HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varför svara när man inget vet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Air
Starting Member

15 Posts

Posted - 2010/02/17 :  18:20:44  Show Profile Send Air a Private Message
Alltför ofta när någon har en fråga om hifi, vad än det må handla om, så ska en del/samma personer alltid svara och lägga sig i runt ett ämne de inte har en susning.
Svar av typen: Jag har själv inte lyssnat/vet inte, men jag har för mig att...... osv.
Ni känner nog själva igen situationen.
Varför?
Samlar ni på stjärnor eller? Det är inte antalet inlägg som gör dig intressant utan om du har något att komma med som kan hjälpa frågeställaren.
Så snälla, har du ingen aning, låt bli att svara.

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/17 :  18:26:00  Show Profile Send Mschill a Private Message
För att diskutera en fråga är ofta mycket givande. Och många frågor har inte absoluta svar. Typ "Vilken är den bästa nätkabeln?" Och man kan ju låta bli att läsa dom svar man inte är intresserad av.......

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/02/17 :  18:31:29  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Mmm, varför inte skicka pm om du är intresserade av åsikter som är entydiga och enkla nog för dig att greppa, haha.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Air
Starting Member

15 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:11:12  Show Profile Send Air a Private Message
Se där, två femstjärnor på kroken direkt.
Jag får väl förtydliga mig ytterligare.
Att göra inlägg runt ämnen man inte har kunskap om är på ren svenska skitprat oavsett vems mun det kommer från.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:17:03  Show Profile Send Mschill a Private Message
Har vi lite sjärnkomplex här kanske Och passa dig din första sjärna kommer snart

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Edited by - Mschill on 2010/02/17 19:17:39
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:21:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Att göra inlägg runt ämnen man inte har kunskap om är på ren svenska skitprat oavsett vems mun det kommer från.

Vad är det för typ av prat den här tråden innehåller enligt dig?

(Det är i alla fall inte HiFi så där hör tråden inte hemma...)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:33:52  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag vet inte riktigt, men jag har för mig att ibland så blir det återkoppling på internet, så ord från diverse websiter slumpas ihop så det blir nya inlägg utan att man suttit vid datorn ...

tror jag ...

wow, 1 steg närmare 6 stjärnor ...

Edited by - Mickel-mackel on 2010/02/17 19:35:07
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:36:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Förövrigt får man 5 stjärnor alldeles för lätt och snabbt på den här siten.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/02/17 19:37:03
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:40:20  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hmm, om jag slänger ut en fråga så blir jag glad över alla vettiga svar jag kan få - även sådana svar som inte kanske är exakta svar på frågan utan tex. personliga erfarenheter om liknande problem.

Ex. om någon ställer frågan "Vilken förstärkare ska jag köpa, den får kosta max. 25000 kr?"
Någon svarar kanske "Jag har en XX som jag tycker passar bra med mina högtalare och min musiksmak".
Någon annan kanske svarar "Jag hade en XX tidigare, men bytte till QQ det blev ett rejält lyft"
Och så där håller det på.
Det finns ofta inget svar som är "rätt", men forummedlemmarnas samlade erfarenheter är guld värd tycker jag.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:41:58  Show Profile Send acebowler a Private Message
Mickel... du har ju mörka stjärnor medans Ztenlund har ljusare? Sedan finns det silver också... undrar vad skillnaden är..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:49:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det beror på behörighetsnivån i mjukvaran. Moderatorer och klubbmästare har silver och administratörer har guld/gula.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:59:41  Show Profile Send svejk a Private Message
Skulle det vara så att det enbart skulle vara hårda fakta som fick skrivas i trådarna så vart det inte mycket skrivet här.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/02/17 :  20:11:32  Show Profile Send Psy_lord a Private Message
Skyldig har nog skrivit ett par onödiga inlägg.. men vadå.. det är ett forum..
Hade man velat ha ren fakta så frågar man ju inte här, då slår man upp det i en bok.

