Author |
Topic |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 11:34:04
|
Mina söner med kompisar blev igår eftermiddag utsatta för ett rånförsök av två 13-14 åriga grabbar
De försökte med hot, våld och skrämsel ta deras mobiltelefoner kl 17 på eftermiddagen när mina grabbar och 3 kompisar (mellan 10-16 år) var på väg hem efter att ha handlat godis. Genom att grabbarna inte var aggressiva tillbaka och att de ringde 112 omedelbart så slutade det bra. Ingen blev av med av med något och bara en grabb drabbades av slag. Till slut blev tjuvarna skrämda och stack därifrån. Det hela utspelades inte mer än 500m från en polisstation.
Jag blir så j-a upprörd över att sånt här sker och tyvärr är det ju ganska vanligt. Det är en ganska vanlig intagningsrit i gäng att nya medlemmar måste göra något sånt här för att bli antagna. Efter följer grövre och grövre brottslighet, de tränas in på fel spår i livet.
Polisen tar sånt här allvarligt och mina söner blev ofrivilligt vittnen till det. De var 5 !!! polispatruller kallade till platsen inkl. en hundpatrull för att försöka spåra tjuvarna. 4 poliser följde sedan de hem till oss där alla barn & föräldrar samlades. Vittnesutsagor togs upp, signalement tecknades och skador registrerades, ner allt lugnt och noggrant utfört. Beröm till polisen och deras insats.
Jag kan bara tacka för att våra grabbar var så kloka att de ringde polisen så snabbt och att de var smarta nog att inte ge tillbaka på den provokation de blev utsatta för. Det kunde slutat mycket värre.
En väldigt lättad, arg, glad och förbannad Micke Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 11:55:29
|
Tråkigt att höra Micke. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 12:26:07
|
Tzar
Ja, polisen vill förhindra att dom här grabbarna - som gjorde det här rånförsket - ska bli inblandade i något sånt i framtiden.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 16:28:57
|
Mycket tråkigt, positivt att poliser ser allvarligt på den här typ av händelser iaf! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 19:04:18
|
Tråkigt att sådant sker jag hoppas att era ungdomar inte blir rädda för att gå ut sedan tycker jag att det var väldigt moget av den att inte bli rädda eller hetsa upp sig under rånet det gör att era grabbar hade övertaget.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 20:15:54
|
Jag förstår precis hur du känner det, har varit med om en liknande situation (ca 7-8 år sedan) när min ena son blev knivrånad, blev av med sin moppe, han klev av moppen och sprang. Säger som du och andra att man är glad för att de hade sinnesnärvaro att inte svara upp utan istället ta det lugnt och i ditt fall ringa 112, bra gjort.
Jag var mest orolig för framtida men, men det verkar ha haft mindre inverkan än vad jag trodde det skulle ha och det känns skönt.
Grabben har idag en kompis som är ganska nyutexaminerad från polishögskolan och han säger att polisen är väldigt intresserade att snabbt ta tag i sådana här fall och när jag läser om ditt fall så verkar det ju stämma.
Hoppas att allt går väl framledes |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 20:41:34
|
Har råkat ut själv vid ett par tillfällen. Det första under gymnasietiden (1990/1991) då jag var ute med hunden. Det var min räddning för jag är ju slängd i käften och pratade omkull gänget som egentligen bara skulle visa sig tuffa inför brudarna. Detta skedde utanför tunnelbanestationen i Rågsved. Föga förvånande alltså. Det slutade med att tjejerna bad mig gå hem, för de ville inte ha bråk.
Andra gången var på Cityterminalen en löningsnatt (2003/2004). Jag var bra berusad och blev tillsagd av två långre öststatare (jag är 1,90) att jag skulle "låna" dem pengar. Jag blev av med en stortånagel, minns inget mer än att de låg när jag gick därifrån. Alltså brann säkringarna i skallen på mig. Tur att de inte var beväpnade. Annars brukar jag kunna slingra mig ur det mesta genom att snacka, nu hade jag tur att jag har bra reflexer och bra balans, för jag tränar ingen kampsport och är inte direkt kraftigt byggd.
