HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Första intyck Sonido SFR 200-8A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2009/12/28 :  17:46:41  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Idag fick jag mina Sonido SFR-200A och har skruvat i dom i ett par bakladdade horn. Jag hade väl egentligen inte några större förhoppningar men jag hade ju hört mestadels gott om dom och så kostade dom inte så mycket, 4300kr per par inkl frakten. Jag vet inte riktigt vad jag förväntat mig men jag tyckte nog spontant att dom såg lite veka ut på nåt sätt. Korgen är ganska slimmad och yttre upphängningen antyder kort slaglängd. Däremot är membranarean större än mina gamla element så lite mer luft borde dom ju flytta. Basåtergivningen hos bredbandare brukar ju vara en svag punkt, men det lär ju märkas.

Första låten då, en mycket bra inspelad version av Come together, framförd av Mikeal Ruff band. Låten börjar med ett intro på elbas och katatrofen var ett faktum. Här fanns ingenting av den energi och ta-på känsla jag är vad vid, totalt livlöst. Jag spelade intron flera gånger och efter ett tag kunde jag höra att det mesta fanns nog med, men låååångt därinne. Däremot spelar dom mellanregister och diskant med mycket större övertygelse än vad jag haft tidigare. Vissa partier på gränsen till övertydligt.
Nästa låt, Like a king med Ben Harper. Börjar vänja mig med den förlorade basen, fortfarande rätt jobbigt dock. Trummor låter tunt utan basen. Men upplösning och detaljerna är det inget fel på, klart bättre än vad jag förväntat mig.
Efter att ha spelat ett gäng låtar har jag lite blandade känslor till de nya elementen. Man kan nog lära sig att älska dom, och samtidigt hata dom. Helt klart är att dessa element behöver STORA horn för att få ur sig nån vettigbasåtergivning. Dock är dom ju helt nya och fodrar garanterat en massa timmars inspelning innan dom ger max.
Sonidos egna Aion är ju inte direkt av det hustruvänliga formatet, tror dom upptar över 400L av rumsvolymen vilket kan ge lite problem med möbleringen om inte annat.

Nåja dom får spela ett tag så får vi se om dom lossnar lite och kanske börjar ge lite bättre bas. Aionlådorna är inte svåra att bygga och jag tror nog jag ska ge dom en chans där. Funkar inte det åker dom ut

// Johnny

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/28 :  18:02:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har hört andra som haft åsikter om Sonido-högtalarna och när jag förmedlat dessa till Zoltan & Istvan i Hungern får jag alltid motfrågan om de satt i ett Sonido-horn.
Det finns ritning på ett lämpligt horn till dessa, som inte är fullt lika stort som Aion. Du torde fått den ritningen med elementen.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/12/28 :  18:06:44  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Tycker du ska spela in dom ordentligt innan du dömmer ut dom.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2009/12/28 :  18:10:19  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Jo ritningar har jag, fick på på mail vid beställningen. Jag har på inget sätt dömt ut dom. Som jag skrev ska få en chans. Ska smiska dom dag och natt med mina 15 rörwatt under några veckors tid. Sen ska jag stoppa dom i ett par Aion, duger dom inte då gör dom det aldrig och då åker dom ut

// Johnny

Edited by - TxF on 2009/12/28 19:44:24
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/12/28 :  20:12:35  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Låter bra Vilken typ av högtalare rekommenderar dom?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/28 :  20:25:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ett exponentialhorn.
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2009/12/31 :  21:42:59  Show Profile Send Samppo a Private Message
Absolut, dessa element behöver ordentligt med inspelning och ett anpassat horn för att få bra ljud ur dom. När du byggt ett par lådor så experimentera med olika placering och mängd av dämpmaterial (ull) i kammaren och strax i början av själva hornet, det gör en stor skillnad! Aion är planerade att placeras fast i bakväggen. Ut i rummet mister dom lågbasen.

Edited by - Samppo on 2009/12/31 21:46:58
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/01 :  17:50:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hittar följande i ett mejl från Sonido:
quote:
Mainly we`ve been so curious because Mr XXXXXX's first take on Sonidos
was a TQVP/transmission line sort of "tube"..eh, well the dude choose to
skip the chamber. No wonder he`s got more than unsatisfying results.
We`ve attempted to explain that you don`t really have such "creative
freedom" with horn designs. All in all it would be a big improvement to
put them in any horn, whatsoever. Maybe that is the reason for our bad
rep. on Swedish boards...

Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/01/23 :  21:05:21  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Nu har dom dryga hundratalet speltimmar bakom sig och har blommat ut lite mer. Speciellt midbasen och mellarregister har lyft. Anslag på pukor och stränginstrument är klart bättre definerade nu än i början. Basen lyser dock med sin frånvaro, kanske något bättre men inte mycket. Nästa steg är att stoppa dom i rekommenderade horn. Ska slå ihop ett par Aion här snart. Måste bara avsluta en del andra projekt först. Tills dess får dom vila på hyllan, men sen ska dom få bekänna färg =)

Efter att ha bytt tillbaka till mina gamla element är skillnaden i diskanten mer än tydlig, sonido levererar mer, tydligare och är dessutom tydligare i mellanregister. Men jag fick tillbaka basstödet nu, pukor känns fysiskt i bröstkorgen, precis som det ska vara. Det ska bli mycket spännande att höra vad Aion kan prestera, blir extremt sugen att snickra ihop ett par men måste göra klart det andra först. :/

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/01/23 22:15:43
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/24 :  07:41:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Har du något baffelstegsfilter?
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/01/24 :  09:44:04  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Filter, brr ryser av bara tanken

// Johnny
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/24 :  20:39:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Felimplementerade filter är dåliga. Rätt filter är bra. Så är det bara. Du måste ha haft otur med dina filter tidigare.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/01/24 :  21:29:22  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Det kanske inte framgår i tråden riktigt men elementet ifråga är en fullrange-driver, så inga filter på den. I övrigt tycker jag nog att allt man stoppar i signalvägen är av ondo, men i ett flervägssystem är det ju svårt att undvika =)

// Johnny
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/01/24 :  21:45:35  Show Profile Send jonasz a Private Message
Men om du inte har baffelstegsfilter lär du få leva med klen bas hur inspelade elementen än blir...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/24 :  21:52:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Visst är det en fullrangedriver, men det spelar ingen roll om baffeln är för liten. Det har med utstrålningsmönstret för systemet baffel+element att göra. Simulera i edge t.ex. så ser du vad som händer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000