HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vikten av att isolera cd´n från vibrationer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/01/12 :  18:31:40  Show Profile Send Eriken a Private Message
Ja, hur viktigt är det tycker ni och hur har ni gjort?

Själv så har jag nu ställt ett betongblock på 4 mjukfötter och cd#180;n på blocket och sedan har jag lagt mjukt liggunderlag med blyplattor på cdn. Den ligger verkligen fast som berget nu. Skillnad på ljudet då? Ja jag vet inte om jag kan höra någon direkt skillnad som med all säkerhet inte är inbillning. Men jag tror ju heller inte att det kan försämra utan att det bara är av godo.

Har jag fel?

Vore intressant att höra era åsikter.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/12 :  19:24:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har upplevt ett renare mer upplöst ljud när jag gjort som du.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/01/12 :  20:47:04  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag har inte märkt någon skillnad. Inte ens då jag ställde rörslutstegen på SD-fötter.
Jag har fötterna kvar under ändå...

Jag har testat att knäppa med nageln på slutstegets rör.
Inte ens med örat intill högtalaren och mycket hög volym (utan musik) kunde jag höra annat en ett mycket, mycket svagt knäpp.

Det resultatet fick mej att sluta fundera på störningar orsakade av vibrationer.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/01/12 20:47:30
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/12 :  20:53:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har inte upplevt någon skillnad när jag ställt apparater direkt på dämpkuddar.
Det var när jag ställde en cd-spelare med koner på en stenplatta med dämpkuddar under plattan, som det gjorde underverk.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/12 :  20:58:28  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Skulle kunna tänka mig att det beror mycket på vad man har för spelare, på en billigare märks det nog mer skillnad, min sony ex. har väldigt robust chassi och specialfötter för att inte ta upp vibrationer, men så kostar ju den en bra slant också.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/01/12 :  21:58:19  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Jag kom över såna discoffsilence billigt som attan för ett tag sedan. Märkte ingen skillnad nån annan som har gjort de med dessa hightech fötter ?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/12 :  22:36:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja disc of silence har jag fått stor skillnad med på min rörmoddade Cambridge.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/01/12 :  23:21:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
jag förstår inte hur vibrationsdämpning av en digital apparat kan förbättra ljudet. Därmed inte sagt att att jag inte tror att det fungerar. Jag förstår bara inte varför det skulle göra det. Vad är teorin bakom vibrationsdämpning av en så relativt omikrofonisk apparat (för det gissar jag att det ändå är)?

/mvhff

(Är detta of topic startar jag gärna en ny tråd.)

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/01/13 :  06:22:36  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Om jag inte ens hör när jag knackar på rören (se ovan), så lär jag inte höra några negativa effekter av extremt mycket mindre rörelser i en CD-spelare.
Det är min hållning.

Vi kommer aldrig bli överens om den här typen av frågor.
En del säger sej uppleva skillnader, andra säger sej inte göra det.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/13 :  08:13:44  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Fforsman: En kondensatormikrofon består av två elektriskt ledande kondensatorplattor - den ena fast, den andra rörlig #8211; mellan vilka ett elektriskt fält byggs upp med hjälp av en pålagd spänning. När den rörliga plattan (membranet) vibrerar i takt med ljudvågen ändras avståndet mellan plattorna och därmed kapacitansen. Kapacitansändringarna kan sedan omvandlas till en elektrisk signal.

Tänk på hur många kondensatorer det sitter i en apparat, det borde vara ganska lätt för en kraftig vibration att fortplanta sig i ett dåligt chassi och tas upp av exempelvis en kondensator.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/13 :  09:05:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det intressanta är väl ändå avläsningsmekaniken i spelaren.

Den stora skillnad man får om man kör musiken från hårddisk i stället har ju till och med fått Linn att ta konsekvensen och lägga ner tillverkningen av CD12.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/13 :  09:20:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Tänk på hur många kondensatorer det sitter i en apparat, det borde vara ganska lätt för en kraftig vibration att fortplanta sig i ett dåligt chassi och tas upp av exempelvis en kondensator.

Nu är det ju faktiskt som så att i de flesta kondensatorer är ju båda plattorna fast förbundna med varandra och de kommer inte att röra sig visavi varandra. Det är väl i så fall papperskondingar och keramiska kondingar som skulle kunna påverkas, men de har ju redan så hög distortion att det säkert inte märks.

Har man dessutom så stora vibrationer att elektroniska kretsar störs ut kanske man ska flytta ut från bropelaren under Essingebron....
Skämt åsido. Jag förstår för det första inte hur det skulle kunna bli (stora) vibrationer i en bostad och hur dessa skulle kunna påverka elektriska signaler.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/13 :  09:47:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Återigen... Läsningen spelar roll och den innehåller mekanik.

Blir läsningen störd kommer felaktiga data till nästa steg och elektroniken får rädda det som räddas kan.

Den som är nyfiken kan jämföra olika CD-transporter, jämför gärna också med datorbaserade digitalmatningar. Det kan låta väldigt olika.

