Jag har bara så svårt att se att de skulle vara så bra att bevara.Designen är väldigt udda och kvaliteten har aldrig varit speciellt bra. En halvskaplig bil till ett för högt pris (ja inte nu , nu är de väl billiga )
quote:Fanns det så mycket kompetens att plundra där?
Jo vist! Jag blev guidad av professorn själ bland SAAB:s experiment. Det var mycket imponerande. Bland annat var det på förbrännings processen man studera och lager - smörjproblem. Turbo SAAb:arna hade lite strul med smörjmedlet i början. Förutom blivande doktorander fans en stab utvecklingsingenjörer från SAAB på KTH.
Att just SAAB intresserade GM förvånar mig inte. Och den affären var beklaglig. Jag tror inte att Spyker kommer att tillverka SAAB i Trollhättan. Det finns nog en överenskommelse mellan SAAB/Spyker och GM att inte att inte ta upp konkurrerande produktion. Det var nog förutsättningen för att Spyker skulle få överta det var kvar av SAAB.
quote:Jag har bara så svårt att se att de skulle vara så bra att bevara.Designen är väldigt udda och kvaliteten har aldrig varit speciellt bra. En halvskaplig bil till ett för högt pris (ja inte nu , nu är de väl billiga )
Du talar om själva "bilen".
Jag talar om människorna som konstruerat och tillverkar bilen.
Det GM vill åt är förmodligen inte själva bilen. En sådan kan dom köpa och skruva sönder i smådelar och analysera.
Nääääää......men arkivet på labbet.......är nog mer intressant och inte bara för GM föresten. Att kunna knyta kompetet personal till GM.....det vore godis. Sen ska man inte förakta "marknadsandelen" heller.
Det man hoppas på är att det ska bli något kvar av SAAB i Sverige. Och gärna någon högteknologisk produktion.
I dag har ägarna i holländska Spyker Cars sagt ja till köpet av Saab Automobil från GM. Det blev klart i eftermiddag. Näringsminister Maud Olofsson tror nu att EIB kommer att säga ja till Saabs lån.
Det jag tror är att GM bara vill bli av med det svarta hålet som de kastat pengar i så smidigt som möjligt utan att få en massa krav från underleverantörer.Rent praktiskt kan man undra hur en sådan här försäljning ska fungera , det är väl minst 50% Opel i en SaaaB nu förtiden, eller ? Opel ägs av GM, så.......? Fortsätter de att köpa halva bilen eller ska de till att konstruera den halva som saknas?
quote:Rent praktiskt kan man undra hur en sådan här försäljning ska fungera , det är väl minst 50% Opel i en SaaaB nu förtiden, eller ? Opel ägs av GM, så.......? Fortsätter de att köpa halva bilen eller ska de till att konstruera den halva som saknas?
Det brukar vara så att man anpassar organisationen. Gemensamt inköp, marknadsföring och service osv.
Sen brukar man titta på underleverantörer och försöka få ner antalet. Och så givet vis försöka hitta gemensamma komponenter för att få upp inköpsvolymer och minska stycke priset.
Men detta tar ett antal år och säkert är det många tjänstemän som få gå.