HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billigare utrustning är bättre!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2010/01/06 :  19:37:19  Show Profile Send mantra a Private Message
Lite kontroversiellt att skriva så i subject men låt mig förklara.

Hade tidigare Primareutrustning I21 och V25. Var relativt nöjd med dessa men ville byta DVD#180;n till en blu-ray som spelare istället.

Så det blev till slut att jag sålde min I21#180;a och köpte en NAD C355BEE och en NAD T557BD. Måste säga att fastän utrustningen är mycket billigare än Primare#180;s så tycker jag ljudet från NAD är
mycket bättre.

OK att NAD inte har samma upplösning som Primare men det är fasiken mycket roligare att lyssna på musik via denna kombination. Jag trodde att jag letade efter det perfekta ljudet men har kommit fram till att det kanske inte var det jag ville.

Billigare utrustning är inte så avslöjande som dyrare men kanske i längden roligare att lyssa på! Detta eftersom jag nu inte (oftast )väljer musik efter hur bra det låter i anläggningen utan mer efter musiken jag vill lyssna på.

Någon mer som kommit fram till detta fenomen?

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/01/06 :  19:47:02  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har också haft liknande upplevelser, tror det handlar om att det är roligare med spelglädje än klinisk upplösning och stramt ljud... Dock är det inte alltid motsatser och jag skulle nog ändå säga att jag inte skulle ha nåt emot att byta upp mig även prismässigt om jag hade resurser....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/01/06 :  20:21:53  Show Profile Send sopwith a Private Message
Primare gör fina saker och det gör Nad oxå, jag tror att man kanske har för stora förväntningar på dyra grejor och det gör att man kan bli besviken när hifi-nirvana uteblir efter en oftast rejäl lättning av lädret, på billigare grejor har man kanske inte de förväntningarna utan överraskas istället över hur fint det faktiskt låter, bara en spekulation.
Jag har gjort precis samma resa som dig, fast skaffat ännu billigare grejor och har faktiskt inte varit så nöjd på flera år som nu, helt plötsligt kan man ju lyssna på de plattorna som lät "kliniskt och tomt" igen.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/01/06 :  20:26:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det är allt som oftast mycket trevligt att backa tillbaka till nåt enkelt och ändå ganska välljudande.
Jag har förmånen att få härja ganska fritt i ett litet gästrum vi har. Där har jag nu en anläggning som kostat mig knappa 2.500 kronor och den ger mig massor med goda upplevelser! Visst låter det både större och bättre i vardagsrummet med grejer för avsevärt mycket mera slantar. Men ibland är det roligt att njuta av mera välljud per krona, så att säga!
För det är inget snack om att välljudsökning per investerad krona minskar när man kommer uppåt i prisklasserna!
Och dessutom känns det nyttigt att få landa litet emellanåt!
Risken finns ju annars att Hifineurotika Maximus tar ordentligt fäste

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/06 :  20:39:22  Show Profile Send huzze a Private Message
Vänta tills du hört NAD Master-serien som ligger i ung. samma prisklass som Primaren. NAD-ljud med massor av kraft OCH finess.

Det handlar alltså om det personliga idealet.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/07 :  01:01:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
"OK att NAD inte har samma upplösning som Primare men det är fasiken mycket roligare att lyssna på musik via denna kombination. Jag trodde att jag letade efter det perfekta ljudet men har kommit fram till att det kanske inte var det jag ville.
Billigare utrustning är inte så avslöjande som dyrare men kanske i längden roligare att lyssa på! Detta eftersom jag nu inte (oftast )väljer musik efter hur bra det låter i anläggningen utan mer efter musiken jag vill lyssna på.
Någon mer som kommit fram till detta fenomen?"


Oj vad jag känner igen mig i den texten!
Fast jag insåg detta redan i hifi-butikerna, så jag har aldrig köpt "dyr hifi" som tur är.
OK, det är inte samma sak att lyssna i butik som hemma - men när de medhavda skivorna låter sämre i butiken (vars dyrprylar ju spelar "hifidemoplingplong" med bravur) än hemma så blir jag både besviken och glad på en och samma gång


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/01/07 :  01:11:57  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
En smartare konstruktion kan mycket väl ge ett bättre resultat än en dyrare.
Att en grej är dyrare behöver ju inte betyda att den är bättre.
Det handlar rimligen inte alltid om att förbättra genom att "fila vidare" i invanda hjulspår.


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2010/01/07 :  13:05:58  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Håller helt med! Provade senast en rätt kritikerrosad norsk förstärkare med dito svenska högtalare. Välupplöst men inte så kul att lyssna på. Visst, smaken är alltid delad och det finns säkert ingen lösning som passar alla. Skaffade ett par piP och en enklare denonstärkare, på pappret inte är speciellt märkvärdigt, men blir förbluffad varje gång att det kan låta så bra , framförallt jämfört med mkt "dyrhifi". Undantag från regeln är möjligen Apogee stage om man ser rent ljudmässigt.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2010/01/07 :  13:30:04  Show Profile Send SW a Private Message
Har bytt ner mig rejält vad det gäller elektronik och dessutom köpt begagnat som är minst 10 år gamla. Det är minst lika roligt att lyssna nu som med de dyrare grejorna. Allt låter bra.
Jag tror ändå att det gäller att hitta en bra kombination för nog finns det billiga grejor som låter förskräckligt dåligt.