Och nu skrev jag ett till

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/02/17 :  20:15:14  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Om man under 6 års medlemskap skrivit 8 inlägg, varav 2 här, betyder det då att man inte har en aning om någonting? Eller betyder det kanske att man kan allt, men inte vill dela med sig?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/02/17 :  20:33:28  Show Profile Send Psy_lord a Private Message
hahaha jaa det va en fråga i särklass

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/02/17 :  21:17:40  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
oj, sant jag har verkligen 5 stjärnor - coooolt

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/17 :  22:10:36  Show Profile Send huzze a Private Message
Så alla svar som inte är direkt från en själv, utan refererar till en kamrats intryck eller en test i en tidning är ogiltiga?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/17 :  22:36:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Alltför ofta när någon har en fråga om hifi, vad än det må handla om, så ska en del/samma personer alltid svara och lägga sig i runt ett ämne de inte har en susning.
Svar av typen: Jag har själv inte lyssnat/vet inte, men jag har för mig att...... osv.
Ni känner nog själva igen situationen.
Varför?

Jag ÄLSKAR att se mina egna ord i skrift.

Ibland vill man hjälpa till, eller flika in nått som kanske inte är en absolut sanning och en komplett redovisning av allt känt om den frågan, men som trotts det kan tillföra nått.
Om man skall jämföra med helt vanligt prat mellan människor i stort, så tror jag inte att allt som sägs av ca 7 miljarder människor varje dag är helt on topic och bara ren fakta. Vi människor tycker om att kommunisera med varandra helt enkelt. Små spridda kommentarer om det mesta kan ofta bidraga med nya vinklar, erfarenheter och ideer.
Låt människor kommunisera sina ideer, åsikter och funderingar. Man bör snarare uppmuntra kommunikation, istället för att göra ned den.

Jag har aldrig märkt att "några lägger sig i". Vissa har mer åsikter om saker och ting än andra. De kanske tror nått eller har upplevt nått, utan att kunna förklara det i detalj, men vill ändå bidraga med sin syn.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/02/17 :  22:58:14  Show Profile Send bearwik a Private Message
Air, om du inte trivs med det som skrivs på Hififorum finns det ju andra forum att välja. Det känns inte som någon bra start från din sida tycker jag.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2010/02/17 :  23:42:10  Show Profile Send acebowler a Private Message
"Det beror på behörighetsnivån i mjukvaran. Moderatorer och klubbmästare har silver och administratörer har guld/gula."

Ja men det verkar ju logiskt! Hmm ibland är man blind på ögonen...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/02/18 :  10:04:53  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Jag har själv inte lyssnat/vet inte, men jag har för mig att...... osv.

Det första som slog mig är att även om personen som skrev det inte kommer ihåg allt den läst (eller vart) så kan det ju tjäna som en ledtråd åt den frågande. Det kan ju helt enkelt leda till att han/hon kollar upp en produkt den inte hört eller ens visste om att den fanns. Letar jag efter nått och får just den kommentaren så spenderar jag ju iallafall någon minut med att googla den.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/02/18 :  10:06:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
7 miljarder människor varje dag

Hej jag kanske får fråga en liten sak? Dock helt utryckt ur själva topicen men jag blev en del för vånad av det som stod tidigare i tråden. Vaddå 7 miljarder? Var det inte så att det var för bara något decenium sedan som vi passerade 5 miljarder? Jag kan ju dock ha fel eftersom jag både läser det här samt att de i en serie på TV4 talas om 7 miljarder, men jag undrar?MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/02/18 10:33:57
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/02/18 :  10:26:20  Show Profile Send drkim a Private Message
Nu tycker jag att ni är lite hårda mot Air (även om frågor kan ställas på olika sätt), kan till viss del hålla med om att inte allt är relevant information i trådarna, det jag tror att användare glömmer är att man oftast skumma runt i forumet och har oftast ganska bra koll på vad som händer.

