HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kinesiska rörbyggen lyssningsbara ?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/21 :  20:09:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Teoretiskt sett så går det om man kör rören på gallerströmsområdet,
sk A2-drift, distortionen blir då hög och massor av motkoppling erfodras. Dessutom krävs mycket lågohmigt driversteg i form av katodföljare eller drivtransformaor. Resultatet blir ett uddlöst och platt ljud vilket blir ganska ointressant att lyssna på.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2010/01/21 :  22:48:22  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

En anna sak som kan vara värd att tänka på.

Vissa firmor gäller inte bara kineser men nu var det dom det handlade om.
Är väldigt förtjusta i att vidare utveckla sina produkter.
Och det är väl bra men jag har servat några steg som är till ytan och modell lika men det har inte alltid sett likadant ut innuti.

Nu nämner jag inga namn då detta förhoppnings vis var ett måndas ex men det kan kan ha varit barnsjukdomar och är det så så har ju produkten inte testats tillräckligt.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/01/21 :  23:10:09  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Just dessa monosteg säljs ju för strax över 7000 vilket låter väldigt billigt. Skulle ju kanske vara värt att köpa ett par bara för att höra hur dom låter =) Borde väl gå att sälja om det inte passar i smaken..

// Johnny
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/01/22 :  15:14:46  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Verkar som 300B steget som var aktuellt i denna tråd gått ur produktion. Jag testar att beställa hem ett steg med 2A3 i PP. Ska bli kul, eller inte, att se hur kvaliteten är. Intressant hur som helst att höra hur den låter.

Länk till den jag tänkte testa
http://www.hi-end.on9mart.com/cart/Bewitch%20-%202A3.html

// Johnny
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/01/22 :  19:45:38  Show Profile Send dB a Private Message
Värt att läsa
http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/SET%20triode%20amplifier%20Music%20Angel%20845%20Hong%20Kong.html

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/01/22 :  22:23:56  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Intressant läsning, verkar ju dock som det mesta av hårdvaran är okej men att konstruktionen är kass. Hittade en annan artikel angående steget från Bewitch, alltså det jag beställt, dock modellen med KT88. Det steget verkar mycket bättre redan från början http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/bewitch%206550/Bewitch.html

// Johnny
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/01/22 :  22:50:09  Show Profile Send dB a Private Message
Grattis, ser fram emot dina kommentarer! Hoppas att du blir lika nöjd med den som jag är med min lilla Jasmine Serenade!

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2010/01/24 :  18:19:40  Show Profile Send time a Private Message
Har lagat en del kineser och ibland blivit imponerad över hantverket och komponentkvalitet, klart vassare än vissa Svensk/Engelska som haft betydligt enklare och sämre komponenter. Man får syna dem i sömmarna lite, kolla i en Ming Da och jämför med en äldre Audion... MD har sydda kabelstammar och snygga montage, men det finns riktiga bottennapp också, de billigaste skulle duga som sänke när man lägger långrev...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:36:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Audion Silver Night MK1 är en mycket kompakt förstärkare, det var en prestation att överhudtaget få plats med allt i det lilla chassiet. Detta medförde bla att den kunde bli ordentligt varm om den stod dåligt ventilerad. MK2:an däremot hade ett betydligt större chassie varvid dessa problem minskade betydligt. Den sista MK1:an lämnade fabriken i England för c:a 15 år sedan, och dessa förstärkare fungerar och fortsätter att spela musik den dag som i dag är.Så helt fel kunde de inte vara. Hur många Kina förstärkare klarar detta? Det vet vi inte idag, det får framtiden utvisa. Men om reservdelar behövs, finns dessa att få i framtiden, kommer kinafirman att överhuvudtaget existera i framtiden?
Det vet vi inte heller!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/01/25 :  12:12:19  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Om tillverkarna/försäljningsställen finns kvar är väl knappast ett problem unikt för kina, samma problem har vi ju här. En jobbigare fråga är ju garantiärenden, det kan nog i bästa fall bli komplicerat men mer sannolikt kan man glömma alla garantier. Vad gäller reservdelar så borde det ju finnas gott om ekvivalenter. Dessa billiga rörsteg från kina lär ju knappast använda några egna innovativa lösningar utan är väl i det mesta plankat från andra. Sedan får man ha med i beräkningen när man köper ett sånt är steg att man kommer att få modda det lite och ev. byta en del komponenter.
Jag har läst en del trådar av folk som handlat rörsteg från kina och samtliga måste byggas om mer eller mindre. Ingen vad jag sett som köpt en billig rörhäck från kina har gillat ljudet i standardutförandet. Omdömena har varit allt från "poor" till "disaster".

