HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 tips på ljudmätningsutrustning önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/01/15 :  14:10:29  Show Profile Send soderberg a Private Message
Hej forumet.

Jag är sugen på att kunna mäta upp både lyssningsrum och högtalare, men har ingen som helst utrustning. Inte särskilt mkt erfarenhet heller ska väl tilläggas, Avd för teknisk akustik på LTH är mest intresserade av stegljud i träbjälklag och det var/är inte jag.

Jag skulle gärna vilja ha tips på vad som funkar och inte, jag har förstått att det åtminstone finns några verkligt kvalificerade personer på det här forumet som borde kunna delge sina erfarenheter

Min enda tanke är att det förmodligen är en bra ide att satsa på något datorbaserat (har laptop med dåligt ljudkort) eftersom det underlättar efterbearbetning av mätdata, mikrofon-kalibreringar etc.

mvh

Magnus Söderberg

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/15 :  14:13:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det är knoppen du skall tala med!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/15 :  17:56:22  Show Profile Send celef a Private Message
Kolla efter MLS-baserat mätsystem å kör med låg samplingsfrekvens för att öka upplösning vid låga frekvenser, med MLS kan man oftast även skåda, utöver vattenfallsplott, ETC (energy time curve), ETF är ett sådant program!

sound pollution
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/15 :  18:07:32  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Kolla efter MLS-baserat mätsystem å kör med låg samplingsfrekvens för att öka upplösning vid låga frekvenser, med MLS kan man oftast även skåda, utöver vattenfallsplott, ETC (energy time curve), ETF är ett sådant program!

Menar du inte hög samplingsfrekvens?

Magnus, kan du inte låna mikrofoner och sånt av Inst. för teknisk akustik? Allt handlar ju inte om bjälklag så de har ju grejor som passar.

/Marcus
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/01/15 :  18:09:04  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:

loudspeakerlab kör jag hadde problem lite i börgan men nu kan jag det jag tycker det är ett göbra progg mäter med mls sinus o thd.
o lite simuleringar me av de vanligaste högtalarna..Jag rekomenderar att du köper ett bätre ljudkort annars kommer det nog bli fel.SB Extigy USB monterar du för usp det skall fungera i 48 k bra. det jag har stört mig mest på var att det var svårt å veta hur det skulle kopplas in för man får bygga kablarna till boxen på egen hand.men när jag finkammade hjälp menyn stod det myckett tydligt...vill du se på mina mätresultat kan du höra av dig på min mail så mailar jag dom..mvh stefan..

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/15 :  20:15:59  Show Profile Send celef a Private Message
"Menar du inte hög samplingsfrekvens?"

Nej, jag menar det jag skrev!

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/15 :  20:18:33  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Och helt rätt var det också.
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/15 :  23:39:57  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Soderberg, vad har du för budget?

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/16 :  01:07:11  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:

Normalt skulle man ju ha väntat sig högre samplingsfrekvens för högre upplösning. Kan du förklara hur det funkar? Många tidsförskjutna mätningar som man överlagrar?

/Marcus
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2003/01/16 :  02:16:34  Show Profile Send anders a Private Message
> dubbla frekvensen räcker ju och här är det låga frekvenser. varför det blir bättre med en lägre samplingsfrekvens vet jag inte, men kanske beror det på att minnesutrymmet då tillåter att varje sample representeras av fler bitar.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/16 :  06:53:57  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by soderberg

Hej forumet.

Jag är sugen på att kunna mäta upp både lyssningsrum och högtalare, men har ingen som helst utrustning. Inte särskilt mkt erfarenhet heller ska väl tilläggas, Avd för teknisk akustik på LTH är mest intresserade av stegljud i träbjälklag och det var/är inte jag.

Jag skulle gärna vilja ha tips på vad som funkar och inte, jag har förstått att det åtminstone finns några verkligt kvalificerade personer på det här forumet som borde kunna delge sina erfarenheter

Min enda tanke är att det förmodligen är en bra ide att satsa på något datorbaserat (har laptop med dåligt ljudkort) eftersom det underlättar efterbearbetning av mätdata, mikrofon-kalibreringar etc.

mvh

Magnus Söderberg

titta på forum nyheter "rumskorrigering till lågpris" den mäter faktiskt upp högtalaren i rummet vet inte om det kanske är för lite data för bearbetning men man ser i alla fall villka frekvenser den kompenserar.Den går även att koppla upp till en dator.

Skeptiker
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/16 :  08:12:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
MLS-mätningar har begränsningar i antal mätvärden (frekvenser) och om man kör med en hög samplingfrekvens så ökar avståndet mellan de frekvenser som analyseras. Därför dubbleras noggrannheten om samplingsfrekvensen halveras.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/01/16 :  14:07:01  Show Profile Send soderberg a Private Message
quote:
Originally posted by Blackhawk
Soderberg, vad har du för budget?

