HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Oppo på insidan, Lexicon på utsidan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/01/23 :  16:58:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Verkar sitta lite andra komponenter, se tex kondingarna på kortet till vänster. Så det är väl med denna som så mycket annat, man har använt en befintligt spelare och moddat den, finare koponeneter och chassi. Om det är värt prisskillnaden får var och en bedömma. MBL är ju helt klart snyggare och kanske låter den klart bättre?
Jag har lyssnat på denna spelare men valde en Naim istället, passade min smak bättre.

Edited by - Snutten on 2010/01/23 17:05:14
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/01/23 :  17:02:48  Show Profile Send Passerati a Private Message
Klart MBL låter bättre, den är ju dyrare lol
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2010/01/23 :  17:23:59  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Gubbar det här verkar vara minst sagt en skandal!!!!
Tur att jag för länge sedan lämnat mina high end ambitioner.
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2010/01/23 :  21:54:33  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Ekman,

jag är säker på att de PM du fått reflekterar och är svar på händelserna så som du själv har iscensatt dem.

** Måndag 18/1 skriver du "host, host MBL.... hehe"

Korrigera mig gärna om jag har fel men ditt begåvade inlägg betyder väl, "jag har hört ryktas om en sak som jag känner för att sprida vidare, och jag skrattar inför tillfredsställelsen av att kanske få skada någons intressen"..... Alltid samma sak med dig Ekman - du sparkar och slår åt höger och vänster. I vilket syfte? Tröttsamt är det i alla fall - så att klockorna stannar....

Hursomhelst - dagarna går och under tiden är det flera som önskar en förklaring till din syftning. Ingen fattar ditt syfte eller vad du menar. Klart du får PM eftersom du inte ville svara.

** Lördag 23/1, skriver du äntligen.

Det tog dig alltså en vecka att klämma fram budskapet. Min gissning ät att du inte ägnade tiden åt samvetsfunderingar, men ivrigt googlade för att hitta något som liknade "kött på benen". Och vad hittar du? Gamla nyheter om MBL's instegs-cd 1431. I en två år gammal forumtråd från Tyskland hittar du äntligen något - som verkar ha engagerat hela 3 personer. Vilken sensation!

Låt därför inte gratulationerna, från likt tänkande, gå dig till huvudet. Tror snarare det är dags att du funderar på hur de flesta branscher fungerar idag, och egentligen alltid har gjort. Det kan säkert kännas omtumlande for dig, men nyckelordet är samarbete, och inom ramen för det ligger alla former för legotillverkning, OEM, underleveranser osv...... Poängen är att på någon nivå sker alltid detta. Några delar kommer alltid från någon annan.

Tar man som exempel, som redan nämnts av dig i tråden - Theta, så innehöll deras spelare tidigare mycket från Pioneer, även fjärrkontrollen var samma. Fortfarande ingen sensation, det var utmärkta maskiner. Hade några själv. Theta gjorde, "ovanpå" delar från Pioneer - eget och det blev som helhet den produkt de önskade. Det var ingen Pioneer oavsett om också deras delar användes - det blev istället Thetas produkt - och mycket uppskattad av marknaden. Idag sker samarbetet med Oppo. Så om du köper en Theta är det faktiskt en Theta du får, även om det är Oppo inuti. Det samma gäller för MBL's instegs-cd 1431.

Paradoxen är att du provar göra det till en skandal att ett bolag kanske väljer att låta en underleverantör bygga några delar för en viss modell enligt deras specifikationer, medan för en annan så är det ok. Om du gillar Theta borde du faktiskt älska alla produkter som i viss mån innehåller komponenter, kort osv från OEM tillverkning.

---------

När det gäller MBL, så kan jag rekommendera att t.ex följa Eliots utmärkta resereportage från fabriken. Finns på grannforumet Euphonia. Här framgår det med all önskvärd tydlighet hur marknadsledande elektronik och högtalare byggs, monteras in-house baserat på 30 års erfarenhet och förstklassig hantverksskicklighet.

---------

Det gäller nog precis som några röster här redan gör, att med benen på jorden - se det hela i ett vidare perspektiv. Tror knappt det finns något företag, stort eller litet som inte har något mått av samarbete med andra leverantörer. Och apropå - tar man SAAB som exempel så kommer ca 3000 (har jag för mig) tyvärr att få gå om nerläggning blir en realitet. Men det beräknas att ytterligare 5000 kommer att drabbas på något sätt eftersom så många indirekt arbetar som leverantörer till SAAB.

