Author |
Topic |
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2010/02/01 : 13:27:13
|
Läste jag någonstans. Nu får vi skärpa till oss. Visserligen har de väl varit lite bättre på tekniska frågor. Men nu har de till och med fler medlemmar osv.
Detta kan inte fortgå, hififorum är ju bäst, fuck the rest |
Min fotosida på flickr
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/02/01 : 13:36:33
|
Ärligt, känns som om det kvittar då det inte är någon tävling
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2010/02/01 : 14:24:33
|
Håller med svejk. Och?
Kvantitet och kvalitet är helt skilt från varandra. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/02/01 : 14:37:51
|
Nej, det är ingen tävling och dessutom är påståendet om antalet medlemmar felaktigt. Vi har cirka 150 fler registrerade medlemmar vad jag kan se. Alla medlemmar har dock inte gjort något inlägg, men det lär gälla faktiskt.se också. Sedan blir hela jämförelsen skev, om man nu tycker att den är intressant, eftersom att faktiskt.se har öppen registrering medan vi har en som är kopplad till att man skickar in ett personligt mail. Att döma av hur det brukar se ut i "väntelådan" till registreringen så skulle medlemsantalet raka i höjden om man öppnade registreringen helt. Det är många som gör en registrering utan att bemöda sig med att skicka ett mail.
Vidare kan man, rent generellt, diskutera vad som är ett mått på storlek. Det finns många fler parametrar man kan mäta förutom medlemsantal. Dessutom är medlemsantalet bara ett passivt värde som egentligen inte säger särskilt mycket.
Vad gäller att det ena eller andra skulle vara "bättre" så tror jag att uppfattningen om vad det innefattar skiljer sig rätt ordentligt åt beroende på vem man frågar. Att försöka göra något som passar precis alla brukar ofta leda till att ingen blir nöjd. Snarare är det positivt att det finns forum med olika karaktär så att man kan välja det som passar en själv. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/02/01 : 14:39:58
|
Då ska jag nog säga upp mitt medlemsskap där så det blir lite mer jämnvikt.
Det är ända lite för mycket dravlande och skitkastande därborta.
|
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2010/02/01 : 14:43:43
|
"vår" medlemslista är inressant, 209 sidor...man måste upp till sidan 103 för att nå dem som gjort 10 eller fler postningar.......
Sedan finns det ju vi som har postmani, och som kämpar på förstasidan.... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/02/01 : 15:37:22
|
Vad skoj att faktiskt har vuxit så om det är det de eftersträvar.
HiFiForums mål är inte att vara stort i antal medlemmar. Vi satsar på att vara ett litet mysigt forum med god stämning.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2010/02/01 : 15:43:05
|
Många är nog medlemmar i bägge forumen men deltar mer eller mindre på något av dom. Det gäller för mig som exempel, men för att få någon liten stund över så går det inte att hänga på hur många forum som helst. Brukar gå in på faktiskt och titta lite löst nån gång ibland men inte mer än så. Är registrerad på Euphonia också för övrigt, går väl in där ungefär lika ofta |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/02/01 : 16:39:32
|
Man måste inte vara störst för att vara bäst
Expressen eller Aftonbladet? Ledarsidan, sporten, tv-bilagan, serierna, journalisterna........ bara olika ställen att hämta in information från och det gör man där man känner att man får ut det man vill ha.
Har gjort ett inlägg i faktiskt.se och brukar kika in på deras forum någon gång var 14:e dag.
Tycker att mitt (läs hififorum.nu) forum är trevligare och passar mig bättre eller snarare perfekt.
//byZan
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2010/02/01 : 16:51:48
|
Ungefär som sin egen stamkrog. Man vet vilka som hänger där och tycker det är goa gubbar allihop. Om man trivs med ölen, stilen och gubbsen på Bishops behöver man inte dra till O'learys. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/02/01 : 17:17:16
|
quote: Tycker att mitt (läs hififorum.nu) forum är trevligare och passar mig bättre eller snarare perfekt.
Håller med.
Jag har gått ur Faktiskt-forumet för ett par år sedan och numera är det på sin höjd en gång i veckan jag tittar där.
Euphonia är trevligt också, där kollar jag nästan varje dag. Där händer inte så mycket som intresserar mig, men ibland så...
Sen vilka som är störst kan mätas på olika sätt. Aktiviteten med antal inlägg per tidsmått är ett sätt, antal besökare är ett annat. Nu har Euphonia 88 besökare, Faktiskt 50. Hur många Hififorum har inne kan vi vanliga medlemmar inte se, men jag misstänker att det är betydligt fler än de andra två tillsammans. Så var det sist jag såg siffrorna i alla fall. Jag tycker gott att Pac kan publicera siffrorna men han är lite blygsam av sig. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2010/02/01 17:18:34 |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 00:19:42
|
Sedärja, nu var jag inne på faktiskt och kollade din länk. De håller ju sin stil även i den tråden. Det kanske blir anledning att kolla där igen om nån vecka eller två. Hoppas det blir intressantare då. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 01:20:02
|
Jag tycker att Faktiskt.se i sina bästa stunder är MYCKET bra, ett intressant trådämne kan lägga diskussionsnivån så högt att nästan varje inlägg blir intressant, problemet verkar vara att många ser forumen som direkta motpoler till varandra och tar enbart ställning för ena sidan vilket jag tycker är synd och enbart begränsande för den egna utvecklingen, finns naturligtvis vettigt att läsa från bägge håll och det tycker jag definitivt man bör göra om kunskap är ett av målen, ju fler infallsvinklar desto större möjlighet att skaffa sig en uppfattning närmare sanningen. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 10:46:22
|
Oj oj, att läsa i den tråden på faktiskt bekräftar bara varför jag inte vill vara där, jag får utslag bara av att läsa den. Usch. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 11:27:33
|
Själv är jag medlem på 5 ljudforum
Alla har sina fördelar och nackdelar.