Har man rör i analogsteget i en CD är plötsligt mikrofoni mycket högre upp på fellistan. Också det pga mekanikens ljud. Med fötter flyttas/absorberas resonansfrekvenser. Egentligen är det inte särskilt märkligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:11:06  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Det är ju vid avläsningen som de stora vinsterna finns i att minska vibrationerna i en Cd-spelare. För när lasern skall försöka läsa av en cd skiva som spinner i hög hastighet så missar den nog mer information ifall den utsätts för vibrationer i vilket fall den fyller i de missade bitarna själv.
Om sen hur bra anläggning man behöver för att kunna höra skillnaden och ifall den skillnaden påverkar den analoga utsignalen i nån större utsträckning i jämförelse med alla op-amp filter och allt annat som sitter i signalvägen i en cd är ju en annan fråga.
Så visst kan det säkert teoretiskt sätt göra saker bättre men om man sen kan höra skillnaden är upp till var och en att testa med sina anläggningar och sina öron.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:42:08  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Detta är - som jag ser det - en likadan diskussion som beträffande kablage:
Vad jag menar är, att bara det faktum att det är en diskussion om ifall man kan höra effekten av dessa vibrationer, visar väl rätt tydligt att detta är en ganska oväsentlig fråga?

Allt påverkas, naturligtvis, i någon grad.
Frågan är väl snarare om omdömet säger oss att detta är väsentligt?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/01/13 15:01:55
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:52:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
tja, ljudskillnaden som blir med missa små tweak osv. kan ibland vara väldigt hörbar så jag tycker absolut att det är väsentligt. Har själv varit med om att även den mest oinsatte/ointresserade har hört skillnad och tyckt det låtit mycket bättre när jag bytt kabel, då inte sagt att att kabeln jag bytt till varit dyr. I min mening är det värt att prova allt en gång.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/01/13 :  11:04:02  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag är också öppen för att testa tweaks.
Speciellt sådana som jag kan fixa själv, utan att det innebär stora kostnader.
Om jag uppenbart hör en skillnad, så kan det ju vara intressant att ta reda på hur det fungerar. Förståelsen kan ju vara bra att ha för fortsatt experimenterande.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/13 :  14:36:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag minns en demo av Skilfing-bänkar.
Det var väldigt övertygande. Det var väldigt lätt att skifta mellan fjäder- och stum upphängning. Skillnaderna var avsevärda.
Sedan inte sagt att man nödvändigtvis måste gilla förändringen.
Ljudet påverkades på samma sätt som med mina stenplattor med dämpkuddar. Det blir renare och "naknare" men behaglig värme i ljudet försvinner vilket man kanske inte gillar.
Det var anledningen till att jag till slut fastnade för BDR-koner och puckar. Då bibehölls värmen samtidigt som ljudet blev renare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2010/01/13 :  15:29:03  Show Profile Send brewitz a Private Message
OT men, Linn ska lägga ner tillverkningen av alla sina nuvarande cd-spelare, det är riktigt. Just CD12 slutade man tillverka för flera år sedan dock, av andra orsaker än de som det pratas om här.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/13 :  15:38:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Aha det var så det var.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/01/13 :  17:51:01  Show Profile Send iroise a Private Message
Tidigare har jag testat olika underlag för min Accuphase-cd men jag kunde inte höra någon skillnad men det var kul och gav spelaren ett mervärde som kanske också gjorde det roligare att lyssna på musik, jag har nog inte guldöronen för den sortens tweaks.

Nu står ändå spelaren på ett bra underlag då jag har gjutit ett cementunderlag där hela setupen står, detta väger några 100 kilo. Jag kanske tweakar igen nån gång men då mest på kul och för att det är snyggt samt dessutom tidigare nämnda mervärde, det blir ungefär som att sätta fartränder på bilen vilket var vanligt förekommande för många år sedan.
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2010/01/14 :  15:14:38  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Efter det experimentet med din Accuphase så kan man ställa sig frågan. Varför blev det inte bättre.
* Är det för att det inte ger nån skillnad.
* Är det för att Accuphase redan är så bra dämpade i konstruktionen så det ger ingen ytligare förbättring.
* Är resten av signalbehandlingen inte bra nog för att ta tillvara på den förhoppningsvis extra informationen.

OBS, jag har inte svaret
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/01/14 :  15:49:05  Show Profile Send plind a Private Message
Jag har upplevt dramatiska skillnader mellan olika underlag på mina Shanlingspelare.
När jag hade ett stumt rack lät det klart bäst med hårda fötter typ BDR under spelaren. Fjädrande fötter typ Solid Tech "Feet of silence" var rena katastrofen Fin klang men väldigt oprecis ljudbild.
När jag så bytte till ett fjädrande Solid Tech rack("Radius") så lät plötsligt de fjädrande fötterna bäst under spelaren
BDR låter fortfarande bra men "Feet of silence" bättre.

Med det hårda racket provade jag oxå en tid SD-kuddar under elektroniken men det var riktigt kass
Dock tycker jag de är toppen under högtalare,framförallt stativare.

Edited by - plind on 2010/01/14 15:50:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000