ALLT blir MKT bättre med advantage grejerna:detaljer musikalitet neutralitet,drivande av svåra högtalare, ljudbild, bas,transparens-U name it. Jag skulle vilja påstå att advantage är mer prisvärda än SAT
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:18:07  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Kan bara halla med drgreen!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:25:58  Show Profile Send drgreen a Private Message
Det är som att jämföra volkwagen med porsche ungefär...
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:31:13  Show Profile Send Black Rob a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

Det är som att jämföra volkwagen med porsche ungefär...



Samma ägare, eller hur menar du?

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/16 :  19:05:14  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Black Rob

quote:
Originally posted by drgreen

Det är som att jämföra volkwagen med porsche ungefär...



Samma ägare, eller hur menar du?


möjligt...eller big mac med oxfilé
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/16 :  19:45:42  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

quote:
Originally posted by Black Rob

quote:
Originally posted by drgreen

Det är som att jämföra volkwagen med porsche ungefär...



Samma ägare, eller hur menar du?


möjligt...eller big mac med oxfilé



Vet i farao om jag inte hellre väljer Big Mac

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/16 :  19:56:55  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Big Mac väljer jag bara i nödfall Burger Kings XXL-mey är bättre.Grillat är godast
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/16 :  20:08:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Big Mac väljer jag bara i nödfall Burger Kings XXL-mey är bättre.Grillat är godast



Nej !!! Grillat är bäst !!!!!!!!!!!!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/16 :  22:48:28  Show Profile Send Brosk a Private Message
Nämmen grillat e ju......Heeeyyyy vad hände med tråden
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/01/16 :  23:05:24  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag tycker mig ana en entusiasm i drgreens beskrivning av Advantage som gör min plånbok skräckslagen. Jag måste desperat unvika att provlyssna denna elektronik åtminstonde ett år framåt (mina nya högtalare har ju knappt svalnat ännu!). Och om det nu faktiskt är så (illa?) att min SAT-elektronik är som en folka mot en porsche - tja, då har jag någonting att se fram emot när ekonomin tillåter! (always looking at the bright side...) ...
...
...
...
(vem försöker jag lura? jag vill haaaaaaaaaaaaaaaaa!!! nuuuuu!!)

Edited by - dekengren on 2003/01/16 23:16:11
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/17 :  05:43:30  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by dekengren

Jag tycker mig ana en entusiasm i drgreens beskrivning av Advantage som gör min plånbok skräckslagen. Jag måste desperat unvika att provlyssna denna elektronik åtminstonde ett år framåt (mina nya högtalare har ju knappt svalnat ännu!). Och om det nu faktiskt är så (illa?) att min SAT-elektronik är som en folka mot en porsche - tja, då har jag någonting att se fram emot när ekonomin tillåter! (always looking at the bright side...) ...




Visst är typ en S1 bättre. Det talar prislappen om för oss också. Poängen är att SAT ändå är mycket bra för pengarna. Jag har möjlighet att köpa en S1 och kanske även ett slutsteg (Advantage) för en groteskt billig peng och har grejerna hemma just nu. Min CDfix och Amplifix hänger naturligtvis inte riktigt med men tusan så bra låter det ändå.

Advantage plockar fram en dimension till i 3d, upplösning men till nypris skulle åtminstone jag fråga mig om det var prisvärt i förhållande till SAT.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/01/17 05:47:47
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  07:45:46  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Dan Brickman

quote:
Originally posted by dekengren

Jag tycker mig ana en entusiasm i drgreens beskrivning av Advantage som gör min plånbok skräckslagen. Jag måste desperat unvika att provlyssna denna elektronik åtminstonde ett år framåt (mina nya högtalare har ju knappt svalnat ännu!). Och om det nu faktiskt är så (illa?) att min SAT-elektronik är som en folka mot en porsche - tja, då har jag någonting att se fram emot när ekonomin tillåter! (always looking at the bright side...) ...




Visst är typ en S1 bättre. Det talar prislappen om för oss också. Poängen är att SAT ändå är mycket bra för pengarna. Jag har möjlighet att köpa en S1 och kanske även ett slutsteg (Advantage) för en groteskt billig peng och har grejerna hemma just nu. Min CDfix och Amplifix hänger naturligtvis inte riktigt med men tusan så bra låter det ändå.

Advantage plockar fram en dimension till i 3d, upplösning men till nypris skulle åtminstone jag fråga mig om det var prisvärt i förhållande till SAT.


hej Dan !
Hur länge har du kört advantageprylarna hemma hos dig? Har du inte haft cd´n igång minst 5 dar och slutsteget igång 10 dar (jag vet suger hårt) så har du inte nått full potential på sakerna. se oxå till att S1ans serienummer är nånstans över 30 eller så då det finns en del tidigare ex som ryktena gör gällande inte helt lever upp till den slutgiltiga produkten (rykte..inte bekräftad sanning...)
hm..för mej som vegetarian blir det varken big mac eller oxfilé iofs...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/17 :  07:59:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Advantage plockar fram en dimension till i 3d, upplösning men till nypris skulle åtminstone jag fråga mig om det var prisvärt i förhållande till SAT."

Trevligt dilemma du står inför. MvhKristofer
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/17 :  09:02:32  Show Profile Send Peder B a Private Message
quote:
Originally posted by Black Rob

quote:
Originally posted by drgreen

Det är som att jämföra volkwagen med porsche ungefär...



Samma ägare, eller hur menar du?



