HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kinesiska rörbyggen lyssningsbara ?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2010/01/16 :  11:47:25  Show Profile Send ymf a Private Message
Hittar i princip inget här på forumen om de kinesiska förstärkarna som säljs sjukt billigt, jag kanske inte har full koll på hur man söker i forumen på rätt sätt hehe men jag får inte upp en träff på tex "music AND angel"

http://www.e-audio.net/servlet/Detail?no=27
http://www.hi-end.on9mart.com/cart/AR_FU13.html

Den förstnämnda har jag ett dagspris på "i brevlådan" för 7500:- inkl. moms & frakt med ett par extra slutrör inkluderat, mycket billigt OM det är användbart.

Mr Fikus på www.lampizator.eu/ erbjuder en hel del tips om moddar, seriösa ?

"Kjell B" på http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/69109-advarsel-lampizator-music-angel.html uttrycker ett markant motstånd mot Mr Fikus men kanske inte helt nyanserat.

Mycket sugen på någon av ovan stärkare, väntar besked från ÅF om de bifogar fullständiga kretsscheman vilket hade varit värdefullt för mig att få med tex...

Erfarenheter eller tips på länkar i ämnet ?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/16 :  12:26:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Andra länken verkar ju vettig, FU13 är visst kompatibelt med 813 enligt vad jag kan se på nätet.
De data som anges verkar rimliga, men ljudet hänger på utgångstrafarna. Omöjligt att avgöra utan att lyssna.

Hur är det med garantier ifall nåt händer?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2010/01/16 :  13:22:30  Show Profile Send ymf a Private Message
"garantier" ? Visserligen anger de ett år har jag för mig men jag skulle då aldrig skicka tillbaks nåt till Kina inte....får nog anses förlorat då...
Det har visst brunnit av några utgångstrafos i Music Angels förstärkare vad det skrevs på nåt forum

Ingen som sitter på nåt liknande här hemma som kan ge feedback ?

Gör nåt då !
Go to Top of Page

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2010/01/16 :  13:23:53  Show Profile Send ymf a Private Message
ytterligare länk med bra bilder http://www.hi-end.on9mart.com/cart/Music%20Angel%20-%20XDSE%20845_bk.html

Gör nåt då !
Go to Top of Page

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2010/01/16 :  13:28:58  Show Profile Send ymf a Private Message
Läge att leta OTL konstruktioner från Kina med andra ord !

Gör nåt då !
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/16 :  13:32:41  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Mycket Music Angel på Ebay

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/16 :  13:43:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Mitt lilla Kinasteg är ju hur bra som helst. Slår 10 gånger dyrare västerländska övereklamerade skitförstare med hästlängder ...

Vi har snackat om det här och som någon påpekat, mycket hänger på järnen där det inte bara gäller att järnen "låter/mäter bra" utan faktiskt klarar spänningarna. 1100V är liksom inte något man plockar ur en knappcell.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/16 :  15:57:57  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har analyserat några utgångstransformatorer vilka ingår i en del kinesiska förstärkare. De visade sig vara slarvigt ruslindade samt försedda med järnkärnor lämpade till nättransformatorer, dvs ej orienterade mm. Enligt uppgifter jag erhålligt beror detta på råvarubrist.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2010/01/16 :  19:57:29  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Som vanligt gäller det nog att betala lite mer för att få bättre kvalitet, och att allt skulle vara dåligt, vilket brukar antydas är rent nonsens. Ming Da bygger mycket bra förstärkare, likaså Doge, vilket är OEM för tyska LUA.

Bop til you drop
Go to Top of Page

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2010/01/18 :  19:36:49  Show Profile Send ymf a Private Message
står nog över och håller mig tills jag anser mig ha råd att bygga en rejäl OTL istället....