Tja, det är väl inte så noga, men mer än 10000:- ska man väl inte behöva betala för ljudkort + programvara + mätmik. 5000 kanske räcker t.o.m, mikrofonen behöver ju inte nödvändigtvis vara sprillans ny. Verkar det vara rimligt?

/Magnus
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/01/16 :  14:29:06  Show Profile Send soderberg a Private Message
quote:
Originally posted by e96mlo

...
Magnus, kan du inte låna mikrofoner och sånt av Inst. för teknisk akustik? Allt handlar ju inte om bjälklag så de har ju grejor som passar.

/Marcus

Ja, jo det skulle jag nog kunna göra ngn enstaka gång, det verkar som om anställningskraven på LTH är att man gillar HiFi(-prylar), åtminstone på vissa institutioner.

Men i längden blir det för bökigt, jag vill kunna mecka lite och mäta och sedan mecka lite igen för att se om det blev ngn skillnad och då måste man ha tillgång till prylarna kontinuerligt.

/Magnus
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:24:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Clio, eventuellt Clio lite. Kanonprogram om budgeten tillåter.
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:46:32  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Visst, jag håller med. Clio är absolut det du bör titta vidare på om du har den budgeten. Mycket lättanvänt med bra repetiterbarhet, noggrannhet och "allt" går ju faktiskt att mäta, nästan. Jag har själv använt det under ett antal år och gillar det skarpt. Rekommenderas varmt!

Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:51:24  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Kolla http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html
Välj mätsystem i menyn så får du all info du behöver, även priser.

Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:53:01  Show Profile Send copland a Private Message
Använder alla PC?
Finns det något bra mätprogram till Mac (iBook) eller måste jag kånka upp min gamla burk ur källarförrådet om jag ska mäta?

Mann
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:57:21  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Enklast och billigast är nog att damma av nån gammal PC, systemkraven för mätningar är inte särskilt stora så även en gammal P90 funkar faktiskt anständigt även om det blir roligare med nåt lite snabbare.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/17 :  12:28:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Om du hittar någon begagnad Clio så kom ihåg att det kan vara för isa-kortplatser även om dom nya är pci-kort.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/17 :  12:41:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Här har du en länk till svensktillverkade Lsplab.

http://hem.passagen.se/johnygre/
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  09:44:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag förstår inte vad man skall ha en massa mätinstrument till, då det räcker med en bra multimeter,tongenerator och oscilloskop det är allt som behövs förutom en bra räknedosa, jag föredrar räknesticka.

En bra bok om högtalakonstruktion är inte helt fel.

Det starkaste en högtalarkonstruktör bör dricka är kaffe.

Högtalarkonstruktörer bör dessutom besitta magiska krafter ty han har en dragning till det obskyra.

Högtalarkostruktörer bör starta dagen med en kall avrivning för att befrämja blodcirkulationen till hjärnan.
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2003/01/19 :  11:59:20  Show Profile Send TNT a Private Message
quote:
Originally posted by copland

Använder alla PC?
Finns det något bra mätprogram till Mac (iBook) eller måste jag kånka upp min gamla burk ur källarförrådet om jag ska mäta?

Hej!

Lite dåligt med riktigt bra program för Mac. Tyvärr! Möjligen kommer situationen förbättras nu när det går att porta Unix program. Kanske får vi se riktigt proffesionella system snart. Man kan bara hoppas.

För en iBook så måste du skaffa nån extern A/D burk. Enkel men OK: Griffin iMic, sen har väl Motu en mer avancerad tror jag. Kopplas in via USB!

Kolla dessa dock:

Vekar kunna vara användbart kanske (bara OS9 men X verkar vara på g)
http://www.channld.com/prdinf.html

Verkar vara en Java app. Kan nog vara intressant för några här ! PC OK!
http://www.meyersound.com/mseries/m3d/line_array_theory.htm !!!!

Lista på ljud orienterade system:
http://members.chello.se/jpo/measurements.html

Detta håller jag koll på. Hoppas på möjlihet till OS X! Dock inte än.
http://gspeakers.sourceforge.net/

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:05:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Glömde en liten outsider IMP från Liberty Audio är en liten bra billig MLSSA liknande mätutrustning som inte bygger på ljudkort, man köper ett KIT och bygger en liten mätbox vilket gör att man kan använda den till Laptop eller stationär dator vilket som man ta med IMP till någon som har dator, koppla in den på skrivarporten vips du har en bra högtalarmätare.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:09:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Menar du praxis så bygger den på ljudkort... Boxen är bara till för att fixa nivåer och liknande så att man få ut absolutnivåer och kan göra riktiga SPL-mätningar. Åtminstone om jag har förstått det rätt. Fast det gör ju inte det sämre! Skulle själv kunna tänka mig det!

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:18:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det här verkar vettigt för priset.
http://www.dlsa.de/English/startenglish.htm

Är kanske inte optimalt att mäta rum med dock...

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000