Summerat så kan man väl säga att om man är beredd att hosta upp 6-8000 för en rörhäck utan garanti och dessutom beredd att lägga ner ett par tusen till på uppgraderingar samt ett antal timmars arbete så kan man nog göra en sammantaget bra affär. Jag ska ska summera ihop allt på det 2A3-steg jag beställt så får vi se vad slutsumman hamnar på eftr eventuella modifieringar. Det är ju inte omöjligt att det kanske skulle vara billigare att bygga ett steg från scratch.

// Johnny
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2010/01/25 :  17:18:24  Show Profile Send time a Private Message
Kineserna har knappast några unika komponenter förutom kanske transformatorerna och är faktiskt ofta mycket välbyggda och servicevänliga (inte minst...) Priset ligger dessutom på en nivå som är mycket rimligt. Det finns absolut ingen anledning att tro att livslängden på något sätt skulle vara kortare än vårt eget lands stoltheter som brinner lika ofta eller oftare.
Jag lägger personligen ett värde i hantverk och hade det inte varit för Kinesernas aningen rovaktiga miljöpolitik och oförmågan att komma med färdigpolerade diamanter så hade de tveklöst fått min rekomendation.
Som svar på topic, ja men undvik de allra billigaste och lyssna först om det går.
Opera tex är Kinesiskt och gör utmärkta grejor.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/26 :  07:31:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om man är händig och tekniskt insatt finns naturligtvis alltid möjligheten att bygga om en kinaröris till något bättre. Detta under förutsättning att utgångstransformatorerna håller vettig klass. Men det är få förunnat att inneha dessa kunskaper. Jag tänker nu närmast på en normal konsument (om jag nu får uttrycka mig så) han eller hon får en undermålig produkt för c:a 6000 Kr. Min åsikt är att denna icke helt föraktliga summa kan komma väl till pass på ett vettigare sätt.

Jag har reparerat en hel del rörförstärkare under senare år, och flertalet av dessa hade rörrelaterade fel, mestadels kinatillverkade rör.
I en del fall har dessa rör orsakat brända motstånd och andra komplikationer i förstärkarna. Detta beror delvis på att dessa rör inte håller de specificationer de är avsedda för. Mest problem har det varit med 300B rör i sk mesh-plate utförande.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2010/01/26 07:35:15
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/01/26 :  09:04:24  Show Profile Send pix a Private Message
Det blir en liten knepig diskussion när man pratar om "kinaförstärkare" som en grupp.
Jag gissar att merparten av jordens Audio elektronik kommer från Kina, så man kan inte se dessa som en samlad grupp.
Det finns bra grejer, och det finns dåliga

Det är tom så att det vi kallar "kinaförstärkare" enbart handlar om märken som distribueras av kinesiska handlare och under kinesiska märken.
I dag produceras merparten av volym elektronik under sk "re-branding". Dvs man köper en förstärkare med sin logga eller sitt namn och säljer den som "västerländsk".
Fö. är snart sagt alla komponenter -på någon nivå, tillverkade i något låglöneland.
Det finns även exempel på #8221;kinamärken#8221; som ratas av Audio pressen, men apparater från samma tillverkare hyllas när de säljs under ett västerländskt namn.

Det råder väll ingen tvekan om att en utgångstransformator från t.ex Lundahl, Tango eller Tamura är bättre än de som sitter i ett kinasteg för 6000:-. Men då kostar dessa i stort sett lika mycket som hela förstärkaren från Kina.
Vi kan inte jämföra äpplen o päron

Jag köper inte att Kineserna i dag skulle ha dålig tillgång på utgångsmaterial för att kunna bygga bra förstärkare. Det kanske var så för 10-15 år sedan när Kina var isolerat. Men i dag är tillgången på material och komponenter global.
(OM) det är så att en kinesisk förstärkare har ett undermåligt material i t.ex en transformator, så är det ett medvetet val från dem för att hålla nere produktionskostnaden.

Däremot kräver kineserna att deras produkter skall produceras i stora volymer för att hålla ner kostnaden.
Stora volymer kräver stabila konstruktioner med liten manuell insatts.
Därför bygger många Kina apparater på gamla men beprövade konstruktioner.
Jag kan även tänka mig att man förenklar vissa "dolda" moment som kostar pengar.
Lindningsgeometrin på en utgångstransformator är en sådan.
Skulle vara mycket intressant om någon som har den tekniska utrustningen kunde mäta upp en nyproducerad kinatrafo så vi får lite fakta i stället för att anta och gissa.

Vi kommer knappast att få se något nytänkande där Kina leder utvecklingen, snarare att man kryper allt närmare västerländsk kvalitet, men till lägre pris.

