HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 tips på ljudmätningsutrustning önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:37:18  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Ett billigt alternativ är ju faktiskt LSPCad som i senaste versionen även fixar MLS mätningar. 995:- Se även http://www.ijdata.com/

Ett annat alternativ är LoudSpeaker Lab se http://hem.passagen.se/johnygre/ men det är lite dyrare, 2495 - 3295:- beroende på om man har mic eller inte.

Båda alternativen kan även beräkning av lådor och inhandlas på HiFi Kit, se http://www.hifikit.se

Båda alternativen kräver dock ett hyfsat ljudkort, och förståss en PC.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:41:04  Show Profile Send KC a Private Message
Vi körde LMS system på labbet. Unixbaserade monster till monster priser

Men de har även billigare, portabla system, typ LMS Pimento. Kolla på www.lms.be

Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:46:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Näe du har fel inget ljudkort behövs bara mätboxen, jag har en själv funkar utomordentligt med en snabb dator programvara är i DOS.
Ljudkortsbaserade mätinstrument har haft väldiga begränsningar tidigare pga dålig kvalité men nu så kanske det blir bättre dock har man alltid begränsingar då det gäller mätningar över 20kHz glöm ej att många tradionella mätinstrument kunde mäta över 100kHz.
Dessa instrument kostade och kostar fortfarande massor av pengar det handlar om femtio til niohundra tusen kronor.
En MLSSA kostade för 10 år sedan ca 30000:- och ingår som ett standardinstrument i många projekt det är inte Liberty Audio CLIO LSPCAD SMAART och allt vad dom heter som används i huvudsak är det dessa tillverkare som förser industri och forskare med produkter HP Brüel&Kjaer Audio Precision DRA LABS samt i viss mån Sound Technology och Miller Audio Research.

Nu är det så att av kostnadsskäl så används naturligtvis andra mätutrustningar och många av dessa fungerar mycket bra men som referens duger dom inte.

Jag tror dock att vi inom snar framtid kommer att få se nya mätinstrument från Asien och vårt stora grannland i Öster Ryssland & Co, många anser att detta är ett faktum vi inte kan bortse från.

Edited by - n/a on 2003/01/19 15:52:38
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:49:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag skrev ett lååångt inlägg men det försvann vilken osis, Du har fel om IMP det skall inte vara nått ljukort bara mätbox jag äger en IMP/MLS så jag vet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:51:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Då pratar du inte om Praxis och AudPod eller hur?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:00:06  Show Profile Send Nagref a Private Message
Missade att du skerv om IMP och inte om det som de har nu...

Eftersom de skriver:'The IMP kits and the MLS hardware upgrade kits are no longer available, sorry. ' så kan man ju misstänka att de inte går att få tag på längre...

Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:00:06  Show Profile Send n/a a Private Message
nä imp från liberty skitbilligt och helt ok
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:02:28  Show Profile Send n/a a Private Message
man kan bygga från en artikel i taa usa att det inte finns längre beror bara på ljudkortstrenden men man kan köra impen på en enkel bärbar programmet är i DOS
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:07:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hittade IMPen här...
http://www.falcon-acoustics.co.uk/pl28p13.htm
Byggsats och mjukvara för £215 + £3.50

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:29:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det står lite dåligt på LibInst hemsida om IMPen....
Vad klarar den för frekvensupplösning om man ska mäta upp till 20kHz? Dlsas system klarar bara 12Hz och det är ju lite kasst. Annars hade jag nog satsat på ett sådant. Ingår ju mjukvara/box/mik för 289€...

Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:37:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Ja men om man hittar ett urdrag från TAA så kan man bygga IMP/MLS för några hundralappar ELFA har allt standard digitala ic och motstånd man måste kanske etsa kretskort själv finns det att köpa från usa så klipp till det mäter likadant som andra instrument från 20Hz - 20kHz det är kanske lite krångligt med mjukvaran men jag tror att Bill Waslo på LIb Audio Inst säljer den billigt.
Alltså The Audio Amateur TAA dom har hemsida.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:40:42  Show Profile Send n/a a Private Message
NO CARD AT ALL !!
IMP - Impulse Response Measurement & Processing System (Liberty Instruments) (A$A$A$)
Designed by Bill Waslo, IMP was the fore-runner to Libery Instruments LAUD. IMP is a full-featured, low-cost Fast Fourier Transform spectrum, impedance and network analyser for use with IBM compatible computers. The device makes fast, easy, and accurate frequency response and phase measurements available for researchers, loudspeaker designers, production lines, installers, service departments and advanced audio equipment builders. Also available in kit form (as published in Electronics Australia July, August & September 1994) with or without MLS add-on board. These units are now out of production (but not forgotten), however we still have some stock of this great unit. http://www.me-au.com/lsm.html
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:54:05  Show Profile Send celef a Private Message
Glöm inte HobbyBox, Audiotester, SAT, SC, HpW Works, ...

http://www.audio-software.de/
http://www.sumuller.de/audiotester/maine.htm
http://www.sat-live.com/
http://www.purebits.com/
http://www.hpw-works.com/

Proffsen vill kanske hellre köra ATB, DAAS, K & K International, Klippel, ...

http://www.kk-int.dk/
http://www.kirchner-elektronik.de/
http://home.t-online.de/home/adm.engineering/
http://www.klippel.de/