S
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2010/01/08 :  11:54:42  Show Profile Send mantra a Private Message
Pratade igår med en kompis och han berättade när han köpte sitt system så trodde han också precis som jag att det var det perfekta ljudet han var ute efter men kom fram till att det han lyssnade på vid den tidpunkten inte alls fungerade bra i en dyrare anläggning.

Känner mig faktigt väldigt nöjd att ha bytt ner mig :)


Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/08 :  12:05:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dyrt är inte alltid bättre. Men rätt ofta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/01/08 :  12:16:27  Show Profile Send iroise a Private Message
Dyrt är inte alltid bättre. Men väldigt väldigt ofta.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/08 :  12:38:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
Besökte en gång i den där butiken på Götgatan och fick komma in i finrummet. Där stog ett par Audio Research-pjäser, bl a en CD och något mer. Dyrt var det. Sen satt de saken gällde och lyssnade på trumdemos...ingen riktig musik, alltså. Själv hakade ja på och kommenterade kejsarens nya kläder fast jag personligen tyckte: det vara la inget särskilt alls, låter som hemma fast stelare och mer detaljerat. Kom så småningom hem och la på en stones-platta på tolvan och var rätt nöjd med mina 10 000-kronors beggade prylar. Skönt att vara döv, tänkte jag.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2010/01/08 12:38:55
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/08 :  16:52:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Och sådant här vågar ni erkänna i ett hififorum!

Vi kanske skulle ha en egen avdelning för nedgraderingstips?



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/08 :  18:49:27  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag har länge förespråkat att ha en "ned- eller sidograderingsanläggning" eller ned-/sidogradera vissa delar. Köra så ett par månader och sedan byta igen och allt är som nytt båda gångerna, nya intryck och sidor kommer fram. Billigare så.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2010/01/09 :  02:11:36  Show Profile Send NewMount a Private Message
Dyrare är inte alltid bättre, med undantag för Klipschorn och Accuphase.

P.S. I min anläggning finns även komponenter från Linn, Sony, Denon och Pioneer.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/09 :  09:38:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, dubbla negationer är svårt. Gillar du Klipschorn och Accuphase eller tvärtom...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/09 :  09:48:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ser man ur ett större nationalekonomiskt perspektiv finns inget sådant som materialkostnader, utan alla kostnader är lönekostnader; man kan ju inte betala pengar till berget som ger oss kopparmalm ...
Det betyder att alla kostnader för olika produkter utgör en tvåkrona timmen till den kinesiske lödaren eller bonusar och fallskärmar till en hålögd audioguru, och man därmed egentligen inte kan göra naturliga kopplingar mellan pris och kvalitet.

För många stora och seriösa företag med resurser hålla en utvecklingsavdelning och kunna verifiera tekniska framsteg är det säkert så att en produkt på vilken man lagt åtskilliga utvecklingstimmar är dyrare pga av dessa timmar där varje timme är noga redovisad och verifierad av ekonomikontoret.
Däremot tror jag det är värre för små företag eller enskilda firmor som utvecklar produkter eftersom försäljningen av produkterna ska betala falukorv och lättöl till firmatecknaren och då måste påslaget på produkterna bli högre, utan att det nödvändigtvis finns en koppling till vare sig funktion eller kvalitet.
Tittar vi på enstaka (elektriska) komponenter kan det omvända gälla. Massproducerade komponenter kan hålla högre kvalitet eftersom man har (råd med) en mycket avancerad utvecklingsavdelning 200% koll på tillverkningsprocessen, man har massiv erfarenhet av tillverkning och en kvalitetsavdelning som har stenkoll på läget.
Snubben som sitter hemma i garaget och tillverkar guldkomponenter har inte tillnärmelsevis samma kunnande, koll på läget eller kvaliteten. Men han måste ha stora pålägg för att få lite lön för sitt arbete.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/09 :  10:38:36  Show Profile Send huzze a Private Message
Tolkar NewMount's inlägg som att Klipschhorn och Accuphase ALLTID blir bättre ju dyrare de är
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2010/01/09 :  12:39:10  Show Profile Send shifts a Private Message
Det låter som att det skulle vara något helt otroligt att billigare kan
vara bättre än dyrare. Det ser jag som precis lika självklart som att
dyrare kan vara bättre än billigare. Knappast en sensation med andra ord.

Väldigt roligt för dig som lyckats få det bättre hemma, grattis!