Gör nåt då !
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/19 :  14:24:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
ymf, jag har svarat på ditt PM

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2010/01/19 :  20:22:37  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag hade en billig kina häck hemma för ett tag sedan.
Det satt EL34 pp och den skulle ge 2x35W enl spec.
Vid 10W började sinuskurvan deformeras för att klippa
vid 16W och vid 35W ut såg det nästan ut som fyrkantsvåg

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/19 :  23:05:34  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Såg det här paret från samma ställe
Om det bara är utgångstransformatorerna som kan
tänkas spöka så går väl dom att byta mot bättre

http://www.hi-end.on9mart.com/cart/Pair%20-%20300B.html
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/20 :  09:50:44  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är inte så svårt att se vilken chassiekonstruktion som de har kopierat!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/20 :  10:35:35  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag tyckte väl att dom var snygga

Edited by - DahlbergAudio on 2010/01/20 10:36:49
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/20 :  12:20:13  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Visst är dom snygga det var Audion Silver Night MK 1 oxå!

Audion 1990, Kina 2010

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/01/20 :  12:25:36  Show Profile Send Lech a Private Message
Hej Erik
Detta är vad next generation kallar utveckling/förnyelse och vi bara är bakåtsträvare/mossiga.

quote:
Audion 1990, Kina 2010

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/20 :  12:40:57  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Utan att skryta får jag nog anse att vår orginalupplaga var snyggare. Vi hade ett toppsvep i crom eller guld som täckte alla fula skruvar, dessutom hade vi inte strömbrytaren så fult placerad.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2010/01/20 :  21:21:58  Show Profile Send Imperial a Private Message
Erik!

Har du varit i kina nu

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2010/01/20 :  22:09:11  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Hej!

jag köpte hem en music angel med kt-88 för några år sedan.
jämförde den fram o tillbaka mot en cyrus one !!!, och skillnaden var inte jättestor, i o för sej så blev den inte ens inspelad för jag sålde den, då jag inte tyckte den var bra nog.

även en classic 6.6 fanns hos mej ett tag, och samma sak där, det var alltid någon som man inte gillade men kvaliten, vare sej det var ljudet eller byggkvaliten.

jag var ioförsej förvånad då rörförstärkaren var väldans tyst, det trodde jag inte.

det finns säkert bra grejer därifrån oxå, men detta var mina erfarenheter.

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/01/20 :  23:55:11  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Om vi pratar kinesiska rörbyggen i allmänhet och inte bara de billiga så borde det väl finnas en hel del som är riktigt bra, eller?

Jag har själv siktat in mig på Audio Space, inte svindyra men de verkar hålla hög kvalitet både i ljud och vad gäller själva bygget.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/21 :  06:58:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Många har den uppfattningen "bara det är rör spelar det bra". Ingenting är felaktigare! Den sämsta förstärkare jag lyssnat till under mina år i branschen var en rörförstärkare samtidigt har den mest välljudande förstärkaren oxå varit en rörförstärkare. Allting beror på kompetensen hos konstruktören samt kvaliten på de ingående komponenterna.

Beträffande kinesiska rörförstärkare synts det enligt min uppfattning att trots de låga priserna har handlarna svårt att sälja dem, det finns massor av dessa alster till salu som "demoex,skyltex" mm. Vad det kan dras för slutsats av detta är upp till var och en!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2010/01/21 :  11:16:05  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Tja, jag kan tänka mig: fördomsfulla spekulanter?

Som sagt, kvalitet kostar. Att något är från Kina innebär inte per automatik att det är kasst.

Bop til you drop
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/21 :  11:42:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
jag var ioförsej förvånad då rörförstärkaren var väldans tyst, det trodde jag inte.
Det kan dom vara när det är riktigt byggt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/21 :  12:35:15  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Push-pull förstärkare är som regel lätt att få tysta, det är svårare med singel-end, speciellt om de har hög känslighet och saknar motkoppling.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/01/21 :  19:18:40  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Enligt sajten används ju 300B som slutrör, ett per kanal. Kan man dra 18W ur ett enda 300B rör?

// Johnny
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000