När det gäller mesh-rören finns det nog delade meningar Erik.
Jag har också uppfattningen att det inte riktigt lever upp till WE-specen av ett 300B rör, men det är ett förb..at välljudande rör med en något snällare arbetspunkt. Och är det inte det som är intressant

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/26 :  10:23:18  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har naturligtvis inte haft kontakt med samtliga kinesiska rörförstärkare, det är omöjligt då nya märken poppar upp som svampar ur jorden. Men på några enstaka har jag kört i open loop i syfte att på så sätt kontrollera bandbredden på utgångstransformatorerna och det har inte varit mycket att skriva hem om, det kan jag försäkra. Det hände att somliga droppade av så mycket att kantvågen redan vid 10Khz mer liknade sågtand!

Beträffande mesh-rör är det så att en hel del elektroner slinker genom maskerna och bombarderar glaskolven. Sedan studsar dessa elektroner tillbaka och förorsakar på detta sätt en sekundäremission. Vilket är mindre önskvärt då denna emission nedsätter verkningsgraden på röret som delvis genom detta ej uppfyller databladets uppgivna anodförlust. Ett sätt att stoppa sekundäremissionen är att förse glaskolvens insida med ett grafitskikt, men detta har inte skett. Röret får tyvärr genom detta ett mindre spektakulärt utseende. På vissa mesh-rör går det att uppfatta sekundäremissionen, genom att snabbt vrida ner volymen till noll och konstatera att ljudet dröjer sig kvar i högtalarna ett mycket kort moment. Galleranoder slutade användas redan i slutet av trettiotalet, att det tas upp idag verkar vara av rent spektalära orsaker. Eller är det så att vissa rörfabrikanter inte har full koll på vad de sysslar med.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/01/26 :  12:01:42  Show Profile Send pix a Private Message
Vid förra årets Triode festival roade man sig med en lite transformatortävling
Mätningar från ett tretiotal utgångstransformatorer finns här:
http://www.triodefestival.net/index.php?page=etf2009-shootout
Med resultaten här:
http://forums.melaudia.net/attachment.php?aid=1228
Med på startlinjen fanns förutom experterna Lundahl, Tango, Tamura AN samt AE, lite hemmabyggen samt även James (Taiwan), Meigxu (Kina), Silk (Thailand)

Jag kan hålla med dig Erik att toppmärkena visar bättre resultat än de övriga, men mätningarna är en kul läsning och ger en liten fingervisning om skillnaderna.
James och Silk är ju rena transformatortillverkare, så gämförelsen skall kanska snarast göras mot Meigxu som nog är det som närmast kallas "kinaförstärkare" i denna tråd.

Säkert finns det även sämre än Meigxu också

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/01/26 :  12:23:40  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tamura såg intressant ut, många av de andra hade för mycket läckkapasitanser enligt mätningarna. De Kina trafos jag testade mätte jag inte upp, jag tyckte det var bortkastad tid med tanke på det usla kantvågsvaren vid 10 khz.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/01/26 :  20:04:35  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Om det är nån som har tid, lust och rätt utrustning kan jag bistå med kinasteg för test/mätning =)

// Johnny
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/04 :  14:03:25  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Kolla första intryck här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78517

// Johnny
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/04 :  15:30:23  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Så fin den var Johnny! Du har gjort ett riktigt FYND! Var kan man beställa en sådan pjäs?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/05 :  14:11:23  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Nu har jag lyssnat in mig ordentligt på förstärkaren och är mer än nöjd. Jag räknade kallt med att få uppgradera förstärkaren för ett par tusen minst för att få den att låta bra. Men kan med glädje meddela att denna förstärkare utan tvekan är värd varenda krona. Det som fanns att anmärka på var en lös skruv samt genomgående dålig kvalitet på lödningarna, enkelt att åtgärda för den händige. Enda mod jag gjort på den är att tagit bort återkopplingen samt gått igenom alla lödpunkter. Jag hör ingen anledning till att byta vare sig rör eller trafos. Kan varmt rekommendera denna förstärkare.

// Johnny
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/03/05 :  15:22:30  Show Profile Send dB a Private Message
NICE!!!Grattis Johnny!

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/03/05 :  17:22:29  Show Profile Send Eref a Private Message
De erfarenheter jag har av kinesiska rörbyggen, Shanling och Mingda Mexing är väldigt positiva, välljudande och driftsäkra. Eller så har jag bara haft tur... Äger också två olika Original CDspelare av ypperlig klass, dock utan rör... Samtliga apparater är väl åtminstone prismässigt nån slags mid-hifi men viktmässigt rent fysiskt rör det sig om väldigt tunga grejer. De är också väldigt snygga (plagiat eller inte). Vad gäller Kina har jag även en hel del kontakter inte minst Xindaks fina högtalarkablar. Trodde jag hade en kinesisk rörförstärkare, min favorit Jolida, men den är nog åtminstone konstruerad i USA. Men visst görs det fin Hifi i Kina.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000