HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Drar Mosfet transistorer mindre ström än bipolära?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/17 :  08:28:17  Show Profile Send dole a Private Message
Om jag fattar det rätt det de skriver på Perreaux hemsida drar Mosfet mindre ström än bipolära transistorer. Jag har aldrig hört talas om det.
Är det någon tekniskt mer kunnig än jag som kanske kan svara på det.
Här är texten:
The bi-polar transistors used in all Perreaux circuits are run in Class A mode. This avoids the crossover notch distortion and the resulting odd-order harmonics present to some degree in all other classes of operation.
The output devices used in all Perreaux power amplifier output stages are Mos-Fet's - hence the hybrid nomenclature - which in Perreaux high quiescent current circuitry, are run the equivalent of Class A to 10 watts. Beyond this point the output class is technically Class AB, but with a major difference. The combination of Mos-Fet characteristics and their application in this circuitry result in crossover distortion so minimal that it is virtually non existent.
The Perreaux output stage takes full advantage of the unique qualities of Mos-Fet devices and the many ways they are superior to bi-polar transistors. A major advantage is the tendency to draw less current over a large section of power bandwidth as their temperature rises hence self stabilizing thermally whereas bi-polar transistors draw more current as their temperature rises and protection circuits become mandatory to prevent thermal runaway and eventual self destruction. Larger Perreaux amplifiers do incorporate a full range of protection circuits, isolated from all signal carrying circuit via opto - couplers however these circuits are aimed at ensuring an extremely high safety margin for these high powered products rather than as a mandatory addition to correct for poor or overloaded circuit topologies.


--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/17 :  08:38:43  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det stämmer att mosfetarna har negativ temperaturkoeficient men att de skulle dra mindre ström för det hm det skulle gälla om inte kretsarna temperaturstabiliserade. När mosfeten blir för varm så stryper den strömen vilket ju inte kan vara bra för ljudet men däremot för att skydda transistorn. Så jag skulle nog vilja säga att det är försäljnings taktik.

MVH
Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/17 :  08:43:25  Show Profile Send dole a Private Message
Om man då tar nätdelen, kan man göra den mindre med mosfet och ändå ta ut en jäkla massa effekt?

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/17 :  08:58:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Om man då tar nätdelen, kan man göra den mindre med mosfet och ändå ta ut en jäkla massa effekt?


Nej skulle inte tro det, eftersom problemet med Mos FET är att de klarar inte av leverera den ström som krävs vid lägre impedanser. Då stryper de strömmen men ger ett mjukare ljud vid detta skede.

Jag hade tidigare en Adcom effektförstärkare med MOSFET. Den var mycket bra i diskant och mellanregister men inte lika lyckad i basregistret. MvhKristofer
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/17 :  09:07:41  Show Profile Send dole a Private Message
Skulle vara intressant att göra en mätning på mina slutsteg.
Då det är lögn i h****te att få ett vettigt svar av Perreaux hur mycket effekt jag har i 2 respektive 1 ohm. Plus att jag skule vilja veta vad max strömrörbrukningen är. Mer en vad kablarna i lägenheten är anpassade för det har jag räknat ut. Spänningen sjönk fån 238v till 210v intermitent.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/17 :  12:37:49  Show Profile Send ekman a Private Message
detta är ASPELUT inte mitt område men så som jag har fått det förklarat så är mofsetar helt inaktiva medans bipolära är spänningshöjande speciellt vid låga frekvenser eller nåt sånt`borde inte då ett bipolärt steg dra MINDRE ström än ett mosfet? fast jag kanske är ute och velodromcyklar?
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  12:42:58  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

detta är ASPELUT inte mitt område men så som jag har fått det förklarat så är mofsetar helt inaktiva medans bipolära är spänningshöjande speciellt vid låga frekvenser eller nåt sånt`borde inte då ett bipolärt steg dra MINDRE ström än ett mosfet? fast jag kanske är ute och velodromcyklar?


