HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äldre hifi från Braun?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/31 :  22:08:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kom mig äntligen för att gå till Design Museum här i London idag. De har för närvarande en utställning där de visar produkter från Braun designade av Dieter Rams. Han designade bland annat utseendet på de flesta av Brauns hifi komponenter, från mitten av 60 talet och framåt.

Det var två saker som slog mig när jag var där. Dels att många av de hifi-komponenter han designat fortfarande ser rätt moderna ut, trots att de är nästan 40 år gammal. När jag så en av förstärkarna trodde jag först att det var en ny Naim förstärkare. Tydligen var Rams också den första som använde Perspex som genomskinlig "låda" för skivspelare, innan dess var skivan normalt dold.

Det andra som slog mig var att en del av hifin såg rätt seriös ut. Nu var det ju mest transistorförstärkare från tidigt 70-tal så design kom nog ofta före funktion, men bara det faktum att det rörde sig om enskilda komponenter och inte allt-i-ett produkter var lite förvånande. En av de högtalare Rams designade utseendet på var en elektrostat(!), Braun hade helt enkelt köpt rättigheterna till tekniken från Quad och byggde en egen variant. Den påminde faktiskt rätt mycket om den senaste generationens elektrostater från Quad i utseendet...

Den nyaste komponenten de hade var en CD-spelare från 1986.

Är det någon som har koll på hifi från Braun? Var det bara "design"? Eller var något att betrakta som "high end" när det begav sig?


shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/02/01 :  11:05:50  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
I min uppfattning var BRAUN både design och mycket bra ljud. De var i vilket fall bra dyra apparater att köpa. Farsan hade mycket Braun på 60 och 70-talet Reciever, Skivspelare, Rullbandare etc. samt att jag i yngre dagar körde mycket på Braun högtalare (L-710) som var tunga, snygga och mycket välljudande ;-)
På amerikanska audiokarma-forums så går medlemmarna i spinn när de fyndar och lyssnar på äldre Braun högtalare(eller ADS som de hette "over there").
Elektrostaterna har jag inte hört men de är grymt snygga! De finaste Braun-högtalarna jag hört är de stora aktiva LV-1020. De upplevde jag som helt fantastiska!
/Shaft
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/02/01 :  19:03:03  Show Profile Send Zombie a Private Message
Finns goa grejer från Klein & Hummel också, bl a aktiva högtalare med inbyggda rörsteg.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/02/01 :  21:08:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
När du nämner rör så är det en sak som slår mig. Jag tror inte jag såg några alls på utställningen!
Naturligtvis fanns de där, de tidigaste prylarna på utställnigen kom ju några år innan transistorer kommit till allmän användning, men då INNE i apparaterna (som för övrigt såg mest ut som vanliga möbler).

Alla rör var alltså dolda.

Jag är medveten om att dolda rör inte var normen inom "high end" ens på den tiden (Leak, Quad etc tillverkade ju apparater som ser mer eller mindre precis ut som dagens rörförstärkare), men det är ganska intressant att notera att man inom hifi som riktade sig till mer "normala" konsumenter (med tjocka plålböcker) valde att helt dölja dem. Ingen mysig rörglöd där inte...


Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2010/02/01 :  21:26:48  Show Profile Send geldis a Private Message
Farsan var B/O "man" runt 67-68 och jag tyckte det var snyggt så det räckte men...
Han hade en polare med med Braun uppsättning (minns inte om det var rör eller transistor) men förstärkaren och högtalarna var Braun, förmodligen även skivspelaren och det var så jäkla snyggt och ljudet var i absolut toppklass på den tiden. Jag tycker också att designen håller än idag, förmodligen i all framtid...

mvh
geldis

geldis
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2010/02/01 :  23:22:43  Show Profile Send geldis a Private Message
ps.
Det fanns rullbandspelare i nästan varje "seriös" anläggning på den tiden och vad jag minns fanns det nästan alltid en Tandberg liggandes på bänken.
Jäklar vad jag saknar tyska sjömanslåtar inspelat med "uberljud" på rullband under sextiotalet. Spöade LP med hästlängder och allt är förbi för länge sedan...

mvh


geldis

Edited by - geldis on 2010/02/02 07:41:19
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/02 :  21:18:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26083


Edit: lägger till annonstexten eftersom annonsen försvinner ju förr eller senare...

Braun stereo
Braun rariteter av tysk högkvalité: Förstärkare Braun AG typ. CVS 500,
Braun 2 st högtalarpar typ L710 med fasta stativ monterad
och högtalare typ L46.
Allt för priset: 4500:-, vid snabb affär före min flytt i februari. Det är riktiga 60-tals rariteter i fint skick. om det kan vara så säljs de beg. dyrt i Tyskland.

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2010/02/02 21:20:21
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/02/03 :  10:11:21  Show Profile Send shaft a Private Message
Burmäster, det är mycket hifi för pengarna!
L-710 har jag haft själv länge och de är trevliga högtalare. Stor diskant och mellandome samt basar med riktig gummikant (ej foam). Sluten låda.
Jag gillade dem sista gången jag lyssnade till dem. Är metall-grillarna i snyggt skick så är det tjusiga högtalare. Tunga och välbyggda med rundade kanter i snyggt faner.
/Shaft
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/02/03 :  11:45:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag gilla Braun prylarna för deras utseende skull jag har tyvärr inte hittat något att tillföra min samling men det kommer väl. När jag var i unga år så var Braun ett av de verkligt tunga namnen när det gällde återgivning av musik.

Jag har en länk i min vintagemapp titta in på History så hittar du de olika produkter som fanns http://www.radiodesign.de/ shaft där får du se de berömda elektrostaterna.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/02/03 :  16:54:57  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Bubbel, jag har sett elektrostaterna förut men det tål att ses igen. 1959 - helt otroligt!
Man går alltså in på History och sedan Lautsprecher så ser man hela härligheten. LV1020 är också med;-)
Oj vilken nostalgi!
/Shaft
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000