Jag tycker att det är intressant ibland att se hur olika vi ser på en hobby som för "utomstående" verkar vara samma |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 11:52:06
|
Uppenbarligen är det många som tycker om Faktiskt.se och det är väl bra. Jag själv läser inte där längre eftersom jag blir irriterad på ett gäng "muppar" som hela tiden skriver nedvärderande och sätter sig själva på en piedestal. Annars finns det ju en hel del kunniga och vettiga människor också så för den som uthärdar kan det säkert vara intressant.
En reflektion som jag gjort är att det är lite konstigt att ett forum som anses "fritt" kan bli så enkelriktat men det gäller i rätt hög grad hela internet nuförtiden. Det är inte nödvändigtvis de som har mest att säga som blir uppmärksammade utan istället ganska ofta de som är ihärdiga. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 12:21:57
|
Det finns många bra forum och det är lite synd att hålla på att jämföra dem och ännu mer synd att ösa skit över somliga forum bara för att merparten av medlemmarna har en avvikande åsikt i trosfrågor .
HF är ju speciellt bra för oss som pular själva, här finns den absolut samlade kompetensen. Jag har försökt få någon djävla ordning på Faktiskts DIY-hörna men jag har gett upp.
Faktiskts "diskussionsklubb" däremot är mycket bra och spännande - inget för den med svaga nerver. Synd att somliga tar diskussionerna på sådant blodigt allvar ... Den takhöjden saknar jag lite på HF, men jag har snackat med Pac-mannen om det och förstår varför reglerna är så snäva de är.
Jag gillar Elektronikforumet otroligt mycket eftersom det är kliniskt rent på både ormolja och siliconfett - båda helt fördärvliga i elektronikkretsar. Likaså är DIY-tube ett skönt och mycket tillbakalutat forum, bara DIY och bara rör.
Vad hände med det svenska DIY-forumet??? |
Edited by - soundbrigade on 2010/02/02 12:23:47 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 12:34:48
|
Jag håller med om att det är rätt onödigt att betygsätta forum. Man är väl med där man trivs helt enkelt och skall inte behöva förklara sig eller försvara forumet för den delen heller. Vi är individer och olika, en del mer olika än andra. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 12:57:10
|
Jo, men det är lite ironiskt att det sägs att det är fritt där, när de som syns och hörs bedriver korståg och att ha en annan uppfattning renderar dig till ett värdelöst kryp. Jag tycker att det är mycket friare här, du får säga vad du vill, så länge du visar respekt mot dina forumkollegor, vilket är ytterst rimligt, tycker jag. Kabelmotståndare kan säga sin mening här, kabelvänner kan det med, så länge det sker respektfullt, det går alldeles fint att diskutera och nå insikter utan att förolämpa varandra. Bara brist på social kompetens som är problemet för många tror jag. |
|
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 13:34:13
|
quote: Bara brist på social kompetens som är problemet för många tror jag.
Kanske det var huvudet på spiken där.
Du har dock helt rätt om jag argumenterar på ett öppet och ödmjukt sätt så är det ju inga problem att ta upp sina synpunkter någonstans egentligen. Själv har jag slutat (tillfälligt.?) att skriva på faktiskt men det har egentligen inte så mycket med forumet och dess regler att göra (Admins mm där ÄR bra) utan mer på att dom flesta frågor jag vill ha svar på kan jag läsa mig till eller få svar på på annat håll
Till skillnad kanske från flera andra forum så är det en liten klick som gärna bombarderar inläggen med sina tvärsäkra åsikter och det kanske kan vara lite tröttsamt ibland. Den klicken är liten men högljudd och mods och admin på faktiskt måste ju ha ett enormt tålamod. Stor respekt för det från min sida för det |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 13:48:17
|
Det är otroligt tröttsamt, jag orkar inte med det. Finns kunskaper gör det verkligen, men för många som blint går på korståg. Pun intended |
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 13:52:59
|
Det är ändå onödigt att klanka ner på andra (forum), ty få av oss saknar lik i garderoberna ...
Den sociala kompentensen har fått stryka på foten och reptilhjärnan har getts fritt utrymme att knasa ihop både menande inlägg och rena personangrepp, så varför, som sagt, gnälla om andra forum?! |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 14:23:52
|
Jag som har svårt att bli arg förstår inte varför folk ibland blir så ilskna (händer på alla forum), ta en paus vetja och tänk på fåglarna och flyg. Det som är bäst här är tycker jag är de helt underbara bildrepotagen, på faktiskt, de lite knasiga trådarna. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Topic |
|