Hade en 911 cab i mitten på 80 talet och kommer mycket väl ihåg en kommentar som fälldes av en tjej i 30-årsåldern om att det var en snygg Buggy jag hade, vad menade hon egentligen......
// Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/17 :  09:05:59  Show Profile Send Peder B a Private Message
Har hört av flera som har Advantagesystem och ger lite kritik om att dom är lite *bleka* i basen, sug på den ni! (med risk för att bli påhoppad) // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/17 :  09:10:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
På era beskrivningar låter det som om S.A.T är betydligt sämre än Advantage. Så dålig kan väl inte S.A.T. vara? Då måste de ju vara ha en hel del hörbar distorsion, det har jag svårt att tänka mig.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/17 :  09:29:00  Show Profile Send Peder B a Private Message
S.A.T. är väl lite ljusare/kallare än Advantage i karaktären om jag inte minns helt fel!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:01:27  Show Profile Send dekengren a Private Message
Knoppen, precis det motiverade min fråga - för jag är av åsikten att SAT är riktigt bra grejjer. Hörbar distortion finns inte vad jag kan höra. Jag tycker SATarna gott och väl (tillsamman med QRS Saturnus) är så bra det kan bli till den dag då jag gör någonting åt mitt obehandlade vardagsrum - så jag har svurit att inte köpa ny elektronik tills den dagen kommer, fan vet om jag kommer klara det...
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:22:18  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Peder B

Har hört av flera som har Advantagesystem och ger lite kritik om att dom är lite *bleka* i basen, sug på den ni! (med risk för att bli påhoppad) // Peder B


bleka vet jag ju inte men mindre tryck än en del annant- svar ja
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:23:19  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

På era beskrivningar låter det som om S.A.T är betydligt sämre än Advantage. Så dålig kan väl inte S.A.T. vara? Då måste de ju vara ha en hel del hörbar distorsion, det har jag svårt att tänka mig.



är distorsion det enda som spelar roll?

Edited by - drgreen on 2003/01/17 10:27:40
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:24:26  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Peder B

S.A.T. är väl lite ljusare/kallare än Advantage i karaktären om jag inte minns helt fel!


ja....det är sant lite blekare på ngt sätt
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:25:26  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by dekengren

Knoppen, precis det motiverade min fråga - för jag är av åsikten att SAT är riktigt bra grejjer. Hörbar distortion finns inte vad jag kan höra. Jag tycker SATarna gott och väl (tillsamman med QRS Saturnus) är så bra det kan bli till den dag då jag gör någonting åt mitt obehandlade vardagsrum - så jag har svurit att inte köpa ny elektronik tills den dagen kommer, fan vet om jag kommer klara det...


S.A.T är bra
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:26:15  Show Profile Send Peder B a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

quote:
Originally posted by Peder B

Har hört av flera som har Advantagesystem och ger lite kritik om att dom är lite *bleka* i basen, sug på den ni! (med risk för att bli påhoppad) // Peder B


bleka vet jag ju inte men mindre tryck än en del annant- svar ja


Inlägget var meningen att provosera lite!!!!! (Bara på skoj!) // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:36:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

quote:
Originally posted by Knoppen

På era beskrivningar låter det som om S.A.T är betydligt sämre än Advantage. Så dålig kan väl inte S.A.T. vara? Då måste de ju vara ha en hel del hörbar distorsion, det har jag svårt att tänka mig.



är distorsion det ända som spelar roll?


Ok, jag kanske var lite otydlig. Vad jag lägger in i begreppet distorsion är all typ av distorsion som HÖRBAR, såsom harmonisk dostorsion, intermodulationstonsdistorsion, tonkurvefel, m m, dvs allt som apparaten själv förvanskar insignalen.

Ljudförvrängning är nog ett bättre ord som är mer det jag menar. Det är ljudförvrängning jag normalt brukar skriva, då verkar ingen missförstå.
Distorsion betyder samma sak (enl ordlistan (SAOL): förvridning el. förvrängning av bild el. ljud m.m.; vrickning av led). Dvs distorsion = ljudförvrängning i detta fall!

/Johan
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:39:06  Show Profile Send j.persson a Private Message
Ska man vara riktigt petig är distorsion ju förvrängning i allmänhet: man måste egentligen specificera vad som menas exakt, exempelvis harmonisk distorsion (övertondsdistorsion), IM-dist, etc.

Ofta tolkas distorsion = övertoner, men det är ju inte alls säkert.

/J.

quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by drgreen

quote:
Originally posted by Knoppen

På era beskrivningar låter det som om S.A.T är betydligt sämre än Advantage. Så dålig kan väl inte S.A.T. vara? Då måste de ju vara ha en hel del hörbar distorsion, det har jag svårt att tänka mig.



är distorsion det ända som spelar roll?


Ok, jag kanske var lite otydlig. Vad jag lägger in i begreppet distorsion är all typ av distorsion som HÖRBAR, såsom harmonisk dostorsion, intermodulationstonsdistorsion, tonkurvefel, m m, dvs allt som apparaten själv förvanskar insignalen.

Ljudförvrängning är nog ett bättre ord som är mer det jag menar. Det är ljudförvrängning jag normalt brukar skriva, då verkar ingen missförstå.
Distorsion betyder samma sak (enl ordlistan (SAOL): förvridning el. förvrängning av bild el. ljud m.m.; vrickning av led). Dvs distorsion = ljudförvrängning i detta fall!

/Johan

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000