Inte känns något sensationsfnatt nödvändigt, om man plötsligt kommer ihåg att bilen man kör innehåller vissa delar från ett annat företag. Ingen sensation alls. I bilbranschen är det väl idag mer regel än undantag att vissa lösningar, verktyg och delar är de samma för olika modeller. Anledningen är kostnadseffektiv kvalitet. Varför skulle elektronikbranschen vara annorlunda?

Samarbeten, på olika nivåer är alltså mycket vanligare än man tror, och bra är det.

---------

Därför tror jag, eftersom jag inte ens klarar bli upphetsad av detta - att jakten på riktiga sensationer nog får gå vidare. Jag är säker på att Ekman, om han fortsätter googla säkert kan komma upp med en lång lista, närmast oändlig där samarbeten kring produktion finns - för så är faktiskt industrin idag. Varför han skulle orka lägga tid på en självklarhet som det är jag dock undrande inför.....

Mvh, Audio Concept





mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev

Edited by - Audio Concept on 2010/01/23 21:56:54
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/01/23 :  22:02:45  Show Profile Send ekman a Private Message
Jag har inte försökt göra någon sensation om något alls, bara försökt bidra med det som tråden handlar om.

Jag har inte lagt någon värdering alls hitills i om OEM är bra eller inte och jag vet att det är väldigt vanligt i branschen, även om jag nog anser att 20 000kr extra för en snyggare låda och lite nya kondensatorer är att gå över gränsen lite, där hade iallafall jag blivit lite förbannad om jag hade köpt en MBL och kommit på detta i efterhand.
Made in Germany av Herr Reis är det iallafall inte i detta fallet.

För övrigt verkar det som om du har blivit väldigt upphetsad av detta med tanke på allt du har gjort sen jag skrev mitt första inlägg, kunde du inte bara lugnt och fint förklarat hur det låg till ifrån början?

Du kanske skulle fundera över varför det är du som är här inne och skriver inlägg i den tonen som du gör och inte representanter för Lexicon och Goldmund till exempel?

Edited by - ekman on 2010/01/23 22:33:56
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/01/23 :  22:22:13  Show Profile Send Passerati a Private Message
Finner sånt här intressant och vet att fler med mig gör det. Skulle känt mig väldigt lurad om jag köpt en dyr maskin och den innehöll en maskin jag kunde sparat tiotusen-lappar på

Men frågan är väl vad som är värst:
Om en konsument uppmärksammat att en dyr maskin innehåller delarna från en betydligt billigare maskin
eller
en handlare som säljer märket som vid ett avslöjande kommenterar med text som kan uppfattas som nedlåtande

quote:
Audio Concept
Idag sker samarbetet med Oppo. Så om du köper en Theta är det faktiskt en Theta du får, även om det är Oppo inuti. Det samma gäller för MBL#8217;s instegs-cd 1431.
Om det är så öppet så kan man väl gå ut med det direkt, att en dyr maskin egentligen innehåller en OPPO.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/23 :  22:47:43  Show Profile Send svanbo a Private Message
ekman och Audio Concept - känns som att ni får reda ut era strider via PM eller liknande. Eller?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/23 :  23:22:43  Show Profile Send pak a Private Message
Hmm.
man skulle kanske haft sig en oppo
Verkar ju va en fin spelare ju.

Några delar av andra är en sak,det är det inge konstigt med.En hel maskin som är identisk är inte riktigt bra tycker jag.Då kan ju vem som helst köpa in ett parti och limma på några flashiga märken osv och sälja som sin egen supermaskin..Typ.

Fast det som är bra i detta fallet är ju att en oppo tydligen är en bra spelare till priset..

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/23 :  23:27:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Audio Concept?
Säljer ni MBL?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2010/01/23 :  23:29:40  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
quote:
Skulle känt mig väldigt lurad om jag köpt en dyr maskin och den innehöll en maskin jag kunde sparat tiotusen-lappar på


Passerati,

det skulle jag också gjort. Om jag hade köpt en SAAB och den visade sig vara en VOLVO eller vice versa. Det är dock inte ved detta handlar om. Det här handlar om att det i grunden alltid finns ett mått av "gemensamma" delar i produkter, oavsett om det handlar om din bil, stereo, dammsugare etc. Att någon seriös producent med flit skulle lura någon annan finns inte ens på kartan. Vi har över 100 märken i vår portfölj, och vi har aldrig varit i närheten av att ha sett något sådant. Konspirationsteorier går bort.....


Mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/23 :  23:55:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Vi har över 100 märken i vår portfölj

Antar att det här besvarar min fråga.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2010/01/24 :  01:34:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Men frågan är väl vad som är värst:
Om en konsument uppmärksammat att en dyr maskin innehåller delarna från en betydligt billigare maskin
eller
en handlare som säljer märket som vid ett avslöjande kommenterar med text som kan uppfattas som nedlåtande

Exakt!
quote:
Passerati,

det skulle jag också gjort. Om jag hade köpt en SAAB och den visade sig vara en VOLVO eller vice versa. Det är dock inte ved detta handlar om. Det här handlar om att det i grunden alltid finns ett mått av "gemensamma" delar i produkter, oavsett om det handlar om din bil, stereo, dammsugare etc. Att någon seriös producent med flit skulle lura någon annan finns inte ens på kartan. Vi har över 100 märken i vår portfölj, och vi har aldrig varit i närheten av att ha sett något sådant. Konspirationsteorier går bort.....


Mvh, Audio Concept

Är en löjeväckande jämförelse då du pratar om två likvärdiga produkter, detta handlar inte om två likvärdiga produkter utan något helt annat när man tittar på priset, men just priset kanske är den enda stora skillnaden...
Om vi nu ska stanna på bil fronten så skulle en förenkland motsvarande historia kunna vara att Mercedes byggde en bil, men för att spara konstnader så stoppade den in en lätt modifierad trimmad Fiat motor.
quote:
Därför tror jag, eftersom jag inte ens klarar bli upphetsad av detta - att jakten på riktiga sensationer nog får gå vidare. Jag är säker på att Ekman, om han fortsätter googla säkert kan komma upp med en lång lista, närmast oändlig där samarbeten kring produktion finns - för så är faktiskt industrin idag. Varför han skulle orka lägga tid på en självklarhet som det är jag dock undrande inför.....

Mvh, Audio Concept

Uppenbarligen så blev du upphetsad eftersom du lägger ner energi på att skriva här och Pm skickandet till Ekman. För egen del och många med mig så är jag taksam över Ekman hittade detta och det får gärna kom fram mer om företag som är oseriösa för det är inte okej att stoppa ner vad som helst i en låda och sedan ta sjukt mycket betalt för det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/01/24 :  01:47:54  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
En liten tanke om resonemangen kring OEM.
Naturligtvis förekommer det tillverkning av diverse underleverantörer inom alla brancher, och det är ok, tror inte någon här inne är av annan åsikt.

Men det är inte OEM vi pratar om här.

Här är det faktiskt en billig spelare från Oppo som fått nytt skal och en prislapp som matchar skalet, det vore ungefär samma som om vi köper en billig (men för priset bra) bil, låt säga en Opel Astra, och sedan tar vi och stoppar in hela bilen i en lite större men snyggare kaross från Mercedes och sedan säljer vi bilen som en Merca med tillhörande prislapp.
Då har vi kommit långt i från OEM och det börjar istället lukta illa om hela affären.

Lite OT, men faktiskt så såldes Opel Omega som Cadillac i USA, visserligen en billig Cadillac (tror den hette Catana) men Opel och Cadillac tillhör ju samma koncern och idag säljs ju alla Daewoo som Chevrolet

EDIT: Skrev tydligen samtidigt som FBK så min biljämförelse ser nästan ut som ett plagiat från just FBK, var alltså inte meningen...

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2010/01/24 01:51:21
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2010/01/24 :  10:40:20  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Saken är den............att sälja elektronik som är identisk med betydligt billgare dito, för mkt..mkt mer, är enligt mitt sett att se på saker och ting, förkastligt!!!!!
Allt annat liknar inget annat, än en dåres försvarstal!!!
Om om inte fanns.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2010/01/24 :  11:27:01  Show Profile Send Anjin a Private Message
Audio Concept, hittar du "likadana" bilar med prisskillnad med en faktor som börjar närma sig de exempel på hifi som tagits upp i tråden så kan det vara en bra liknelse, men nu är väl så inte fallet.
Det ser ut som att ditt enda mål med kommentarerna är att missförtroendeförklara Ekman och bagatellisera (IMHO) halvkasst beteende av stora och exklusiva företag.

