Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 15:26:31
|
quote: Men det är ju switchande...
Transistorer är det ju i alla fall. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 16:50:37
|
Dynamic Precision borde passa, generös (men högkvalitativ) bas, silkeslen topp och helt enkelt jättebra! Sedan skadar det ju inte att de har rejält med effekt också... |
You'll Never Walk Alone... |
Edited by - jonasz on 2010/01/13 16:52:42 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 17:48:49
|
Mja DP har en dämpfaktor på 1000 så den är nog raka motsatsen mot vad som passar Arden.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 20:50:23
|
Ursäkta min okunnighet men vad menar du med en dämpfaktor på 1000? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 21:13:14
|
Ifrån Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%A4mpfaktor
quote: Dämpfaktor är en storhet som beskriver ett slutstegs eller en effektförstärkares förmåga att kontrollera sin belastning. Elektriskt sett är dämpfaktorn förstärkarens förmåga att hantera mekaniskt alstrade svängningar från t.ex. högtalarkoner. En högtalare vill, på grund av sin fjäderliknande upphängning, fortsätta vibrera även efter att förstärkaren slutat skicka signal. Då högtalaren består av en spole i ett magnetfält alstrar dessa eftersvängningar en ström som går tillbaks till slutsteget. Hur bra högtalaren kan dämpa bort denna ström avgör hur väl den kontrollerar högtalarkonens rörelser. Särskilt viktigt med hög dämpfaktor är det för baselement, då de har störst slaglängd och därigenom alstrar mest egenströmmar. Dämpfaktorn räknas fram med förstärkarens utimpedans (så låg som möjligt) genom högtalarens impedans. Då impedansen är frekvensberoende (varierar med tonhöjd) är det relevant att ange vid vilken frekvens dämpfaktorn räknats fram. En dämpfaktor på 800-1000 vid 1000 Hz / 8 ohm bör man kunna kräva av ett modernt slutsteg i ljudanläggningar. Ett slutsteg med under 100 i dämpfaktor för basfrekvenser håller knappt godkänt för professionella sammanhang.
|
Edited by - tian on 2010/01/13 21:13:29 |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 21:23:09
|
Micke, lyssna på ett DP innan du bärjar rabbla siffror... Låter inte alls som man kanske föreställer sig "en dämpfaktor på 1000". |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 21:32:02
|
Klass D har ju låg motkoppling eller ingen alls. De konstruktioner jag har hört orkar inte riktigt i basen men allt hänger ju på matchningen och hur väl steget klarar bakströmmarna från baselementet. Tannoy gör ju monitorer till Pro-marknaden. I den världen gäller många watt för att få styr på baskonen. Arden behöver inte många watt men ändå kontroll. Jag tänker på Densen och Holfi fast dom kursade häromsistens. Naim skulle inte göra bort sig heller men nu väntar vi på vad XTZ kan klara av. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2010/01/13 21:36:55 |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 21:50:56
|
Ja, kom igen nu, hur låter XTZ steget ? :) |
|
|
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 22:28:25
|
Samtidigt som jag satte in slutsteget så bytte jag pickup; normalt spelar jag på en högupplösande, smått gudomlig Miyajima Shilab, nu satte jag dit en mer beskedlig sak: Clearaudio Talismann. Som är en Denon DL103 med med ett rejält hus. Och färgmärkta stift!
I vilket fall; den har samma upplösning som originalet #8211; OK, men inte mer, så jag ber att få återkomma med iakttagelser när Shilaben är tillbaka.
Jag har bara spelat fyra-fem skivsidor, förstärkaren är fortfarande rå. Men den orkar med basen utan problem. Och den blir inte anemiskt överkontrollerad. Verkar inte finnas några tendenser till råhet. Men lite känslig för sibilanter? Kan vara pickupen / brist på inspelning.
Återkommer.
24U #8211; du har helt rätt. Det är 27ochenhalv som är riktigt intressant. Jag körde den tidigare på Apogee Stage och det lär riktigt bra!
|
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 22:29:08
|
Jonaz
Jag gillar DP hårt och skulle gärna ha ett ett 6.4 steg men just i den här applikationen med just de här högtalarna så är jag övertygad om att de passar mindre bra.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/01/13 : 23:13:14
|
Det finns lite åsikter om XTZ-steget här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=246062&st=30
Både ris och ros! Personligen tror jag på detta steg, och man har ju Buy & Try i 30 dagar för att lyssna i lugn och ro. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/01/14 : 10:44:09
|
Tian: tack
Är en dämpfaktor på 1000 ett bra värde? Det låter så i texten men inte enligt micke_y?? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/01/14 : 11:18:23
|
Det beror alldeles på vad du ska driva.
I teorin är det ett utmärkt bra värde.
Artikeln jag länkade till ger en hel del mer kunskap om ämnet i praktiken. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/14 11:24:45 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2010/01/14 : 11:43:27
|
Mitt Pioneer M3 steg är specat till en dämpfaktor mer än 35 Det känns ganska långt upp till 1000 |
Edited by - Guru on 2010/01/14 12:08:16 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/01/14 : 11:51:54
|
När man räknat in kabelresistansen och även serieresistansen i spol-en/arna till basfiltert är det inga 1000 ggr kvar... |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/01/14 : 15:26:23
|
Glömde ju Denon POA 6600 om du hittar några. Dom har ork att driva mycket. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2010/01/14 : 18:26:48
|
Jag har också Tannoy Arden som för tillfället drivs med ett Thule slutsteg på 2 x 100 watt. Impendansen vet jag ingenting om. Dock: Jag har även en Fisher x-100-a som har tre par utgångar: 4, 8 och 16 Ohms utgångar. Vad händer med dämpfaktor när man byter utgångar? |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 09:20:00
|
Det vore kul med fler åsikter om XTZ AP100, Io! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 09:52:30
|
quote: Jag har även en Fisher x-100-a som har tre par utgångar: 4, 8 och 16 Ohms utgångar. Vad händer med dämpfaktor när man byter utgångar?
Högst dämpfaktor får man i det fallet på 4-ohmsutgången. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Phoenix
Member
80 Posts |
Posted - 2011/03/09 : 20:58:35
|
EN liten fråga med risk att få ett "L" i pannan men vad innebär motkoppling? |
If it's to loud, You're to old. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/09 : 21:05:03
|
Det är att skicka en liten del av utsignalen (i omvänd fas) tillbaka till ingången av förstärkarkretsen. Då blir förstärkarkretsen självkorrigerande. (I teorin och i mätprotokollet i alla fall.)
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2011/03/09 : 21:15:33
|
Det här med slutsteg till Tannoy är intressant. Är själv inne på att prova lite olika. Än så länge är det bara Abletec 2x180W klass D o ett litet 6L6 PP-rörsteg som har testats tillsammans med mina Buckingham. Ett Thule PA100 har fått spela en liten stund men det passade inte ihop med mitt Rotelförsteg (Det är Roteln som ställer till det i det här fallet).
Är riktigt sugen på att testa med en riktigt brutal trisse-steg Ett BAT VK500 hade varit kul
Tror att jag har kort till ett Pass F4 ett sådant kanske man skulle ta o ge sig på..
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Topic |
|