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:57:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har kollat Bills hemsida ser ut som mjukvaran är gratis isåfall är det bara att fixa en reprint från Speaker building magazine som ägs av AudioXpress eller kolla om det är någon i forumet som har en reprint, jag lovar att det blir billigt jag lade ut ca 700:- för allt men det är äkta DIY du måste kunna lite elektronik, Golden Age kanske har kvar något ex av IMP/M, jag skall bygga en till som jag skall ha till min laptop det är ju så att man kan oftast inte komma åt ljudkortet på en laptop och sedan så är dessa kort skräpiga som en dålig kassettbandspelare.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:00:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Oj det lär visst finnas ett Norsk nytt mätsystem med supermoderna algoritmer det är ju inte USA's starka sida jag har kollat detta system en gång men glömt var det sägs att detta skall bli världsrekord inom ljudmätningssektorn.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:03:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Att jag skriver så många inlägg beror på att jag vill också ha många granna guldstjärnor men man måste tydligen stå i kö, det är helt Ok det är ju inte bara jag just nu, men jag brinner när det är mätteknik som är billigt och bra i farten.Det är som champagne den skall vara kall och gratis!eller hur.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:05:45  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om du ska bygga en till så kanske du kan dela med dig av den byggbeskrivning du går efter??

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:09:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
IMpen verkar ha samma bergänsingar i antalet FFT-punkter som dlsa's system så upplösningen lär ju inte bli så hög.. Men om det är diy och bara kostar några hundra jag då är det väl inget att backa för?

Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:15:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Dom där tyska ljudmätarna har inte så kul grafisk utformning, då är jänkarnas överlägsna men lite ålderdomliga algoritmer har dom nog, jag tror på ett begagnat bärbart system med mätbox då har man ju ett system som inte inkräktar på hushållsdatorn den måste man ha till att titta på film,mp3,cd,dvd,ladda ner ladda upp och så vidare.
Men om man är proffs så har man flera datorer men en bärbar är ändå lite mer flexibelt nä jag stannar vid bärbart nu gäller det bara att hitta någon bra allround mätboxprogram vad finns förutom IMP/M som är mest för högtalare tycker jag lite dålig dynamik för elektronikmätningar.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:21:53  Show Profile Send n/a a Private Message
IMP/M räcker för alla läs alla högtalargurus, jag träffade en kille från Danmark för några år sedan som jobbade åt Martin han hadde bara multimeter och tongenerator och en budget på 5 miljoner danska kroner han var civilingenjör.Jag tror att han också körde med räknesticka.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:26:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
filament: Det är inte vad man behöver utan vad man vill ha!

Visst behöver man inte mer än en tongenerator, mik och oscilloskop men det blir ju lite lättare om man ska slippa notera all värden på papper...

Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:42:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Ja du har rätt amatör betyder ju nått i stil med "den som älskar det han gör" så om man är amatör i sängen så, ja jag vet inte..
Nä han hadde bara multimeter och tongenerator ingen mik inget osccho ingen fabrik bara en lokal för utveckling av nya produkter dom gjorde ett hundratal nya högtalarmodeller jag tror att produkterna hette MACH det var bara PA.Monteringen skedde på annat håll förmodligen på norra Jylland av några från samhällets bottenskikt.

Edited by - n/a on 2003/01/19 17:44:33
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:50:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
PA... Hmmm ja. Gör JBL så NN?

Själv vill jag nog ha prylar som klarar MINST 16k FFT-punkter så att man kan få vettig upplösning vid låga frekvenser och ändå mäta 20kHz så att man kan använda samma upplösning vid impedansmätningar av basar som vid mätningar av frekvensgången för diskanter. Det underlättar nämligen rätt mycket vid mina simuleringar.

Celef (eller någon annan): Klarar JustMLS att mäta impedanser på ett enkelt sätt?

Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:39:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Javisst men du kan bara mäta ned till ca 200Hz med någorlunda sanning i ett vanligt rum, dock måste det vara minst en meter åt alla håll från mätobjektet så... MLS eller TDS metoden innebär ju inte någon helt fantastisk uppfinning jag tror att han hette Richard Heyser han som började med denna typ av mätningar som senare utvecklades av bl.a. Dough Rife DRA LABS, Brüel & Kjaer har 200Hz som absolut lägsta frekvens annars måste du ha ett speciellt dämpat rum eller hålla till utomhus men det blir jobbigt med alla kringljud som stör.
Man kan ju i och för sig göra två mätningar en lågfrekvent och en från ca 200Hz och uppåt men då skall dessa sättas ihop och till rätt nivå om man måste se allt på en graf.Jag tror att våra mätmickar dessutom ändrar sig pga yttre omständigheter som väder och föroreningar i luften så om man skall göra en precis mätning så måste mätmicken kalibreras med en mickalibrator(väldigt dyr) inann man mäter, jag tror därför på att man inte behöver en så omständlig utrustning som kan beskrivas av en del.Håll er därför till i pris överkommlig utrustning och satsa pengarna på högtalarelement och verktyg som ger en direkt avkastning på investerad tid i din hobby, risken finns att man mäter ihjäl projekten.

Edited by - n/a on 2003/01/19 18:41:19
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:46:47  Show Profile Send Nagref a Private Message
Visst kan man bara det men jag har 10 meter kabel för ändamålet och därför mäta utomhus på ett par meters höjd...

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000