Det jag kan tröttna på lite är att en del återkommande personer (dock skiftande genom åren) alltid kommer med SIN universallösning på problemet - oavsett om det är ett problem eller ej, oavsett om frågeställaren bett om det eller ej. Det kan gälla t.ex. att rörförstärkare är lösningen, mycket effekt är lösningen, en viss högtalartyp eller ännu hellre att ett visst märke/fabrikat är lösningen, att fixa akustiken är lösningen, oftast så framförs detta på ett väldigt mässande sätt, som enda lösningen, som framförs av människor som tror sig ha sett "ljuset" - om detta hände då och då vore det väl inte hela världen, men när vederbörande "snöat in" på något så brukar detta svar hamna i så gott som varje tråd man tittar i - oavsett om det passar in eller ej, hur långsökt det är eller ej och huruvida det svarar på frågan eller ej.

Tycker trots allt att detta forum är det som gett mig mest genom åren och jag kollar i princip varje dag, och 90 % av det som skrivs är bra, intressant och nyttigt, sen kan det ju vara så att den som skriver inte uppfattat vad frågeställaren/trådskaparen vill ha fram, så det kan ju vara bra att tänka även på den detaljen - dvs vara tydlig när man skapar tråden, det kan ju vara en förutsättning för att det ska komma bra inlägg, eller?

Hur som helst så bör vi nog lite till mans (eller kvinns) tänka både en och två gånger innan vi startar trådar och även innan vi svarar i trådar, tänk lite på hur man själv skulle uppfattat sina egna svar som utomstående och försöka att låta bli att skriva sena fredagar och lördagar efter ett antal glas med förfriskningar...

Jaja - bara mina tankar om detta, ingen som tycker som jag, eller?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/02/18 :  11:00:54  Show Profile Send Levator a Private Message
Så länge man inte sårar eller skadar någon så tycker jag att ett forum bör och ska vara fritt för alla att yttra sig.
Sedan så är det upp till den som startat tråden att avgöra vilken information som verkar intressant och relevant.
Vi har en Moderator som ser till att vi håller oss inom dom ramar som är fastställda, vilket jag tycker sköts alldeles utmärkt.
Vi är alla individer, vi uppfattar saker olika, har olika saker som är viktiga för oss, respektera detta.
Finns väl inget tråkigare än när det bara finns en sanning! olikheterna som finns är en styrka tycker jag.

Det måste finnas utrymme för diskussion mellan proffs och nybörjare.
Mvh
Johan G
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/18 :  12:00:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Utan att ha läst något annat svar får jag nog konstatrea att jag inte vet, men jag tror ....

Människor vill tillföra ämnet något även om det är väldigt litet. Måhända att jag som inte vet men svarar ändå, kanske kan vaska fram uppgifter som svar på din fråga eller att det lilla jag kan klämma ur mig ändå ger ett hum om något användbart, kanske ... eller kanske inte ... jag vet inte ...

Sedan är det, åtminstone på HF, så att man måste avge ett svar i vissa subforum för att ha någon sorts bevakning. Och svaret på den ställda frågan intresserar många fler som vill läsa bra svar och då bara skriver något ointressant för att få vara med och bevaka.

För att återgå till min första idé; om frågan gäller något väldigt udda kan ju jag ha hum om detta, och dessutom tro mig vara den enda som har hum om detta. Jag exemplifierar.
Anta någon vill veta om någon har kläm på en udda fullregisterhögtalare från England som var himla avlång och hade ett platt membran. Jag har kläm på det här, men det jag vet är å ena sidan ganska mycket å andra sidan ganska ytligt och föga substantiellt - ska jag svara, fast jag kanske är den ende som kan svara, eller ska jag låta bli för min information för inte dig framåt??
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2010/02/18 :  12:05:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Sedan är det, åtminstone på HF, så att man måste avge ett svar i vissa subforum för att ha någon sorts bevakning. Och svaret på den ställda frågan intresserar många fler som vill läsa bra svar och då bara skriver något ointressant för att få vara med och bevaka.

Nu förstår jag inte alls vad du pratar om? Det är korrekt att det bara går att ha bevakning via e-mail i vissa delar av forumet, men det är ingalunda kopplat till om man svarar i tråden eller inte. Det finns en länk som heter "Subscribe to this topic" där det går att få bevakning.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000