Author |
Topic |
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 19:12:34
|
Nagref: Visst kan man mäta impedanser på ett enkelt sätt med justMLS, i de få test jag har utfört å jämfört mot Clio (internal mode) så blev mätningarna i stort identiska, då kopplade jag sladdarna direkt till/från ljudkortets linje in/utgångar (so there's no need for an external amp!). Men det är klart, vill man mäta vid högre nivåer så måste en amp till, å då blir inkopplingen lite mer komplicerad.
Jag har nog visat dessa tidigare, men här är en repris!
justMLS:
Clio (internal mode):
multigraf (ursäkta den dåliga kvalitén, men man ser om man anstränger sig...):
|
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 19:21:56
|
Tack Celef! Jag hade bara glömt det men minnet är som det alltid har varit - dåligt!
Då tror jag att en inköp kommer att göras snart...
ps. Och visst får man ha något därnere... Det belastar ju inte hififorums server om du inte lägger det där så de ska inte gnälla. Vi andra kan ju göra det kanske... ds. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
n/a
deleted
162 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 19:23:23
|
KC vad har du för jobb? har ni bra utrustning och vad använder ni detta till?. |
|
|
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 01:03:56
|
Kul att se att vi snart avverkat varenda upptänkligt mätsystem i den här tråden.
Jag kom på ett till, LMS, visserligen inte billigt men mycket kompetent och som dessutom fixar att mäta upp till 40K.
Kolla på http://www.linearx.com/products/ProductsTop.htm
Jag har använt det tillsammans med deras LEAP i många år, deras simuleringsprogg för lådor, sanslöst bra men inte heller gratis tyvärr.
Kanske inte för så många DIY;s men kunskap är ingen tung börda. |
The truth is out there. You just have to find it! |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 20:32:06
|
"Kul att se att vi snart avverkat varenda upptänkligt mätsystem i den här tråden."
Jasså, även WinMLS? Å DLSA? Å Maxcamboni? Å Speaker Analyzer? Å Soundware? Å... :) |
sound pollution |
|
|
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 22:40:35
|
Kul med reaktioner, jag visste att andra skulle dyka upp oxå. Nån som har fler? Släng gärna in nån länk oxå! |
The truth is out there. You just have to find it! |
|
|
Heffaklumpen
Member
71 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 20:10:28
|
Vilken av de billigare ( <3000 kr ) utrustningarna/programmen är att rekommendera? Kollade lite på DLSA Pro och den verkade ganska ok, men finns det någon som är "bättre" i samma prisklass eller billigare? Hur är det med Speaker Workshop + mic? |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 20:27:38
|
Det beror på vilka krav man har, DLSA Pro verkar ju duktig, men måste man kunna mäta "allt" med hög nogrannhet och repeterbarhet så ska man nog upp bland systemen å då kostar det skjortan... |
sound pollution |
|
|
Heffaklumpen
Member
71 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 20:44:10
|
Det är jag med på att om jag ska mäta allt med noggrannhet så blir det inte den här prisklassen det hamnar på. Men nu är frågan om DLSA Pro ( eller något annat system i den prisklassen ) är avsevärt bättre än tex justMLS eller Speaker Workshop? Att det inte når upp till tex Clio förstår jag.
|
|
|
Topic |
|