Jag har hört att rörförstärkare inte behöver lika många watt för att driva högtalare,är det någon som kan förklara detta för mej? Om det krävs 60 watt från en transistorförstärkare för att driv ett par högtalare bra krävs det då mindre watt med en rörförstärkare och isåfall hur stor är skillnaden i watt,finns det någon jämförelsetabell? (detta är bara ett exempel) Anledningen till att jag undrar detta är att jag funderar på att köpa en billig rörförstärkare och har aldrig ägt någon rörförstärkare tidigare.
En Watt = En Watt. En transistorwatt = en rörwatt. Enkel fysik, det där lär man sig i 7:an redan.
Jag tror uppfattningen kommer av att man häktar på lättdrivna högtalare på rörhäckar och tungdrivna på transistorhäckar. Och så jämför man plötsligt plommon och cykelslangar. Det går kanske att göra en koppling till utimpedans (se diskussionen on dämpfaktor nyligen), men matar du på en watt till högtalaren spelar det ingen roll varifrån den watten kommer.
Watt är en fysisk enhet. Det är ingen skillnad på rör och trissor rent definitionsmässigt.
Däremot kan man nästan alltid spela högre på rör med samma märkeffekt för de distar på ett behagligt sätt när man överstyr signalen. Trissesteg (och OTL-rörsteg) låter riktigt elakt när de överstyrs så då vill man definitivt inte höja ljudet.