Har jag gått OT ber jag om ursäkt.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/24 :  12:13:12  Show Profile Send Vox a Private Message
Är det någon som med 100% säkerhet kan intyga att det är identiska prylar i de aktuella maskinerna? Kan det vara så att det endast är layouten på korten som är lika, men att det skiljer på komponentvalen?
Är internkablage och kontakter identiska eller skiljer det där?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2010/01/24 :  13:05:14  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
quote:
Jag har inte försökt göra någon sensation om något alls, bara försökt bidra med det som tråden handlar om.


Ekman, din nu påtagna Robin Hood attityd funkar inte och din linje har aldrig varit information, men nästan uteslutande sensationsorienterad. Du har dock kommit en bit sedan du för en del år sedan ägnade absolut all tid åt att jävlas på nätet, men du har fortfarande långt kvar.... Av vad jag förstår så är det just ditt ihållande agerande som gör att dina engagemang i branschsammanhang inte fungerar.

quote:
Jag har inte lagt någon värdering alls hitills i om OEM är bra eller inte och jag vet att det är väldigt vanligt i branschen, även om jag nog anser att 20 000kr extra för en snyggare låda och lite nya kondensatorer är att gå över gränsen lite, där hade iallafall jag blivit lite förbannad om jag hade köpt en MBL och kommit på detta i efterhand.
Made in Germany av Herr Reis är det iallafall inte i detta fallet.


Grovt och oansvarigt uttalande som berättar mycket om din ringa förståelse för en bransch du nu har kommenterat på nätet i flera år, samt industri i allmänhet. Konkret så vet du inget om vad som i CD 1431 kommer från en eventuell OEM tillverkare och vad de har gjort själv.

quote:
För övrigt verkar det som om du har blivit väldigt upphetsad av detta med tanke på allt du har gjort sen jag skrev mitt första inlägg, kunde du inte bara lugnt och fint förklarat hur det låg till ifrån början?


Ditt första inlägg var inget att kommentera eftersom ingen fattade vad du menade. Inlägget bestod av fem ord, där två av dem var he, he och sedan 3 punkter. När du till slut, efter en vecka äntligen kom på vad du ville säga, så fick du också ditt svar, i mitt tyckte rätt så lungt och sansat.

Nej, upphetsningen är som sagt minimal. Det kanske har att göra med att filurer som du alltid skall prova att göra livet surt för andra, och sällan har något vettigt att komma med. Oerhört tröttsam, låg nivå. Vad gäller ditt skrivande på nätet så har jag aldrig förstått din drivkraft. Den är nästan uteslutande negativ och meningslös.

Personligen tycker jag det snarare finns enormt mycket att glädjas över i branschen. Det görs oändligt många, riktigt bra produkter som innehåller fascinerande teknik, som kan ge oss alla fantastiska upplevelser i hemmiljö - både vad gäller ljud och bild. Vi levererar sådana lösningar varje dag, och glädjen i arbetet är vetskapen om att produkterna gör andra människor glada och nöjda. Prova se det istället för konspirationer. Mig veterligen finns det inga sådana. Jag är däremot glad för att många former för samarbete finns, vilket som sagt är grunden för dagens produktflora.

quote:
Du kanske skulle fundera över varför det är du som är här inne och skriver inlägg i den tonen som du gör och inte representanter för Lexicon och Goldmund till exempel?

Edited by - ekman on 2010/01/23 22:33:56


När det gäller ton - så bör du nog först, självkritiskt fundera över din egen. Om du uppträder med en trevlig ton får du samma tillbaka. När det gäller Goldmund, Lexicon, Theta osv, så får du som sagt fråga dem.

Min roll på nätet är att informera, vilket jag också gör. Samtidigt tycker jag illa om oseriösa påhopp, speciellt från någon som döljer sig bakom alias, som har gjort det till sin livsuppgift att servera meningslösa oneliners, och som tror att bara för att det är enkelt att publicera på nätet, så kan man skriva vilken smörja som helst. Inför sådana övertramp tycker jag det är rakryggad att säga till. Att säga till, ta ställning och ta en och annat fight är helt ok om det känns nödvändigt.


Mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/24 :  13:29:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
Audio Concept och ekman: Ni verkar ha en historia av duster och i alla fall jag vore tacksam om ni kunde reda ut detta på en annan plats än i denna tråd. Jag tycker det ni skriver till varandra inte hjälper till att sprida information om ämnet som tråden är ämnad för. Vad hände med "fika-bords-stämningen"?

För att gå On-topic igen, apropå jämförelsen med bilar, det närmsta jag kan komma på i bil-världen är väl Toyota Aygo som väl är EXAKT samma bil som Citroen C1 och Peugeot 107 (heter den va?) fast några 10 000 dyrare har jag för mig, just p.g.a. att det är en Toyota. Här är dock folk medvetna om att det är samma bil, fast är ändå beredda att betala mer för Toyotan för att det är en Toyota (vet faktiskt 3 st som köpt en sådan). Prisskillnaden i det här fallet är ju dock procentuellt mindre än mellan Oppon och Lexiconen.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/24 :  13:35:38  Show Profile Send svejk a Private Message
Oppo/Lexicon Goldmund/Pioneer tror jag på MBL debaclet ger jag inte mycket för
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/01/24 :  14:01:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
ekman och Audio Consept

Om ni nu skall hålla på, så gör det via pm.

Tråden handlar om eventuella likheter mellan olika apparater och inte
om olika personers agender.

Återgå till ämnet!!!!

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/01/24 :  14:01:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Vad hände med "fika-bords-stämningen"? [quote] Den försvann...

[quote]Audio Concept och ekman: Ni verkar ha en historia av duster och i alla fall jag vore tacksam om ni kunde reda ut detta på en annan plats än i denna tråd. Jag tycker det ni skriver till varandra inte hjälper till att sprida information om ämnet som tråden är ämnad för.

Svanbo, jag kan inte annat än hålla med dig.

Nu får det vara slut på personpåhoppen.

Ekman, det är dags att du svarar på audioconcepts PM och deltar i att reda ut era mellanhanvanden någon annanstans.
Edit: PG hann före.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2010/01/24 :  16:46:05  Show Profile Send Figge a Private Message
Verkar vara populär.
http://www.soundstage.com/revequip/musichall_cd252.htm

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:35:36  Show Profile Send ekman a Private Message
Jag tycker jag har försökt hålla mig till ämnet hela tiden men det verkar inte gå så bra?
Personangrepp flyttar ju fokus någon annanstans...
Tråden handlar om det här fenomenet och det finns knappast några handlare eller märken som bör undantas och inte få undersökas?

Det kanske är en bra grundkonstruktion den där Shanlingen men det hade ändå varit schysstare att tala om från början vad det är och förklara varför den kostar mer än fyra gånger så mycket.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2010/01/26 :  20:04:20  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Ja, det verkar som om grundlig research krävs innan man shoppar nuförtiden. *Tack Internet!* Jösses vad pinsamt.

Snoogens
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2010/01/26 :  21:19:23  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Även om det inte har med trådens ursprung att göra - vilket handlade om helt andra produkter....

Angående diskussionen om OEM produktion i MBL's instegs cd, 1431, och eventuell likhet med annan produkt, är svaret följande. Pga stor efterfrågan på en cd i prisklassen bestämde sig MBL - att för enbart denna modell oursourca produktionen av kort.

- Produktutveckingen är till största delen gjorda av MBL, och OEM företaget har haft nytta av detta också i egna produkter.

- Specifikt för MBL CD 1431 är,

- MBL's transformator, med elektrostatisk og magnetisk skärmning.
- 1431 använder en av MBL specifierad drive, monterad i MBL's egna mekaniska isolationslåda.
- Kontrollenhet, display och interface är utvecklat av MBL.
- 1431 använder MBL's digitala filter för signalhantering
- Digitalutgången är MBL's egen - trafokopplad.
- Extra analogutgång för XLR

Mätningar och lyssningstest visar att CD 1431 och andra produkter som eventuellt använt samma kort låter och mäter helt olika. Mao - det är alltså inte samma maskiner i olika lådor. 1431 är en mycket lyckat produkt, som av både recensenter och kunder möter de kvalitetskrav som förväntas. I korthet en utmärkt produkt i vilken OEM också ingår.


Mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev

Edited by - Audio Concept on 2010/01/26 21:20:43
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000