HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 tips på ljudmätningsutrustning önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:12:34  Show Profile Send celef a Private Message
Nagref: Visst kan man mäta impedanser på ett enkelt sätt med justMLS, i de få test jag har utfört å jämfört mot Clio (internal mode) så blev mätningarna i stort identiska, då kopplade jag sladdarna direkt till/från ljudkortets linje in/utgångar (so there's no need for an external amp!). Men det är klart, vill man mäta vid högre nivåer så måste en amp till, å då blir inkopplingen lite mer komplicerad.

Jag har nog visat dessa tidigare, men här är en repris!

justMLS:

Clio (internal mode):

multigraf (ursäkta den dåliga kvalitén, men man ser om man anstränger sig...):

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:21:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tack Celef! Jag hade bara glömt det men minnet är som det alltid har varit - dåligt!

Då tror jag att en inköp kommer att göras snart...

ps.
Och visst får man ha något därnere... Det belastar ju inte hififorums server om du inte lägger det där så de ska inte gnälla. Vi andra kan ju göra det kanske...
ds.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:23:23  Show Profile Send n/a a Private Message
KC vad har du för jobb? har ni bra utrustning och vad använder ni detta till?.
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/20 :  01:03:56  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Kul att se att vi snart avverkat varenda upptänkligt mätsystem i den här tråden.

Jag kom på ett till, LMS, visserligen inte billigt men mycket kompetent och som dessutom fixar att mäta upp till 40K.

Kolla på http://www.linearx.com/products/ProductsTop.htm

Jag har använt det tillsammans med deras LEAP i många år, deras simuleringsprogg för lådor, sanslöst bra men inte heller gratis tyvärr.

Kanske inte för så många DIY;s men kunskap är ingen tung börda.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:32:06  Show Profile Send celef a Private Message
"Kul att se att vi snart avverkat varenda upptänkligt mätsystem i den här tråden."

Jasså, även WinMLS? Å DLSA? Å Maxcamboni? Å Speaker Analyzer? Å Soundware? Å... :)

sound pollution
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:40:35  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Kul med reaktioner, jag visste att andra skulle dyka upp oxå. Nån som har fler? Släng gärna in nån länk oxå!

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:10:28  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Vilken av de billigare ( <3000 kr ) utrustningarna/programmen är att rekommendera? Kollade lite på DLSA Pro och den verkade ganska ok, men finns det någon som är "bättre" i samma prisklass eller billigare? Hur är det med Speaker Workshop + mic?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:27:38  Show Profile Send celef a Private Message
Det beror på vilka krav man har, DLSA Pro verkar ju duktig, men måste man kunna mäta "allt" med hög nogrannhet och repeterbarhet så ska man nog upp bland systemen å då kostar det skjortan...

sound pollution
Go to Top of Page

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:44:10  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Det är jag med på att om jag ska mäta allt med noggrannhet så blir det inte den här prisklassen det hamnar på.
Men nu är frågan om DLSA Pro ( eller något annat system i den prisklassen ) är avsevärt bättre än tex justMLS eller Speaker Workshop? Att det inte når upp till tex Clio förstår jag.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000