HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Anbefaling om egnede høyttalere til Lavardin IT
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

K.H.
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/01/31 :  11:33:22  Show Profile Send K.H. a Private Message
Hei. Jeg er ny på dette forumet. Kunne tenkt meg å innlede min aktivitet her med å be om råd og synspunkter i forhold til høyttalervalg. Saken er den at jeg nylig har bestilt en Lavardin IT og er ute etter tips om hvilke høyttalere som kan være en bra match, gjerne fra personer som bruker Lavardin IT idag.

Jeg har nå Dynaudio Special 25, men etter å ha lest litt på forskjellige omtaler av disse er jeg usikker på om Lavardin IT vil passe. Det sies bl.a at Dynaudio Sp25 krever mye strøm for å spille optimalt, noe visstnok ikke IT er istand til å levere, eller?

Mvh.
Ketil Hansen
Hammerfest
Norge

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/02/01 :  13:29:44  Show Profile Send Klingan a Private Message

Lavardin och Harbeth passar mycket bra ihop. Gå in på forumet på Harbeth´s hemsida och läs mer.

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/01 :  16:24:45  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
För några år sedan så demade Focal gärna med Lavardin. Så man får anta att Focal folket hade hittat en bra matchning.

Artphotography
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/02/01 :  18:46:37  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag vill minnas att den brittiska tidningen hifi+ skrev om Reference 3A De Capo som en bra matchning till Lavardin IS/IT.
De skrev i alla fall väldigt positivt om dessa produkter och högtalarna ska vara lättdrivna. Med sin 8"-bas är de rätt stora för att vara stativare.

Jag har aldrig hört dessa själv, men blir lite sugen ibland när man ser dem i någon annons.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

K.H.
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/02/01 :  21:55:03  Show Profile Send K.H. a Private Message
Takk for tilbakemeldinger. Jeg har fått tips om at både Harbeth og Living Voice kan fungere bra med Lavardin, som visstnok også er fransk importør av Harbeth. Jeg vet også at Focal er brukt en del med hell.

Ref. 3A De Capo er spennende. Har vært i kontakt med folk som synes de er svært gode. Jeg er imidlertid litt mer usikker på designet. Har aldri vært begeistret for skrå fronter. Kanskje en vanesak, men i utgangspunktet foretrekker jeg mer tradisjonelle kabinetter.

Mvh.
Ketil
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/02/02 :  08:55:02  Show Profile Send matta a Private Message
Hallå K.H.,
jag kör med Harbeth HL5 tillsammans med min Lavardin IT, och de lirar otroligt bra tillsammans. Jag var inne på Living Voice också, men fastnade för Harbeth då spelar all musik på ett mycket övertygande musikaliskt sätt. Under min tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63278 kan du se att jag även haft ProAc med lysande resultat. IT:n är ju inget kraftpaket som du vet, och den trivs klart bäst med lättdrivet...

/Mats

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

K.H.
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/02/02 :  18:23:58  Show Profile Send K.H. a Private Message
Hei Mats.
Interessant å se at du har prøvd både Harbeth C7 3 og HL5 på din IT. Hvis det blir bytte til Harbeth hadde jeg tenkt C7, siden den er mindre og derfor kanskje lettere å leve med i ei vanlig middels stue. Kan du si noe om hva du opplevde av forskjeller mellom disse? Ellers kunne det også vært av interesse å høre om du noen ganger savner krefter hos din IT. Den er jo tross alt bare på 50 watt.

Mvh.
Ketil
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2010/02/02 :  18:52:59  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag skulle nog fundera lite på Audio Note i ditt fall om du är orolig att effekten inte räcker till. De har hög verkningsgrad på "riktigt". Dessutom kan jag inte föreställa mig att du skulle bli missnöjd med ljudet.

mvh

geldis
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/02/02 :  19:32:22  Show Profile Send matta a Private Message
Ketil,
jag tycker att skillnaden mellan HL5 och C7 är att HL5 är "mer" av allt. Den låter större och mer vuxet helt enkelt. HL5 blir bättre i alla register. Musiken i båda presenteras liksom på ett helt naturligt sätt, svårt att beskriva... 5:orna är inte sååå mycket större rent fysiskt. På mina 25 m2 fungerar båda, men HL5:orna "fyller ut" bättre. Jag har aldrig upplevt att jag saknar effekt i IT:n. Men jag lyssnar på lagom nivåer och sällan på dunka dunka...

Jag är bara sååå nöjd med Lavardin och Harbeth!!

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)

Edited by - matta on 2010/02/02 19:51:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000