HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hundallergi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/03/01 :  10:56:26  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Är det någon som är insatt i detta med hundar och allergi?

Jag har växt upp bland hundar, jag har aldrig någonsin stött på en hund, eller annat djur eller överhuvudtaget något som jag är allergisk mot så det har heller aldrig funnits en tanke på att jag skulle vara allergisk (det finns ju många som söker allergier, och verkar hitta dem i lite vad som helst).

Grejen är att jag har en polare som har en Jack Russell som jag snabbt började märka att det var något med. Tänkte inte på sambandet först, men det blev mer och mer tydligt. Varje gång jag rört hunden så får jag en känsla i munnen och i svalget som jag skulle beskriva som väldigt lika den man får när man har grejat med isolering utan munskydd, alltså en strävhet.

Någon som vet om det är något speciellt med just rasen Jack Russell som kan orsaka det här?

Eller är det mer troligt att det handlar om just den hunden som enskilt fall, t.ex. att den får ett foder som gör den torr i pälsen? Den känns inte torr när man klappar den och det är ju svårt att inte busa med hundar och ärligt talat skiter jag i om jag reagerar på detta, det är ju inget man dör av, men det är ju likförbaskat intressant att jag som är djurmänniska och alltid haft djur omkring mig, efter 34 år hittat ett djur som jag inte funkar ihop med.

Idéer?

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2010/03/01 11:12:50

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/03/01 :  11:15:57  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Har ingen större erfarenhet eftersom jag själv inte är drabbad av någon känd allergi. Har däremot stött på mer eller mindre egendomliga fall i min vän- och bekantskapskrets.

Det kan vara så att den individ eller rasen har något speciellt som du reagerar på. En sak att överväga är att vara försiktig i kontakt med just den hunden - den reaktion du får därifrån kan trigga latent allergi eller överkänslighet även för andra hundar och pälsdjur.

mvh /Jörgen G

PS
Det är väl bäst att jag redogör för det mest egendomliga allergifallet i bekantskapskretsen efter antydningen ovan.

En jobbarkompis ramlade ner från ett tak i tidiga tonåren och slog sig rejält. Han blev efter lång konvalecens återställd i armar, rygg och ben. Men han blev allergisk mot fisk. Rejält dessutom - han höll på att trilla av pinn första gången han åt fisk efter olyckan, omedveten om allergin. Därefter har han hållit på att gå samma väg när han råkat få i sig fisk utan att veta om det. Han kan dessutom inte äta leverpastej - de innehåller nämligen ofta en aning ansjovis. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/03/01 11:25:00
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/01 :  12:12:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Olika (päls)djur är olika mycket allergiframkallande. Sonen har en dvärgpudel och hävdar att han klarar sin allergi alldeles utmärkt med detta (o)djur.
Hästar kan ju också skapa svåra allergier, men t ex bashkiriska hästar är påtagligt mindre påfrestande än vanliga häst-hästar.

Kolla med Allergiförbundet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/03/01 :  12:29:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Vi har haft flera hundar men dom har varit av samma ras, pudel. Ingen som vi vet har reagerat på våra hundar trots att några personer var allergiska mot pälsdjur. Men så var det så att vi för någon vecka sedan hade en hund hos oss en hel dag som just var av terrier typen. Nästan en vecka senare var två forumvänner hemma hos oss. En av dom reagerade bl.a genom att huden blev torr varvid frågan om vår pudel kom upp. Vår hund dog i början av november och det här var i början av februari. Då kom vi på att vi faktiskt hade ett hundbesök en vecka innan som han hade reagerat på. Om det här nu gäller alla hundar med några undantag vet jag inte, men vad jag vet är att vissa pälsdjur är mer allergena än andra. Katter, marsvin, hästar, möss och råttor och säkert några andra är speciellt känsligt. Man kan också bara på allergi utan att veta om det förrän man möter något, en katt t.ex som man börjar gulla med och som sedan bryter loss den vilande allergin.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/03/01 :  13:00:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det skiljer ju sig väldigt mycket på olika rasers päls i sig, och kvaliteten växlar också beroende på foder, badvanor m.m.
Jag har en del bekanta som är "pälsdjursallergiker" som däremot klara av min briard. Den har en väldigt sträv päls, lite som gethår och nästan ingen underull. Sen har jag hört att många pälsdjursallergiker egentligen inte är allergiska mot pälsen utan de mjäll och kvalster som vistas därunder.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/03/01 :  13:17:54  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Det är så olika mellan olika raser, vi har vänner som klarar skogisarna hur bra som helst men vi har andra som inte fixar dom men kanske då kan vistas i samma rum som en korthårig huskatt. Ibland är det inte allergi alls, utan en astma som inte har med allergi att göra. Vi prata med en uppfödare , där en läkare sa att dottern var allergisk mot katt, men det visade sig att så var det inte alls, utan det var just astma. Så gäller kolla upp ordentligt.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/01 :  15:57:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Först och främst, en pudel har inte päls. Den har hår. Därför är de sällan allergiframkallande. Det finns ytterligare några raser som har hår och inte päls. (Pälsen växer till en förutbestämd längd, håret växer tills vi klipper det). EDIT: Päls fäller hunden, hårhundar fäller inte. /EDIT

