HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörwatt mot transistorwvatt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2010/01/23 :  10:42:43  Show Profile Send Tobba a Private Message
Jag har hört att rörförstärkare inte behöver lika många watt för att driva högtalare,är det någon som kan förklara detta för mej?
Om det krävs 60 watt från en transistorförstärkare för att driv ett par högtalare bra krävs det då mindre watt med en rörförstärkare och isåfall hur stor är skillnaden i watt,finns det någon jämförelsetabell?
(detta är bara ett exempel)
Anledningen till att jag undrar detta är att jag funderar på att köpa en billig rörförstärkare och har aldrig ägt någon rörförstärkare tidigare.

Tobbe

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/23 :  10:50:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En Watt = En Watt.
En transistorwatt = en rörwatt. Enkel fysik, det där lär man sig i 7:an redan.

Jag tror uppfattningen kommer av att man häktar på lättdrivna högtalare på rörhäckar och tungdrivna på transistorhäckar. Och så jämför man plötsligt plommon och cykelslangar.
Det går kanske att göra en koppling till utimpedans (se diskussionen on dämpfaktor nyligen), men matar du på en watt till högtalaren spelar det ingen roll varifrån den watten kommer.
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2010/01/23 :  10:56:34  Show Profile Send Tobba a Private Message
Det var det jag också trodde!
Tack för ditt svar.

Tobbe
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/23 :  10:56:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Watt är en fysisk enhet. Det är ingen skillnad på rör och trissor rent definitionsmässigt.

Däremot kan man nästan alltid spela högre på rör med samma märkeffekt för de distar på ett behagligt sätt när man överstyr signalen. Trissesteg (och OTL-rörsteg) låter riktigt elakt när de överstyrs så då vill man definitivt inte höja ljudet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/23 :  14:27:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det har varit mycket funderingar kring det här på Sweetspot.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/24 :  12:41:25  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Tobba, precis som Bernt skriver så är rörförstärkarns klippning mer förlåtande mot örat en vad transistorstegets är.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000