Edited by - shifts on 2010/01/09 12:39:38
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/09 :  13:42:51  Show Profile Send 24U a Private Message
Precis vad jag funnit fast en liten annan vinkel; äldre dyra mot nyare dyra. Äldre dyra grejor kan i många fall vara fasen så mycket roligare lyssna på än nytt dyrt. Allt kan inte förklaras i rakaste frekvensgång och lägsta distortion. Bara för att nya DACar är mycket bättre och noggrannare, tror jag musiken inte per autamatik vinner på det. Jag hävdar, utan att abonnera på sanningen, att de flesta jag träffat skiner upp när musik får fart och dynamiken blommar ut. Detta sker inte bara för att det är nytt och dyrt. Detta handlar i hög grad om finare konstruerad analog elektronik med stabila nätdelar som också är tyst när den så skall vara. Alldeles får många stirrar sig blinda på varmärke, prislappar och fina butikens slicka säljsnack istället för att lita mer på sig själv och sin egen uppfattning och smak. Med det menas ej att inte lyssna till sina hifibröder utan jag menar att man breddar referensramarna genom att lyssna på mycket dyrt/billigt/nytt/gammalt/ och lyssnar till sin inre röst. Sitter man och lyssnar på en anläggning oberoende prislapp, märke eller vilken gata butiken ligger på och magen säger tack men nej tack så är det precis så enkelt ... Tack men nej tack. Den inre rösten ljuger aldrig. Har spenderat alldeles för lång tid ute i analysträskets ångest, med kabelbyte efter kabelbyte, överenergisk mid och diskant, gardiner för eller isär fönstret. Just nu rullar Don Henleys best of platta med sååååå mycket 80-tal, fräsig, piffig loudnessdiskant i mina äldre Burr Brown PCM63K-DACar, som får det mjukt och sött och himla skoj lyssna till eftersom han är en jäkligt schysst trummis med gott tryck i kaggen. Denna platta låter inte gott på en analytisk rigg med lite för mycket topp, så jag sålde "skiten" istället. Äldre dyra grejor kostar numera inte mer än de flesta har råd med...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/01/09 :  13:55:54  Show Profile Send Bland a Private Message
Dyrare är ofta mer välgjort. Bättre chassi osv men bättre? Ja, men man måst betala ganska mycket för att det ska blir bättre. Nad duger långt. I min erfarenhet är det bättre att köra nad/hk och vänta tills man har råd att köpa prylar för tio gånger mer än vad man gav för hk recivern . Då först blir det bättre. Så visst kan en hk låta bättre än något som kostar det dubbla, trippla osv

----------------------------------------------------------

Tell people something they know already and they will thank you for it.
Tell them something new and they will hate you for it.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/09 :  17:25:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller nog inte riktigt med. Jag upplever att det generellt låter bättre om man går upp i prisklass.
Självklart kan det finnas undantag och lagen om avtagande utbyte för varje investerad krona kan naturligtvis göra att man kommer till en gräns där man inte tycker det är prisvärt längre. Den gränsen är ju högst individuell och jag tycker inte vi ska skriva folk på näsan var den går. Men det är ju en annan sak.

Enklare utrustning kan ju vara lättlyssnad. En nedgradering kan ju också innebära att man äntligen kan koppla av när man lyssnar på musik och inte bara sitter och lyssnar efter fel. Man har helt enkelt lättare att acceptera ljudet. Vi vill alla att det ska låta på ett visst sätt och att betala mycket pengar och sedan ändå inte få det ljudet man skulle vilja ha kan leda till att det är svårt att njuta av musiken. En billigare anläggning accepterar man som den är, glömmer bort ljudet och lyssnar på musik. Jag tror det handlar om psykologi.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2010/01/09 :  18:56:32  Show Profile Send lortopalt a Private Message
Jag tycker att viss gammal, i mina öron mycket bra musik, ( läs Led Zeppelin) kan låta bättre i ipoden på mina långpromenader än hemma på finanläggningen. Förresten köpte jag Black Crows nya här omdagen, samma sak med den: taskiga inspelningar kan säkert låta bättre på billigare grejor. Förövrigt så vänjer man sig väldigt snabbt med ett "sämre" ljud! Efter att ha spelat Led och div andra slutet på 60:italet skivor så får man närmast en chock när man klämmer på en skiva med bra ljud. Så min åsikt om billigare anläggningar är : it depend`s.......
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/01/09 :  20:12:51  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Sonab OA14 med vardagsrumsstereon.


Stackade Philips Jet-Set plastburkar.


De senare är en betydligt primitivare konstruktion, men de "låter bättre".

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

amon
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/01/09 :  22:51:45  Show Profile Send amon a Private Message
Upplever personligen att de flesta inspelningar later battre pa en battre anlaggning, undantag finns. Eftersom de flesta hifikomponenter i rimliga prisklasser har ett egenljud ar matchning viktigt. Jag byter exempelvis aldrig mer an en komponent i taget, for att alltid vara saker pa hur en viss komponent paverkar ljudet.

Att pris och ljudkvalitet inte alltid hanger ihop, kan exempelvis bero pa att en viss fabrikant har delar som fungerar bra tillsammans, men inte var for sig. Nagot att tanka pa om man senare vill uppgradera delar av anlaggningen.

Arne

Ljud ingen tyst hobby!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.11 sekunder. Snitz Forums 2000