I övrigt kan jag inte ge något svar på frågan, annat än att det kan räcka med en enkel anti-histamintabliett innan du träffar just den hunden för att slippa reaktionen. Samma sort som vid pollenallergi brukar fungera utmärkt, Kestine, Clarityn etc.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/03/01 17:51:30
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/03/01 :  19:44:54  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Precis som Huzze redan nämnt så har pudlar hår och inte päls. Sen är inte alla allergiska mot päls utan kan likväl vara allergiska mot kvalster. I en del hundar päls trivs kvalster olika bra och det är avföringen från dessa som vissa reagerar mot. Kvalsterallergi blandas ihop med namnet dammallergi vilket är samma sak.

Sök på kvalsterallergi så kommer du hitta mer information om detta.

Har själv haft Whippet som få med allergi reagerat på.

Återkommer det med flera hundar så skulle jag nog gå och testa mot olika allergiformer så vet du hur man enklast hanterar det.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2010/03/01 :  19:51:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Du får gå och testa dig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/03/01 :  20:35:07  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
I övrigt kan jag inte ge något svar på frågan, annat än att det kan räcka med en enkel anti-histamintabliett innan du träffar just den hunden för att slippa reaktionen.

Han har med hundrackarn på jobbet nästan varje dag, så det är rätt så oundvikligt att komma i kontakt med den. Eller, jag kan ju låta bli att klappa henne, men hon är ju så sällskapssjuk och fin så det är svårt att inte låta bli. Jag har lärt mig att klappa med en hand och sedan inte röra mig med den handen, eller kläderna, sedan när vi pratat klart går jag och tvättar händerna så går det rätt bra

Det var mest intressant huruvida det fanns något som skulle kunna vara relaterat till just rasen.

/Jonas

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/01 :  22:01:54  Show Profile Send huzze a Private Message
Märker du årstidsskillnader? Vinterpälsen är ju fetare och man (jag iaf) undviker att bada hunden, hon håller sig ren i snön och jag vill inte tvätta bort underhullsfettet.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/03/01 :  22:49:14  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Hm, jag har väl inte direkt tänkt på detta före i höstas, men hunden har ju varit på jobbet även tidigare fast inte lika ofta och den har blivit mer kompis med mig nu, mer reserverad från början så jag har väl inte klappat den så mycket då heller - men det kan nog vara så, det krävs väldigt lite för att jag ska reagera nu, borde nog ha märkt det redan tidigare.

/Jonas

Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2010/03/02 :  01:28:15  Show Profile Send forken a Private Message
Är själv hundallergiker, vid normalt allergiprov så går jag över "max" på skalan. Av egen erfarenhet så har jag dock märkt att min reaktion skiljer väldigt mycket beroende på hundras, skiljer även en hel del mellan hundar av samma ras.

Har haft allergi hela mitt liv så har provat en hel del läkemedel för det, de flesta har tyvärr ej fungerat fast för drygt 2 år sen så satt min läkare mig på en antihistamin vid namn Cetirizin. Den är verksam i 24 timmar och du tar den dagarna du vet du kommer utsätta dig för något, i ditt fall när du träffar just den hunden. Har fungerat till 100% för mig, inte lite bättre utan från att ej kunna andas till att inte märka något alls.

Denna medicin är receptfri. För mig del så fungerar endast "Cetirizin Merck NM". Altså Cetirizin från tillverkaren Merck. Har testat flera andra varianter av Cetirizin från andra tillverkare och de har ej haft någon effekt alls.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/02 :  18:18:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
En Jack Russel är väl korthårig om jag inte minns fel ?
Korthåriga hundar brukar oftast vara betydligt värre för allergiker på grund av dom små och korta håren som sätter sig överallt, en långhårig hund är bättre då deras långa päls oftast samlar sig i stora tussar är dom fäller.
Har själv problem med damens hund som är en korthårig Grand Donais, när jag själv hade en schäfer hade jag aldrig problem

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000