HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det bortglömda slutsteget
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Io
Member

473 Posts

Posted - 2010/01/12 :  10:09:51  Show Profile Send Io a Private Message
Jag behöver ett transistorslutsteg. Det ska driva ett par Tannoy Arden och det ställer krav på kapacitet i basen.

Budget upp till 10.000:-

Det första jag kommer att tänka på är begagnat Krell KSA-80 alternativt Mark Levinson No 27.

Vad finns det mer för alternativ? Vilka alternativ har jag glömt bort? Nytt eller begagnat spelar ingen roll.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/12 :  10:38:32  Show Profile Send B-200 a Private Message
kanske rotel rb 1090?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/12 :  12:09:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Effektkravet är nog inte så högt som en 1090, det lär nog räcka med 100W och då blir det nog över. Skulle tro att verklig transparens och inte den allra mest motkopplade konstruktionen skulle passa.

Hmm, det var inte så lätt. Kanske någon Elektrokompaniet?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/01/12 :  12:11:14  Show Profile Send plind a Private Message
DOXA 70 Signatur
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2010/01/12 :  12:19:59  Show Profile Send knoxville a Private Message
Plind: Använder du fortfarande DOXA steg(en)? Letar själv ny förstärkare/slutsteg. Mina HFLS-1:or vill gärna ha lite mer kräm vid högre volymer än vad min Arcus First Class kan ge...dock riktigt nöjd med ljudet ur den stärkaren, så att koppla på ett slutsteg känns som en bra kompromiss.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/01/12 :  12:31:19  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tannoy Arden kräver väl inte så mycket vad gäller effekt och ström?
Mina gamla Arden drevs ganska bra med olika förstärkare som inte räknades bland de största effektmonstren.
Till och med en integrerad stärkare som Piuoneer A-858 fick dem att sjunga bra.
Det minsta transistorsteget jag provade som gav riktigt bra resultat var Musical Fidelity's P-140 som bara lämnade 2x70 Watt.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/12 :  12:50:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är inte det minsta säker på att ett hårt motkopplat trissesteg är vad du behöver.
Tvärtom, du kommer att få ett slankt, magert och basfattigt ljud med den höga dämpfaktorn.

På högtalare som Tannoy brukar det funka mycket bättre med ganska låg dämpfaktor.

Om du är skeptisk till det jag skriver nu så ge det ändå en chans och prova.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/01/12 :  12:55:33  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
Plind: Använder du fortfarande DOXA steg(en)? Letar själv ny förstärkare/slutsteg. Mina HFLS-1:or vill gärna ha lite mer kräm vid högre volymer än vad min Arcus First Class kan ge...dock riktigt nöjd med ljudet ur den stärkaren, så att koppla på ett slutsteg känns som en bra kompromiss.

/Erik


Ja,Signature 140 Alla Doxa-steg har låg motkoppling och så mycket "single end" som möjligt. Inte jättehög effekt men strömstarka.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2010/01/12 :  13:15:19  Show Profile Send Io a Private Message
Den transistorförstärkare som hittills låtit bäst är en liten Sugden A21SE med inte särskilt många Watt per kanal. Men med ett pris på 28.000 är den för dyr för mig.

Är det ngn som hört XTZ AP100? Klass-A är aldrig fel!

Musical Fidelity hade jag glömt bort.

Är det någon som sälger Doxa i Sverige? Deras hemsida var inte så informativ.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/12 :  13:32:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Ett Nelson Pass kanske eller ett sådant jag har till basarna Studer A68 150 Klass A. Ett ARC Classic 60 borde funka braaa men då är vi inne på rör.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/12 :  13:35:40  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Kanske kommer lite OT isof får någon radera inlägget.

quote:
Jag är inte det minsta säker på att ett hårt motkopplat trissesteg är vad du behöver.
Tvärtom, du kommer att få ett slankt, magert och basfattigt ljud med den höga dämpfaktorn.


Bernt: Hur menar du nu? Skulle ljudet bli magrare och basfattigare med hög dämpfaktor ? Är det något jag missat nånstans ? Inget illa menat, bara nyfiken

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/12 :  13:46:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad 909 är ok. Eller 606 om du vill ha det ännu billigare.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/12 :  14:21:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt: Hur menar du nu? Skulle ljudet bli magrare och basfattigare med hög dämpfaktor ? Är det något jag missat nånstans ? Inget illa menat, bara nyfiken
Det beror på kombinationens sammanlagda Q-värde. Man höjer Q-värdet för kombinationen om dämpfaktorn sänks (högre utgångsimpedans kan man också uttrycka det som) och då ändras tonkurvan i basen. Detta är ganska välkänt t.ex bland de som experimenterat med dipolbasar där man mycket enkelt justerar frekvensgången längst ner med motstånd i serie med baselementet.
Här har Nelson Pass redovisat gott om exempel på vad som kan hända:
http://www.passdiy.com/pdf/cs-amps-speakers.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/12 14:24:21
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/12 :  16:33:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det brukar dyka upp Doxa på magazinet lite då och då inom den budget du angivet. Det kan vara ett ganska bra alternativ.