mmmm...tyvärr finns det inga velodromer i sverige...skulle gärna vilja ha en oj det var visst lite OT...
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/17 :  12:48:01  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Tja ekman du är nog helt ute och velodromcycklar på en virtuell velodrom eller nått. Aktiva komponentär är rör, tranistorer både bipolära och fetar och ic kretsar. passiva är kondensatorer, motstånd och drosslar. Har säkert glömt skriva upp några kompnenter.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:05:39  Show Profile Send ekman a Private Message
är inte bipolära spänningshöjande då?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:31:06  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Det stämmer att mosfetarna har negativ temperaturkoeficient men att de skulle dra mindre ström för det hm det skulle gälla om inte kretsarna temperaturstabiliserade. När mosfeten blir för varm så stryper den strömen vilket ju inte kan vara bra för ljudet men däremot för att skydda transistorn. Så jag skulle nog vilja säga att det är försäljnings taktik.

Jag håller med hepcat och menar att man inte kan se det som att den ena eller den andra typen drar mer ström. En transistor eller ett rör kan ses som en styrbar strömventil. Hur man ställer in den strömmen bestämms av konstruktionen och konstruktören som förhoppningsvis har ett genomtänkt mål. Musiksignalen styr sedan transistorn eller röret i fråga.

Edited by - Flint on 2003/01/17 13:32:01
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:56:07  Show Profile Send dole a Private Message
Var ut på nätet och läste lite om MOS-FET och Bi-polära transistorer.
De skiljer sig ganska mycket i sin konstruktion.
Men varför FET:arna dyker vid högbelastning lyckades jag inte hitta.
Men är inte bi-polära lite själv destuktiva, ju varmare de blir desto bättre leder de. Tillslut blir det typ en "härdsmälta".

Behöver nog gå en korrespondenskurs i det här

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:35:50  Show Profile Send TNT a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

är inte bipolära spänningshöjande då?




Ekman, detta är nog inte din tråd! Den enda faktiskt spänningshöjande komponent som finns är faktiskt transformatorn. Alla andra kan produsera max. vad som finns som matningspänning! Från entrafo kan man faktiskt få ut högre spänning än vad man har in!

Dock är självklart både bipolärer och mosar spänningsFÖRSTÄRKANDE. Det som skiljer dom åt är dess beteende när tempen ökar men detta har redan nån anna beskrivit!

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:42:05  Show Profile Send HPW a Private Message
Mosfet transistorer är spännings styrda DVS har hög impedans nackdelen är att eftersom styrningen är kapacitiv så sjunker impedansen med frekvensen dvs behöver mer ström vilket ställer krav på drivstegen att klara detta. Enligt Doglas Selfhttp://www.dself.demon.co.uk/dipa.htm#7Så är Mosfet mer olinjära vid nollgenomgången än vanliga bipolära. Se avsnitt 5.3

Mosfet liknar mer rör och genererar en distortion mer jämna toner. Möjligen avser man att bipolära transistorer måste förspännas så att man kommer över diodknät för att dom ska bli linjära och att inte få övergångs distortion.

Men i definitionen av klass A så ligger ju arbetspunkten ligger så att 50 % av effekten blir värme vi tomgång och detta måste ju bli lika oberoende av om man har MOSfet eller transistor.

Sen är det så att ju varmare en bipolär transistor blir desto bättre leder den och då blir den varmare .... Detta fenomen har inte Mosfet

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:44:11  Show Profile Send ekman a Private Message
TNT spänningshöjande spänningsförstärkande same same but different=)
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:48:23  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Mosfetar är precis som rör spänningsstyrda komponenter vilket innebär att de inte drar någon ström på ingången (styret eller gate). De har däremot en viss ingångskapacitans som innebär att det måste matas med en tillräckligt låg impedans från föregående steg annars kommer frekvensområdet att begränsas uppåt.

Bipolära transistorer är strömsförstärkande komponenter vilket innebär att de drar en viss ström på basen vilken alltså levereras av föregående steg.
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:50:20  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
HPW hann visst före
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000