Det som är skrämmande idag är att det kryper längre och längre ner i åldrarna, vilket gör det förståeligt att polisen måste ingripa tidigt. |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
Edited by - huzze on 2010/02/14 20:47:26 |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 21:13:23
|
Livsfarligt att käfta emot idag, för alla är beväpnade, så fly istället för illa fäkta säger jag För det kan gå riktigt illa, se dagens dödsfall ang stöddiga killar som ska råna en som tar ut pengar från automat. Ett steg till är att sänka straffåldern till 12 år, ungaran är fullt medvetna om vad de gör, samt begås brotten under så får föräldrarna ta hela smällen. Dvs de åker in i finkan om ungen gjort något dumt. Och Förbjud all sorts kamsport på TV tänker mest på UFC det påverkar ungarna mer än vad folk tror.
På 70 talet låste ingen dörren i hemkvarteret. Annat idag, nu går folk in mitt på ljusa dagen och binder alt slår ihjäl folk för lite pengar. Jag säger dags att öppna mentalhuset igen. Lungt och skönt på gatorna.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 21:48:15
|
quote: Förbjud all sorts kamsport på TV tänker mest på UFC det påverkar ungarna mer än vad folk tror.
Njaee,inget bra med ungdomsvåld,men vad sks man då titta på... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 23:11:54
|
Kampsporter, UFC & dylikt, där ser man tydligt att det är proffs/råskinn som pucklar på varandra, visst de tål också smällar, men i slutändan så är de blodiga och nerslagna. Det visar ändå en större verklighet än alla actionfilmer där man bara borstar bort dammet och knallar vidare. Där tror jag att det påverkar ungdomar mer, även dataspel ger en skev bild av verkligheten.
Förr i världen var det knytnävar tills någon åkte i backen. Nu har slagsmålet bara börjat när motståndaren ligger ner... |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2010/02/15 : 12:43:08
|
quote: Det visar ändå en större verklighet än alla actionfilmer där man bara borstar bort dammet och knallar vidare. Där tror jag att det påverkar ungdomar mer, även dataspel ger en skev bild av verkligheten.
Förr i världen var det knytnävar tills någon åkte i backen. Nu har slagsmålet bara börjat när motståndaren ligger ner...
Det är sjukt att vålds glorifierade filmer och spel har sådan inverkan sedan har trots allt föräldrarna en stor del i det hade de från början förklarat för barnen att allt på film är på låtsas hade man säkert undvikit en del. Sen vet jag att många föräldrar skiter i vad ungarna gör bara det inte drabbar dem och de skall ha en "fri" uppfostran nä sådana skulle inte bli föräldrar överhuvudtaget.
Absolut det är det mest horribla av allt att det måste vara sparkar mot huvudet som avslutning.
Mitt i allt det här elände måste jag berätta att jag bor i ett bostadsområde där det är väldigt tuff attityd, rånare göre sig inte besvär de får helt enkelt stryk .
Jag kan ta de två senaste händelserna vår livsmedelsaffär utsattes för rån och killen hade en pistol trots avlossade skott fick han inga pengar tjejen bakom disken bad honom dra åt h****e. När väl rånaren insåg att det inte blev några pengar lämnade han butiken väl utanför kom en kund och en anställd i butiken ut efter honom historien slutade med att rånaren fick en bruten handled och bruten näsa innan polisen hämtade honom.
Senast så blev en pensionär med rullator av med sin handväska när sedan väskryckaren sprang iväg så skrek gamlingen och blev uppmärksammad av två killar på cykel när de väl fick reda på vad som hade hänt for de efter. En stund senare kom de tillbaka med väskan och lämnade ett utförligt signalement med namn på förövaren, jodå han hade fått stryk också.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
|
Topic |
|