Det Bernt skriver är anledningen till att jag påpekade det speciellt. Och det är nog tvärtom mot XTZ tyvärr för den är ju billig och det finns en del begagnade.

BAT har VK 200 men den är nog för dyrt, likaså BOW Wazoo men den tror jag inte är lika bra (inte samma upplösning, svår med vissa försteg)

SUgden
Doxa
Elektrokompaniet
Pass

vad finns det mer?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/12 :  16:49:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ahhh, jag glömde

En Zapzolute skulle säkert kunna göra underverk med Arden

Sedan gör Meridian fina slutsteg och om man väljer de lite mindre så räcker budgeten.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2010/01/12 16:51:29
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/12 :  17:08:17  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Vincent rör-hybrid. Får du en ny för 10 000:-. Quad 606, visst låter trevligt men kan klippa styggt och låta pressat när man vrider på. Har bränt några diskanter på mina gamla högtalare med Quaden.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/12 :  17:11:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har fått på tafsen tidigare när jag sagt att en hög dämpfaktor inte alltid är att eftersträva.
Skönt att äntligen få lite medhåll.

Det kan bli stumt och dött vid olyckliga kombinationer.

Jag minns att killarna på Radiolagret i Göteborg hade provat ut högtalarkabellängden 10,8m som bäst passande i en kombination tillsammans med QLN Signaturhögtalare.
Jag tyckte det var koko, men gick hem och experimenterade själv.
Och faktiskt.
Jag upplevde att ljudet blommade ut med lite tunnare högtalarkablar.
Men det var en avvägningsfråga för det kunde slå över med bristande kontroll av ljudbilden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/01/12 :  17:23:23  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Vincent SP993 har jämförts med just Krell och Mark Levinson, som ett likvärdigt men billigare alternativ. Köpte ett och sitter helnöjd. Jag har inte lyssnat på efterträdarna, så där har jag inga referenser.

http://www.audiophile.no/?did=9079389

edit. länk

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2010/01/12 18:06:09
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/12 :  18:24:37  Show Profile Send 24U a Private Message
Om Du funderar på ML27, försök hitta det som heter 27.5 istället. Såg ett sånt senast på hifimagasinet. Bättre på alla punkter då det är stabbat i alla drivspänningar genom hela steget. Lyssnat på det och säger bara, this is da shit!!! I övrigt rekommenderar jag det Krellsteg som heter KSA100S. Kostar inte en förmögenhet att ha på heller då det har autotune på bias istället för fett ös kontinuerligt. Om man nu inte letar efter ett element, vill säga... *blink*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/01/12 :  18:48:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
nu har du tur Io.

Vi körde med några olika slutsteg på "Tannoymania ABC" i sommras.

Tre slutsteg gjorde tjänst
- Zapsolute
- BAT VK150SE
- Radford

Radford och VK150SE sopade mattan med Zapsoluten. Bägge rörstegen har ganska hög utgångimpedans så Bernt är definitivt något på spåren med matchning för ett bra stegsvar.

Jag har för mig att Radforden stoltserar med 25 stöddiga watt. Trots det spelade den med duktigt med pondus så jag skulle inte stirra mig blind på effekt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/12 :  19:50:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, Zapsoluten hade inte minsta suck den gången. Radford STA25 heter det steget. Ett av de bästa
rörsteg jag hört faktiskt och de har börjat nyproduceras igen har jag läst någonstans.

Men nu var det av någon anledning trissesteg som efterfrågades.
Det gör det svårare att få till ljudet med Tannoy tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/12 19:54:36
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2010/01/12 :  20:09:01  Show Profile Send Io a Private Message
Jag har redan ett par rörslutsteg som jag är mycket nöjd med. Men jag anser att en gentleman behöver både rör OCH transistorslutsteg att kunna växla mellan.

Tack för alla bra förslag!

Jag fick ett ryck och gick och köpte ett XTZ AP 100 efter jobbet idag. 5000 spänn och femti Watt klass-A; på pappret är det ett gjutet köp!

Återkommer med omdöme.

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/01/12 :  20:14:05  Show Profile Send tian a Private Message
Spännande med XTZ AP 100, berätta gärna så fort som möjligt vad du tycker om den :)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/01/12 :  20:46:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Men jag anser att en gentleman behöver både ... OCH ...





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2010/01/12 :  23:24:16  Show Profile Send govinda a Private Message

Jag spelar med Zapsolute Mk4, 2x80W i Klass A till mina Tannoy Cheviot.
Funkar bra.

Mvh Anders.S

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/01/13 :  08:02:42  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Ska snart sluta tjata om detta allemans-slutsteg men lyngdorfs sda 2175 funkar riktigt bra i basen för mig. Djupt, klart och massor av konturer i basen. Men det är ju switchande...

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1 sekunder. Snitz Forums 2000